تاریخ انتشار۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : 174810

گزارشی از سفر هيئت ايراني به اندونزی و دیدار با علما و حضور در نمازجمعه

دين اسلام يك دين اخلاق محور است و پيامبر(ص) با اخلاق حسنه‌اي كه داشت تمام قلوب را تسخير خود كرده است.
گزارشی از سفر هيئت ايراني به اندونزی و دیدار با علما و حضور در نمازجمعه

به گزارش تقریب(تنا) به نقل از رايزني فرهنگي ايران در كشور اندونزي،هئيت ايراني متشكل از  حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمختاري رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ،حجت الاسلام و المسلمين رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمين نواب رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي،همراه با رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ، جمعه ۳۰/۸/۹۳ با حضور در مسجد استقلال اندونزي در نماز جمعه شركت كردند.
 حجت‌الاسلام و المسلمين رشاد در  نماز جمعه مسجد استقلال اندونزي طي سخناني، دين اسلام را يك دين اخلاق محور دانست و گفت : پيامبر (ص) با اخلاق حسنه‌اي كه داشت تمام قلوب را تسخير خود كرده است.
وي با تاکید بر اینکه قرآن كريم معجزه پيامبر(ص) بود و از سوي ديگر اخلاق حسنه پيامبر(ص) نيز ديگر معجزه به شمار مي‌رود، خاطرنشان کرد: ما بايد همواره از اين اخلاق استفاده كرده و در گسترش آن تلاش كنيم.
رئيس حوزه علميه امام رضا(ع) گفت: دشمنان تلاش مي‌كنند كه اين رافت اسلامي را از بين ببرند كه قطعا موفق نخواهند شد و بايد مسلمانان در سرتاسر جهان هوشيار بوده و اجازه ندهند چهره اسلام خشن جلوه داده شود.
حجت‌الاسلام و المسلمين رشاد گفت: دشمن كه متوجه گسترش اسلام شده است، به فكر تخريب اسلام افتاده كه براي اين امر نيز برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام داده ولی نباید گذاشت که دشمن به اهداف شوم خود برسد.
وي با اشاره به موقعيت جمهوري اسلامي در منطقه و اینکه ايران امروزه به يك ابرقدرت در منطقه تبديل شده و تمام دشمنان اسلام را به زانو در آورده است، تاکید کرد : ايران مدافع اسلام و برپا كننده نظام اسلامي است و به همين منظور با همه توان از دين مبين اسلام دفاع خواهد كرد و اجازه نمي‌دهد كه اين دين خدشه دار شود.

همچنین رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي به همراه رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي و رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با هيئت رئيسه مجلس العلماي اندونزي ديدار و گفتگو كردند.
در این دیدار حجت‌الله ابراهيميان و حجت‌الاسلام و المسلمين نواب بر گسترش همكاري‌هاي آموزشي ميان ايران و اندونزي تاكيد كردند.
پرفسور دكتر عمرشهاب عضو هيئت رئيسه مجلس العلماي اندونزي و رياست سابق اين مجلس در اين ديدار گفت: مجلس العلما يك سازمان مستقل در اندونزي بوده كه هيچ وابستگي به دولت ندارد و هدف آن گسترش آموزش و حمايت از ديگر سازمان‌ها است.
وي افزود: مهمترين هدف اين سازمان اصلاح امت و گسترش وحدت و دوري از تفرقه و در مواردي انتقاد مودبانه از دولت است.
پرفسور دكتر عمرشهاب تصريح كرد: نهادهايي زير نظر مجلس العلما هستند كه فعال بوده و زير چتر تعاليم الهي هستند تا مردم اين مجلس را راهنماي خود بدانند.
عضو هيئت رئيسه مجلس العلماي اندونزي با اشاره به فعاليت‌هاي فرقه‌هاي گمراه گفت: اين فرقه‌ها همواره به دنبال تفرقه هستند به عنوان مثال فرقه‌اي همانند احمديه كه معتقد به پيامبري ديگر هستند نيز فعال بوده كه البته ما نيز فتوا بر گمراهي آنها صادر كرده‌ايم تا مردم هوشيار باشند.
وي تصريح كرد: همچنين جريان‌هاي باطن گرايي هم وجود دارند كه تلاش ما بر اصلاح اين گروه‌هاست و از سوي ديگر فرقه‌هاي تندرو در اندونزي نيز مشغول فعاليت هستند.
پرفسور دكتر عمرشهاب اذعان داشت: در اينجا اكثرا اهل تسنن هستند و شيعيان هم حضور دارند و برخي تندرو ها نيز اعتقاد به گمراهي دارند ولي ما در مجلس العلما تا به حال فتوايي بر عليه شيعيان صادر نكرده‌ايم زيرا مهم اين است كه اصول اعتقاد براي ما يكي است.
عضو هيئت رئيسه مجلس العلماي اندونزي گفت: اندونزي بزرگترين كشور اسلامي است و امت اسلامي در اندونزي نيازمند وحدت هستندو پايه وحدت هم تفاهم است و اميدواريم كه مردم اين كشور مثل افراطي‌ها در خاورميانه نباشند.
همچنين در اين ديدار يوسف افندي عضو هيئت رئيسه مجلس العلماي اندونزي نيز طي سخناني اذعان داشت: بين علماي ايران و اندونزي رفت و آمدهايي وجود دارد كه اميدواريم ايران به عنوان كشور اسلامي همواره در همه كارهاي خود موفق باشد.
وي تصريح كرد: اهل تسنن و شيعيان به عنوان واقعيت در جامعه هستند و هر دو از يك كتاب آسماني و يك پيامبر(ص) و يك قبله استفاده مي‌كنند و نبايد بين آنها تفرقه‌اي باشد.
يوسف افندي گفت: اميدوارم روز به روز همكاري‌هاي ما و همچنين علماي ايران در برقراري رابطه و اتحاد ميان مسلمانان بيشتر شود.
همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين نواب رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي نيز طي سخناني گفت: شخصيت پرفسور عمر شهاب يك شخصيتي است كه به عنوان فردي عادل و آگاه در ميان ما در طول ساليان مختلف مشهور هستيد.
وي گفت: اسلام دين رحمت و مغفرت است و خداوند ما نيز رحمان و رحيم است و پيامبر(ص) نيز رحمه للعالمين است و نمايندگي شما به عنوان بزرگترين ملت مسلمان هم حامل اسلام رحماني است.
رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي با اشاره به فتواي شيخ شلتوت گفت: وي ۶۰ سال پيش فتوا داد كه همانطور كه پيروي از چهار مذهب جايز است، پيروي از مذهب جعفري نيز جايز است و بايد همه به اين نتيجه برسيم كه همه در يك خانواده هستيم.
حجت‌الاسلام و المسلمين نواب با بيان اينكه شيعهِ انحرافي از اسلام اصيل دور است ،گفت: اگر اهانتي به صحابه و يا زوجات پيامبر(ص) نسبت داده مي‌شود به ما هيچ ربطي ندارد و اينها از ما نيستند، بلكه اين مسائل از سوي افراد تندرو صادر مي‌شود تا ميان مسلمانان اختلاف اندازي كنند.
رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي گفت: حفظ وحدت دركشور اندونزي و حفظ وحدت ديني وظيفه سنگين مجلس العلماست كه بايد در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هاي لازم را داشته باشد كه الحمدالله اين مجلس تاكنون نيز با مواضع عادلانه و سليم و همچنين دقيق خود توانسته وحدت امت را در اندونزي حفظ كند.
وي گفت: خواهش بنده اين است كه اگر در خصوص تشيع هرگونه ابهامي وجود داشت با ما دوستانه مطرح كنيد، تا ما براي شما موضوع را روشن كرده تا سو تفاهم به وجود نيايد و اظهار نظرها از روي اطلاع و حكيمانه باشد.
همچنين در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری، رییس پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب نيز طي سخناني گفت: لازم است از دكتر ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي بابت برگزاري اين جلسه قدرداني كنم، زيرا اين جلسه اهميت بسياري به همراه خواهد داشت.
وي گفت: در اين جلسه تاكيد بسياري بر وحدت شد كه تاكيد علماي اين جلسه بر وحدت نشان دهنده توجه همه ما به مهمترين موضوع جهان اسلام است.
رئيس پژوهشگاه مطالعات تقریبی بيان داشت: مجمع تقريب از علماي جهان اسلامي به صورت فصلي دعوت مي‌كند و از مجلس العلما نيز دعوت مي‌كنيم كه به ايران سفر كرده و با مراكز علمي، ديني و حوزوي ما آشنا شويد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مختاري تصريح كرد: لازم است سلام آيت‌الله اراكي دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي را خدمت شما ابلاغ كنم و همچنين آيت‌الله تسخيري رئيس شورایعالی تقريب نيز سلام ويژه‌اي به علماي اندونزي ابلاغ كردند.
وي گفت: در پژوهشگاه ما بيش از ۳۰۰ جلد كتاب مباحث فقه و غيره وجود دارد كه همه آنها توسط پژوهشگران ما به رشته تحرير در آمده است.
دکتر مختاری رسما از رییس مجلس العلما جهت حضور در ایران اسلامی از طرف آیه الله اراکی دعوت به عمل آورد.
رئيس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان افزود: برخي فعاليت‌هاي ما كه در اين يكي دو ماه گذشته رخ داد نشان دهنده اوج ارتباطات ديني ايران و اندونزي است كه در تلاش هستيم اين مسائل روز به روز گسترش يابد.
سخنران بعدي این نشست دكتر حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي بود كه طي سخناني ابراز داشت: در فعاليت‌هاي خود نكات مورد توجه مجلس العلما را مورد توجه قرار خواهيم داد و به آن تاكيد داريم.
رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اندونزي، اعزام هيئت از سازمان محمديه براي استفاده از تجربيات آموزشي جمهوري اسلامي ايران، اعزام گروه هفت نفره از علما به ايران بنا به دعوت مجمع تقريب مذاهب اسلامي، حضور پرفسور نصرالدين عمر قائم مقام وزارت دين به كنفرانس علامه طباطبايي، هماهنگي براي حضور سه هيئت ايراني در حال حاضر به اندونزي، هماهنگي براي حضور يك هئيت از كشور اندونزي براي حضور در همايش خطرات جريان‌هاي تكفيري در شهر مقدس قم، اعزام قاريان به اندونزي و ايران و.... را از جمله اين برنامه‌ها برشمرد.

https://taghribnews.com/vdciz5azut1ayv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی