تاریخ انتشار۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 261328

جزئیات طرح «دی میستورا» برای تسهیل مذاکرات صلح سوریه/ احداث پایگاه نظامی ارتش ترکیه در شهر البابِ سوریه

منابع خبری اعلام کردند فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طرحی برای تسهیل در مذاکرات صلح سوریه به طرف‌های این مذاکره ارائه کرده است.
جزئیات طرح «دی میستورا» برای تسهیل مذاکرات صلح سوریه/ احداث پایگاه نظامی ارتش ترکیه در شهر البابِ سوریه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طرحی در اختیار هیأت سوری حاضر در مذاکرات ژنو 4 قرار داده است.  این طرح دارای 4 صفحه است و محتوای آن پیرامون تسهیل مذاکرات در دوره‌های آتی است که چند هفته یا چند ماه به طول خواهد انجامید.
 
طرح مذکور سه مسئله را برای بحث، مطرح می‌کند؛ مسائلی که بر اساس محتوای قطعنامه بین المللی 2254 است.
 
این سه مسأله عبارت است از:
 
مسأله نخست مربوط به امور حکومت است: قطعنامه 2254 بر حکومت دارای اعتبار تأکید دارد که شامل همه مردم سوریه است و فرقه‌ای نیست.
 
مسأله دوم درباره موضوعات مربوط به قانون اساسی است: قطعنامه 2254 شورای امنیت بر ایجاد یک جدول زمانی و فرآیند نگارش قانون اساسی جدید است.
 
مسأله سوم مربوط به انتخابات است: قطعنامه 2254 شورای امنیت بر برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در راستای عمل به قانون اساسی جدید است. این انتخابات تحت نظارت سازمان ملل و با توافق با حکومت و طبق بالاترین معیارهای بین الملل از لحاظ شفافیت است.
 
در این طرح همچنین آمده است که سه مسأله مذکور در موازات هم با اشاره به امکان تشکیل یک کمیته کاری در مذاکرات بررسی خواهد شد.
 
از سایر نکات موجود در این طرح می‌توان به این مسئله اشاره کرد که توافق‌های احتمالی یک بسته کامل خواهد بود و پیش از توافق بر همه چیز، چیزی مورد توافق قرار نمی‌گیرد.
 
احداث پایگاه نظامی ارتش ترکیه در شهر البابِ سوریه

 
وبگاه های وابسته به گروه های مسلح تروریست خبر دادند که ارتش ترکیه، ایجاد پایگاه نظامی در منطقه جبل عقیل در شهر الباب واقع در حومۀ شمال شرقی حلب را آغاز کرد. 
شهر الباب روز ششم اسفند به طور کامل به اشغال ارتش ترکیه درآمد.
 
اشغال شهر الباب به دستور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و در چارچوب عملیات تجاوزگرانۀ سپر فرات در شمال سوریه صورت می گیرد.
 
ارتش ترکیه تاکنون حدود 2000 کیلومتر مربع از مناطق شمال سوریه را اشغال کرده و به دنبال ایجاد منطقه حائل 5هزار کیلومتر مربعی در مرز خود با سوریه است.
 
دولت سوریه بارها به صورت رسمی به این اقدام ارتش ترکیه اعتراض کرده، و آن را نقض آشکار حاکمیت این کشور اعلام کرده است.
 
 
https://taghribnews.com/vdcj8ve8ouqemtz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی