تاریخ انتشار۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : 199976
بان کی مون ؛

ايران نقش بسيار مهمي‌ در منطقه دارد/ توافق ایران با شش کشور مي تواند الگويي براي حل ديگر بحران‌هاي جهان و منطقه‌ باشد

دبيرکل سازمان ملل متحد با استقبال از توافق بر سر برنامه اتمي‌ ايران، آن را الگوي خوبي‌ براي حل ديگر بحران‌هاي منطقه و جهان دانست و گفت: از ایران برای حل بحرانها انتظار کمک داریم.
ايران نقش بسيار مهمي‌ در منطقه دارد/ توافق ایران با شش کشور مي تواند الگويي براي حل ديگر بحران‌هاي جهان و منطقه‌ باشد

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما از نيويورک، بان کي مون بعد از جلسه غيرعلني شوراي امنيت سازمان ملل درجمع خبرنگاران افزود: اکنون از ايران انتظار داريم نقش سازنده و مهمي‌ در حل بحران‌هاي منطقه از جمله بحران سوريه ايفا کند.

دبيرکل سازمان ملل با اشاره به نقش مهم کشور‌هاي همسايه و جامعه جهاني‌ در کاهش خشونت و پايان درگيري‌ها و تحرک سياسي بوجود آماده از توافق اتمي‌ ايران و شش قدرت جهاني‌ گفت: اين تحرک سياسي که به توافق هسته‌اي ختم شد بايد براي حل بحران سوريه و ثبات منطقه‌اي ادامه پيدا کند.

بان کي‌ مون در پاسخ به سوالي در خصوص توافق هسته‌اي ايران و نقش ايران در حل بحران سوريه با ابراز اميدواري از اجراي صادقانه و کامل توافق گفت: ايران نقش بسيار مهمي‌ در منطقه دارد و با صحبت هايي که با وزير خارجه ايران محمد جواد ظريف و سفير ايران در سازمان ملل داشتم بر انتظار خود بر نقش سازنده و مهم ايران در حل بحران‌هاي منطقه از جمله بحران سوريه تاکيد کردم.

وي افزود: اتحادي که بين شش قدرت جهاني‌ و اتحاديه اروپا و جامعه جهاني‌ براي حل برنامه اتمي‌ ايران به وجود آماده، ميتواند الگويي براي حل ديگر بحران‌هاي جهان و بحران‌هاي منطقه‌اي باشد.

دبيرکل سازمان ملل درباره سوريه نيز با اشاره به افزايش تعداد کشته شدگان، گسترش تروريسم و فرقه گرايي و سيل پناهجويان سوري که از چهار ميليون نفر گذشته است، گفت: با وجود کمبود‌هاي مالي‌ و انساني‌ سازمان ملل همچنان به کمک‌هاي حياتي خود براي پشتيباني‌ از ميليون‌ها مردم سوريه ادامه مي دهد و ما راه حل سياسي براي خروج از اين بحران را خواستاريم.

بان کي‌ مون افزود: تقاضاي هميشگي‌ ما از شوراي امنيت، يافتن راه حل ديپلماتيک بوده و خواهد بود زيرا تبعات ادامه درگيري‌ها بسيار زياد است و جايگزين ديگري بجز ميز مذاکره براي اين بحران وجود ندارد.

وي با اشاره به گزارش فرستاده ويژه خود از مذاکرات طولاني‌ و وسيع با دو طرف درگيري گفت: طرحي پيشنهادي براي اجرايي کردن گام به گام بيانيه ژنو به شوراي امنيت سازمان ملل ابلاغ شد و من از اين طرح و فعاليت‌هاي استفان دوميستورا قوياً پشتيباني‌ مي کنم.

دبيرکل سازمان ملل يافتن راه حل ديپلماتيک براي پايان بحران و انتقال حاکميت را وظيفه اخلاقي‌ و سياسي خود دانست و گفت: از پشتيباني‌ و حمايت همه جانبه اعضا شوراي امنيت بسيار خرسند هستيم و برنامه اجرايي کردن اين روند در سريع‌ترين زمان ممکن، احتمالا از ماه سپتامبر ميلادي آغاز خواهد شد.

بان کي‌ مون همچنين به صورت خلاصه به بررسي‌ اوضاع وخيم يمن پرداخت و گفت: هم اکنون حدود بيست و يک ميليون نفر که بالغ بر هشتاد درصد جمعيت يمن را تشکيل مي دهند، محتاج امکانات ابتدايي معيشتي و بهداشتي هستند.
وي با اشاره به نقض محرز حقوق بشر در درگيري‌هاي يمن نگراني خود را از بي‌ثباتي و اغتشاش بيشتر در منطقه ابراز کرد.

دبيرکل سازمان ملل افزود: با وجود تلاش‌هاي بين‌المللي، درگيري‌هاي مسلحانه زميني‌ و بمباران‌هاي هوايي هزاران غيرنظامي بيگناه را کشته و زيرساخت‌هاي ضروري عمراني را از بين برده است.

بان کي‌ مون با اشاره به حضور فرستاده ويژه خود اسماعيل اولد شيخ احمد در منطقه و تلاش وي براي برقراري مذاکرات براي يافتن راه حل سياسي، توقف فعاليت‌هاي نظامي دو طرف درگيري و ايجاد وضع بي‌ قيد و شرط را براي کمک رساني بشردوستانه به مردم بيگناه در سراسر يمن خواستار شد.

وي در پاسخ به سوالي درباره تبعات حملات هواي ترکيه به مواضع گروه‌هاي تروريستي در سوريه گفت: اتفاقات منطقه کاملا به هم مربوط است و در‌ تماس تلفني يکشنبه گذشته با نخست وزير ترکيه، اين حملات تروريستي را محکوم کردم.

بان کي مون افزود: نخست وزير ترکيه نيز در اين تماس بر حق مسلم کشور خود مطابق با اصل پنجاه و يکم منشور سازمان ملل براي مقابله با حملات تروريستي و دفاع از کشور خود تاکيد کرد.

دبيرکل سازمان ملل با ابراز همدردي با قربانيان و بازماندگان اين حمله تروريستي افزود: مطابق با اوضاع مشابه ديگر، سازمان ملل و جامعه جهاني‌ حل و فصل اختلافات ميان ترکيه و کردها را با گفتگو و مذاکره خواستار است.

بان کي‌ مون با اشاره به چهار سال درگيري در سوريه گفت: وضع موجود، فرصت را براي گروه‌هاي تروريستي براي فعاليت بيشتر فراهم کرده است.

وي در پايان گفت: جامعه جهاني‌ بايد با اتحاد براي مقابله موثر با اين بحران‌ها اقدام کنند و تا آن زمان، وظيفه سازمان ملل است تا بيانيه ژنو را اجرايي کند و از کمک‌هاي انسان دوستانه به مردم سوريه غافل نشود.

 
https://taghribnews.com/vdciy3azqt1a332.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی