تاریخ انتشار۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب : 191029
آیت الله اراکی:

تقوا در جامعه امروز ما جمعی است/ اعتکاف نقش بسیار مهمی در ساختن جامعه اسلامی دارد

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه جامعه امروز ما در قیاس با جامعه قبل از انقلاب واقعا متحول شده است، اظهار داشت: تقوا در جامعه امروز ما فردی نیست بلکه جمعی است و شاهد این مسئله نیز اعتکاف است.
تقوا در جامعه امروز ما جمعی است/ اعتکاف نقش بسیار مهمی در ساختن جامعه اسلامی دارد
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر پنج شنبه در مراسم شکرگزاری خادم المعتکفین ستاد مرکز اعتکاف قم که در محل کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین علیهماالسلام برگزار شد،  با اشاره به آیه شریفه"وعهدنا إلى إبراهيم وإسماعيل أن طهرا بيتي للطائفين والعاكفين والركع السجود"، اظهار داشت: در قرآن کریم زمانیکه خداوند می خواهد درباره اعتکاف سخن بگوید، نام مبارک حضرت ابراهیم علیه السلام را با حضرت اسماعیل علیه السلام آورده است.
 
وی افزود: حضرت اسماعیل نه تنهاشخصیت بسیارمهم و بنیانگذار در تاریخ نبوت و جامعه ابراهیمی است بلکه شخصیتی مهم برای پایه گذاری جامعه مسلم است.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه یکی از آثار و نتایج اعتکاف مُسلِم سازی است، اظهار داشت: در این مراسم عبادی، انسان تمام وجود خود را در راه خدا قرار می دهد و می توان گفت که اعتکاف برای تشکیل امت مسلمه نقش آفرین است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اعتکاف نقش بسیار مهمی در ساختن جامعه اسلامی دارد.
 
وی به برگزاری این مراسم در کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین علیهماالسلام  اشاره کرد و بیان کرد: امامین عسکرین علیهماالسلام در دوره ای زندگی کردند که دوره شروع امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که بنیان امامت ایشان در دوران این دو امام همام بنا شد؛ حقیقت و ماهیت امت اسلامی امت ائمه معصوم علیهم السلام است.
 
آیت الله اراکی افزود: همانطور که ائمه معصومین علیهم السلام با وجود نبی مکرم اسلام(ص) اتحاد خاصی دارند، اتحادی هم میان پیروان حضرت محمد(ص) و خود حضرت محمد(ص) وجود دارد. در جامعه الهی، شیعی و ولایی، پیروی و اطاعت محض از معصومین علیهم السلام باید باشد.
 
وی با بیان این که این امت مطیع محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله در اعتکاف بار می آید گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اعتکاف این است که یک هسته افراد مطیع و تسلیم امر خدا تشکیل می شود.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: معتکفین نمایندگان جامعه هستند و از این رو در این دوره نباید ارتباطشان را جامعه قطع باشد؛ از این روست که در هر مسجدی امکان اعتکاف وجود ندارد. زمانی که مردم در مساجدی که معتکفین در آن هستند، حضور می یابند، روحیه و معنویت به دست می آورند و این آیین عبادی به این شکل در جامعه ترویج می شود.
 
وی ولایت آل الله را توفیق بزرگ الهی دانست و گفت: ولایت است که تعلیم دهنده اطاعت حقیقی از خداوند و جامعه ساز است. در ادامه این ولایت، فضایی در جامعه حاکم شده که این جامعه را جامعه ای اوج گرفته در مسیر بندگی خداوند قرار داده است.
 
آیت الله اراکی افزود: اعتکاف نشان دهنده این است که ما به جامعه با تقوا رسیده ایم  و اگر هم عده ای از مسیر بندگی خدا خارج شوند، این اجتماعات تقوایی، آنها را به مسیر باز می گرداند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه امروز ما در قیاس با جامعه قبل از انقلاب واقعا متحول شده است، اظهار داشت: تقوا در جامعه امروز ما فردی نیست بلکه جمعی است و شاهد این مسئله نیز اعتکاف است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: موج گسترده معنویت گرایی که در جامعه ما به وجود آمده نشان دهنده این است که در جامعه ما تحول به وجود آمده است.
https://taghribnews.com/vdcj8vevhuqehyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی