تاریخ انتشار۲۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 244876

سعودیها برای سرپوش گذاشتن بر شکستهای خود،حمله به یمن را افزایش داده اند

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه، شکستهایی گسترده عربستان را یکی از دلایل افزایش حملات این کشور به مردم بی گناه یمن دانست و از تشکیل شورای عالی سیاسی یمن به عنوان مقدمه مسائل سیاسی دیگر مثل انتخابات، تشکیل دولت انتقالی و تشکیل دولت وحدت ملی نام برد.
سعودیها برای سرپوش گذاشتن بر شکستهای خود،حمله به یمن را افزایش داده اند
"روح الله قاسمیان" تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با خبرنگار تقریب در خصوص تحولات یمن و علل افزایش حملات کنونی عربستان سعودی به این کشور گفتگو کرد؛ متن این گفتگو به شرح زیر ست:

خبرگزاری تقریب:علل و اهداف گسترش دامنه حملات عربستان سعودی به یمن چیست؟

قاسمیان:عربستان سعودی در طول ماههای گذشته در خصوص مسائل سیاست خارجی و ورود تهاجمی به منطقه با شکستهایی گسترده ای مواجه شده است؛ به عنوان مثال در یمن و سوریه و در دیگر بخشهایی که بسیار هزینه کرده و ابزارهایی مثل گروهکهای تکفیری را با پشتیبانی تمام عیار وارد کرده است؛ نتوانسته است نه در زمین و نه در هوا آنچنان که باید مواضع خود را تحکیم ببخشد یا اینکه در بخشهایی از کشورهای نامبرده مسلط شود.

بنابراین طبیعی است که برای متفرق کردن اذهان و افکار عمومی در یک اقدام رو به جلو، دست به یک سری اقدامات از جمله گسترده کردن دامنه حملات به یمن بزند.

نکته دیگر اینکه در طول سالهای گذشته سازمانهای بین المللی و حقوق بین الملل مثل کمیسیون حقوق بشر، کنوانسیونهای حقوق کودک، اعتراضهایی را نسبت به جنایتهای آل سعود در یمن داشته اند که برای عربستان بسیار هزینه داشته است؛ مثلا اظهار نظر "بان کی مون" در مورد جنایت و کودک کشی عربستان در یمن، که بعدا به تغییر موضع وی منجر شد؛ بسیار برای عربستان هزینه بر بود.

رژیم آل سعود به عنوان یک رژیم جنایتکار جنگی و کودک کش در یمن معرفی شده است و این همه یکی از دلایلی است که عربستان هر از گاهی دست به اقدامات و حملات گسترده تری می زند.

خبرگزاری تقریب: انصارالله و مردم یمن در برابر تهاجمات عربستان چه راهبردهایی اتخاذ کرده اند و جنگ یمن در چه سمت و سویی حرکت می کند؟

قاسمیان:بعد از شکستهای که عربستان داشت از طریق کشورهای سوم و واسطه با نیروهای انصار الله مستقیم وارد مذاکره شد که مذاکره کویت نمونه آخر این مذاکرات بود؛ سعودیها سعی کردند خود را در مذاکرات کویت از باتلاق نجات دهند، اما نیروهای انصارالله و جنبشهای انقلابی یمن به هیچ عنوان زیر بار شروطی که عربستان اعلام کرد، نرفتند و همچنان با قدرت بر خروج نیروها و مزدوران عربستان از یمن و بر تشکیل دولت وحدت ملی یعنی دولتی که نیروهای یمنی با انتخابات تشکیل دهند، تأکید کردند.

کمیته های یمنی همچنین با قدرت و مثل روز اول انقلاب دومی که برای دفاع از وطن خود کردند و حالت مسلحانه به خود گرفت، اعلام کردند اگر عربستان از این تاریخ از مذاکرات کویت با شکست خارج شود؛ هر گونه حمله عربستان را مقابله به مثل خواهند کرد؛ بر همین اساس در داخل خاک یمن از حمایتهای گسترده مردمی برخوردار هستند و نشانه آن هم تشکیل شورای سیاسی ملی یمن  و تظاهرات میلیونی یمنی ها در حمایت از کمیته های مردمی است.

 تصاویری منتشر شده است که نشان می دهد نیروهای انقلابی تا حدودی وارد عربستان شده اند؛ هشدارهایی داده اند؛ مناطقی مثل جیزان را برای پاسخ دهی به عربستان انتخاب کرده اند و موشکهای ضد بالستیک آنها هم مقرهای نظامیان سعودی را هدف قرار داده است و به نظر می رسد که از این به بعد هم نیروهای انقلابی یمن با همین راهبرد ادامه دهند.

خبرگزاری تقریب:تشکیل شورای عالی سیاسی یمن چه پیشرفتهایی داشته است و تا چه حد می توان امیدوار بود که تشکیل این شورا به یک دولت مقتدر مردم سالار منجر شود؟

قاسمیان:تشکیل این شورا از نظر نظام سیاسی، فرایند تحکیم کننده مواضع کمیته های مردمی در بحث مذاکره با عربستان بود یا در واقع مشت محکمی بر دهان مزدوارن خارجی بود که در یمن دو سال در حال جنگ هستند تا حکومت برقرار کنند.

تشکیل سورای سیاسی از نظر سیاسی و بعد حقوقی به تمام دنیا اعلام کرد که یمنی های خودشان مصر هستند و بر این اعتقادند که حکومت را خودشان باید تشکیل دهند و تمام تلاشهای عربستان که جنگ طلبانه بود در دو سال گذشته نادیده گرفته شده است و موضعی که عربستان به دنبال آن بود تا "عبد ربه منصور هادی: را رئیس جمهور کند و به بهانه برگردان حکومت مشروع وی، وارد یمن شدند به شکست انجامید.

 الان پروسه نظامی یمن مثل نظام سیاسی سوریه که همه الان از مشارکت ملی و ماندن بشار اسد بر قدرت صحبت می کنند، کلید خورده است؛ در یمن هم حداقل فایده این اقدام سیاسی این بود که از این به بعد باید شاهد فرایند سیاسی برای این کشور باشیم؛ مذاکرات سیاسی باید در سطح گسترده تری برقرار بشود، ضمن اینکه نیروهای کمیته های مردمی یمن با قدرت به دنیا اعلام کرده اند که فرایند یمن، سیاسی است و خود یمنی ها هستند که تصمیم می گیرند.

بی تردید تشکیل شورای عالی سیاسی یمن مقدمه مسائل سیاسی دیگر مثل انتخابات، تشکیل دولت انتقالی و تشکیل دولت وحدت ملی خواهد بود.

خبرگزاری تقریب: مجموعه تحولات سیاسی و نظامی یمن چه فرایندی را طی خواهد کرد و سازمان ملل چه وظایفی در این زمینه دارد؟

قاسمیان:سازمان ملل اگر بخواهد اقدام مؤثری بکند، چند اقدام را باید در سر لوحه قرار دهد؛ در ابتدای شورای امنیت باید حمله به یمن را فورا متوقف کند؛ دوم اینکه سازمان ملل از گفتگوهای یمنی یمنی حمایت کند؛ سوم اینکه در یمن از فرایند سیاسی که یمنی ها خودشان تصمیم گیرنده باشد، حمایت کند.

به عبارتی سازمان ملل باید بر بنابر اعتقاد یمنی ها بر دخالت خارجی در یمن پایان دهد که بعید است چنین اتفاقی بیفتد چرا که دبیر کل سازمان ملل با اندک دلار سعودیها مواضع خود را تغییر داد و از اعلام عربستان به عنوان یک رژیم کودک کش و جنایتکار عقب نشینی کرد.

بنابراین نمی توان انتظار چندانی از سازمان ملل داشت و آنچه در آینده یمن تأثیر گذار است و این فرایند را می تواند تکمیل کند؛ مواضع کمیته های مردمی و انقلابی یمن است که اگر با همین قدرت از خاک و وطن خود دفاع کنند؛ قطعا باتلاق عربستان بیشتر خواهد شد و شکستهایش منتهی به نتیجه خواهد شد.


گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی

 
 
https://taghribnews.com/vdciy5arqt1a5v2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی