>> نهادهای مالی زکات در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : 151770

نهادهای مالی زکات در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران

کتاب "نهادهای مالی زکات در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران" تألیف "مهدی اسماعیل‌پور" و " محمد مهدی عسکری" توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه اسلام وارد بازار نشر شد.
نهادهای مالی زکات در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، زكات یكی از واجبات دین مقدس اسلام است كه در بسیاری از آیات قرآن، هم‌ردیف نماز ذكر گردیده و به آن پرداخته شده است و در نظام مالی اسلامی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت زكات یكی از منابع اصلی تأمین مالی در اسلام است. این کتاب به منظور افزایش بهره‌وری و برخورداری از کار‌آیی و اثربخشی در حوزه‌های جمع‌آوری، اداره و توزیع زكات، ایجاد نهادهای مالی زكات در كشور به رشته تحریری در آمده است.

هدف این کتاب، ارائه الگویی جهت ایجاد نهادهای مالی زكات در جمهوری اسلامی ایران می‌باشد تا با كمك این نهادهای، جمع‌آوری، توزیع و اداره زكات سامان یابد و زكات بتواند نقش اصلی خود را در جامعه اسلامی ایفا كند از این رو این کتاب در سه بخش به شرح ذیل ساماندهی شده است:

بخش نخست با عنوان "بررسی پیش نیازهای فقهی ایجاد نهادهای مالی زکات" پیش نیازهای فقهی ایجاد نهادهای بررسی شده است. این بخش شامل سه فصل است: در فصل نخست، ابتدا مفهوم زکات بیان شده است. سپس به تاریخچه‌ زکات در اسلام اشاره شده است، در ادامه به اهمیت زکات از دیدگاه آیات و روایات اشاره شده است و در پایان این فصل، مصارف زکات و چگونگی تقسیم آن بین اصناف هشتگانه در نزد مذاهب پنج‌گانه اسلام و فقه جدید اهل سنت بررسی شده است. در فصل دوم، به منابع زکات اشاره شده است. برای این منظور ابتدا اموال مشمول زكات در آیات و روایات بررسی شده است. سپس به مقایسه اموال مشمول زكات در نزد مذاهب اسلامی و فقه جدید اهل سنت پرداخته شده است و در پایان نظریه تعمیم زکات به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم نقش حکومت در قبال زکات بررسی شده است. بدین منظور، دو نظریه¬ای که در این زمینه وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا نظریه پرداخت زكات به وسیله مالك بررسی شده است و دلایل کسانی که این نظریه را پذیرفته‌اند، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و سپس نظریه پرداخت زكات به امام و حاکم اسلامی مطرح و دلایل آن بررسی می‌شود.

بخش دوم به بررسی "بررسی نهادهای مالی زکات در کشورهای اسلامی" اختصاص دارد. این بخش شامل سه فصل است: فصل چهارم به بررسی قوانین زكات در كشورهای اسلامی از جمله سودان، یمن، اردن، مالزی، پاكستان، عربستان سعودی، كویت، مصر، و لیبی پرداخته است. فصل پنجم مدیریت و سازماندهی اداری زکات را مورد نقد و بررسی قرار داده است و فصل ششم نیز به موضوع جمع¬آوری و توزیع زکات در کشورهای اسلامی اختصاص دارد.

بخش سوم به بررسی وضعیت فعلی زکات در جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگو اختصاص دارد. این بخش شامل دو فصل هفتم و هشتم می‌باشد. این دو فصل در مورد تاریخچه زکات در جمهوری اسلامی ایران؛ بررسی قانون زكات در ایران؛ مبانی حقوقی و قانونی تدوین قانون زکات در ایران؛ آیین نامه زکات؛ گام‌های تدوین قانون زکات ایران؛ ساختار اداری زکات در ایران؛ جمع‌آوری زکات؛ توزیع زکات؛ بررسی كمیته امداد امام خمینی؛ منابع مالی، اركان، اهداف وظایف و فعّالیت‌های عمده این کمیته؛ به بحث و بررسی پرداخته‌اند.
https://taghribnews.com/vdciyzazut1awy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی