تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : 285619
پاسخ علمای اهل سنت به مفتی اعظم مصر:

برای دیدن واقعیت‌ها به ایران سفر کنید/مساجد و مدارس علوم دینی اهل سنت ایران 10 برابر شده است

جمعی از علمای اهل سنت ایران با ارسال نامه ای به مصر، به بیانیه مفتی اعظم این کشور پاسخ گفته و از وی برای حضور در ایران و دیدن واقعیت ها دعوت کردند.
برای دیدن واقعیت‌ها به ایران سفر کنید/مساجد و مدارس علوم دینی اهل سنت ایران 10 برابر شده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، جمعی از ائمه جمعه و جماعات، مدیران و مدرسین مدارس علوم دینی و علمای شاخص اهل سنت کشور با صدور نامه ای به مصر، به بیانیه "شیخ شوقی ابراهیم علّام" مفتی اعظم جمهوری مصر پاسخ گفته و از وی برای حضور در ایران و دیدن واقعیت های زندگی اهل سنت در کشور دعوت کردند.

گفتنی است مفتی اعظم مصر چندی پیش در پی وقوع حوادث تروریستی تهران در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل(ره) با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی با طرح موضوعات و مسائلی نسبت به وضعیت اهل سنت ایران ابراز نگرانی کرده بود که جمعی از علمای شاخص اهل سنت کشور با صدور جوابیه ای ضمن تقدیر از وی به دلیل محکوم نمودن اقدامات تروریستی تهران، به برخی شبهات مطرح شده در بیانیه شیخ شوقی ابراهیم علام پاسخ گفته و شبهات مطرح شده را ناشی از عدم اطلاع دقیق وی از واقعیت های ایران اسلامی و متأثر از اخبار و اطلاعات کذب رسانه های مخالف و معاند نظام اسلامی و وحدت امت اسلامی دانسته اند.

متن نامه ی علمای اهل سنت ایران به مفتی اعظم جمهوری مصر به زبان های فارسی و عربی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر جناب دکتر شیخ شوقی ابراهیم علّام، مفتی اعظم جمهوری مصر
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پس از اهدای خالصانه ­ترین درودها، به حضور حضرتعالی معروض می­ داریم: ما علمای اهل‌سنّت ایران به الازهر شریف و دارالافتای جمهوری مصر افتخار می­ کنیم. دلیل افتخار ما این است که با پیگیری بیانیه­ های صادر شده از سوی این دو مجموعه تا به الآن، شاهد موضع­ گیری­های حکیمانه و معتدل آن‌ها در برابر حوادث گوناگونی بوده­ ایم که در مصر و دیگر کشورهای جهان اسلام رخ داده است. هم­چنین، بر خود لازم می­ دانیم که تشکر خود را از شما بابت صدور بیانیه در محکومیت حمله تروریستی گروه جنایت­کار داعش در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) در تهران، ابراز داریم.

جناب مفتی اعظم! چند سالی است که ما از اندیشه تکفیری رنج می ­بریم که با انفجارها و عملیات‌های تروریستی، اهل‌سنّت و شیعه را با هم مورد هدف قرار می ­دهد. این جنایت­کاران تکفیری، بسیاری از علمای ما در ایران را، از جمله جناب مفتی اعظم اهل‌سنّت شافعی در استان کردستان، نماینده مجلس خبرگان رهبری، شیخِ شهید، ماموستا محمد شیخ‌الاسلام و همراه و شاگرد ایشان، شیخِ شهید، ماموستا برهان عالی، امام جمعه موقّت شافعی ­ها، ترور کردند.

دانشمند بزرگوار! مایه تأسّف است که ما شاهدیم، این بیانیه صادر شده از سوی دارالافتا در مورد حملات تروریستی در تهران، حاوی اطلاعات نادرست و غیر مطابق با واقع به‌ویژه در مورد وضعیت اهل‌سنّت در ایران است. البته طبیعتاً این حرف­ها تنها از سر دلسوزی برای ماست؛ امّا آشکار است که ما اهل‌سنّت در وطن خودمان، ایران، از کسانی که در خارج ایران زندگی می­ کنند به وضعیت خود آگاه‌تر هستیم. این افراد منبع کسب اطلاعات صحیح خود را اخبار گمانه­ای و احتمالی و تبلیغات رسانه­ ای دروغین و جعلی قرار داده­ اند، در حالی که «إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا»! اگر مسلمانی به برادر مسلمان خود گمانِ خلاف واقعی ببرد؛ چه بسا مصداق این آیه شریفه ­شود: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»؛ به عنوان نمونه به یکی از این گمان­های خلاف واقع در این بیانیه اشاره می کنیم: منطقه اهواز، یک استان سنّی ­نشین نیست؛ بلکه استانی است که عرب­های شیعی ایران در آنجا زندگی می­کنند. این­گونه حرف زدن، بر این نکته دلالت می­ کند که منبع اطلاعاتی شما در مورد ایران و اهل‌سنّت خیلی از اطلاعات صحیح به دور بوده است که اطلاعات اشتباه یا جعلی در اختیارتان گذاشته و در همان حال استان کردستان، به عنوان ستون فقرات اهل‌سنّت در ایران را نادیده گرفته است.

برادر عزیز! آیا بر قاضی واجب نیست هنگام شنیدن خبری از طرف شاکی، از قضاوت کردن دست نگه دارد تا دفاع مشتکی‌عنه را به‌صورت مستقیم از خودش بشنود؟! آیا قرآن کریم به لزوم جستجو و تحقیق در مورد صحت خبر مُخبِر -هر چند مسلمان باشد- تصریح نکرده، آنجا که فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»؟!

جناب مفتی اعظم! جمعیت ما اهل‌سنّت در ایران به چندین میلیون نفر می ­رسد که در استان­های مختلف سکونت داریم. ما بیش از ۱۶۰۰۰ باب مسجد در اختیار داریم. تعداد طلّاب­ دینی ما در حوزه­ های علمیه بیش از ۱۲۰۰۰ نفر است که همه آن‌ها درس فقه اهل‌سنّت و جماعت شامل شافعی و حنفی می­خوانند. این تعداد از مساجد و مدارس و طلاب ما، ده برابر بیش از تعدادشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شده است. شکی نیست که همه این‌ها بدون پشتیبانی حکومت جمهوری اسلامی ممکن نبوده است.

جناب استاد علّامه! ما اهل‌سنّت ایران از آزادی کامل در فرستادن نماینده به مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان جهت انتخاب ولی‌فقیه، برخورداریم. ما هم‌اکنون بیش از ۲۰ نماینده در پارلمان داریم. هم­چنین ما در دادگاه­های استان­هایی که اغلبیّت اهل‌سنّت در آن‌ها سکونت داریم، قضاتی از علمای خودمان داریم که با فقه شافعی یا حنفی میان ما به قضاوت می‌پردازند.

این‌ها نمونه ­هایی از موضع­گیری­ های مقامات جمهوری اسلامی در قبال شهروندان اهل‌سنّت خود است. حال، آیا انصاف است که ما این عملکرد را ظلم بنامیم؟! آیا از یک دانشمند حکیم معتدل انتظار دارید که ظلم را به حاکمان نظام اسلامی ایران ما نسبت دهد و در روزنامه ­ها و جهان تنها بر اساس شنیده­ های از رسانه ­­ها آن را منتشر کند؟!

در آخر این بیانیه، ما به عنوان علمای اهل‌سنّت و جماعت در جمهوری اسلامی ایران از شما دعوت می­ کنیم تا حضرتعالی یا نماینده شما از ایران دیدن فرمایید و به‌ صورت مستقیم و بی ­واسطه از میزان برخورداری اهل‌سنّت ایران از آزادی دینی و اجتماعی و فرهنگی، مطلع شوید.

از خداوند متعال مسئلت می­ کنیم که اجتماع امّت اسلامی را یکپارچه گرداند و همه ما را به سوی آنچه مورد رضایت و خشنودی اوست موفّق فرماید؛ چرا که او اجابت کننده دعاهاست.

علمای اهل‌سنّت ایران و برادران دینی شما
-مولوی دکتر نذیراحمد سلامی نماینده اهل‌سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری
- ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری
-ماموستا عبدالرحمن خدایی نماینده سابق مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهل‌سنت سنندج
-آخوند قربان محمد اونق عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت ایران و عضو ارشد محفل فقهی اهل‌سنت شمال کشور
-مولوی دکتر اسحاق مدنی مشاور سابق رئیس‌جمهور در امور اهل‌سنت
-ماموستا ملا قادر قادری، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت و امام جمعه اهل‌سنت پاوه
-مولوی دکتر عبدالرحمن سربازی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت و امام جمعه چابهار
-شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت ایران و رئیس شورای روحانیت و افتاء اهل‌سنت استان بوشهر
-مولوی شرف‌الدین جامی‌الاحمدی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت، امام جمعه تربت‌جام و مدیر مدرسه علمیه احمدیه
-شیخ محمد عزیز حنیفی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت، مدرس و امام جمعه اهل‌سنت فیشور
-شیخ عبدالرحیم خطیبی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت و امام جمعه قشم
-آخوند گلدی کمالی مدیر حوزه علمیه خادمیه اهل‌سنت امانی خراسان شمالی
-مولوی عبدالصمد ساداتی مدیر دارالعلوم و امام جمعه اهل‌سنت سراوان
-ماموستا دکتر ملا مصطفی محمودی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت و امام جمعه اهل‌سنت پیرانشهر
-ماموستا محمدامین راستی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت، حقوقدان، مدرس و امام جمعه موقت سنندج
- ماموستا عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل‌سنت ارومیه
- ماموستا عبدالرحمن خلیفه‌زاده امام جمعه بوکان
- ماموستا قادر سهرابی امام جمعه مهاباد
- شیخ محمد جمالی امام جمعه اهل‌سنت بندرکنگان و رئیس شورای روحانیت بوشهر
- شیخ حسین افروز امام جمعه اهل سنت سیراف
- شیخ حمزه کردی امام جمعه اهل سنت جزیره شمالی گناوه
- مولوی غلام‌حیدر فاروقی امام جمعه بیرجند و مدیر مدرسه علمیه الصدیق خراسان
- حبیب‌الرحمن مطهری مدیر مدرسه جامعه الاحناف خواف
- مولوی فاضل حسینی مدیر مدرسه تعلیم القرآن
- آخوند غفور یزدانی امام جمعه باغلق جرگلان خراسان شمالی و مدیر مدرسه علمیه باغلق
- نورالله فرقانی امام جمعه خلیل‌آباد خواف و مدیر مدرسه دارالعلم
- مولوی ابراهیم ارباب مدرس مدرسه دینی اشاعه التوحید سراوان
- ماموستا سیدحسین حسینی امام جمعه سقز
- ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان
- ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه بانه
- ماموستا محمد محمدی امام جمعه اهل‌سنت کرمانشاه
- آخوند عبدالباسط نوری‌زاد امام جمعه اهل‌سنت گنبدکاووس
- آخوند ابوبکر خوجملی امام جمعه اهل‌سنت نگین شهر

رونوشت به:
- جناب مستطاب، امام اکبر و شیخ الازهر، دکتر احمد طیّب (رییس الازهر شریف)
- جناب مستطاب، دکتر شیخ محی‌الدین عفیفی (دبیرکل مجمع پژوهش­های اسلامی مصر)
 
https://taghribnews.com/vdcizwar3t1avq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی