تاریخ انتشار۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : 174523

مردم بحرین به مبارزات مسالمت امیز خود ادامه خواهند داد

تنا-لندن
در حال حاضر بهترین راه انجام گفتگو در سطح ملی میان همه گروه های سیاسی برای پیدا کردن راه های برون رفت از اوضاع فعلی و انجام اصلاحات اساسی در همه امور وسطوح کشور است.
مردم بحرین به مبارزات مسالمت امیز خود ادامه خواهند داد
درآستانه برگزاری انتخابات فرمایشی بحرین وهمزمان با تشدید فشارهای رژیم آل خلیفه بر آزادیخواهان این کشور، خبرنگار خبرگزاری تقریب (تنا) در لندن با جواد فیروز نماینده پیشین پارلمان و از مبارزان تبعیدی بحرین در انگلیس گفتگویی انجام داده است در باره اوضاع کنونی این کشور.این فعال سیاسی بحرینی که از سوی رژیم آل خلیفه سلب تابعیت شده واینک بصورت تبعیدی در انگلیس زندگی می کند به خبرنگار تنا در لندن گفت:
اوضاع خیلی خطرناک و متشنج است و به لحاظ اینکه از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج و همین طور از سوی آمریکا وانگلیس رژیم آل خلیفه مورد حمایت قرار گرفته بنابراین ال خلیفه همچنان در قدرت است اما مردم اسرار دارند که به مخالفت های خودشان همچنان ادامه دهند.  مردم همچنان مصمم هستند که تا دستیابی به خواسته های خودشان که همانا استقرار دموکراسی در کشور است به مبارزه مسالمت آمیز خود ادامه دهند .
در حال حاضر همه شخصیت ها و حتی گروه های سیاسی که بطور قانونی اجازه فعالیت دارند یا در زندانها و تحت شکنجه هستند و یا فعالیت های آنها توسط نهادهای امنیتی رژیم متوقف وممنوع شده است .
بعنوان مثال برای گروه قانونی الوفاق در حال حاضر پرونده ای در دادگاه تشکیل شده است که احتمال می رود بزودی جلوی فعالیت آنها گرفته شود.
بطور کلی ملت بحرین همچنان اصرار دارند که به همان خواسته ای که در 14 فوریه 2011 مطرح کرده بودند دست یابند.
یعنی داشتن کشوری که دموکراسی در آن حاکم است و پارلمان که منشاء قدرت مردم است  در دست خود مردم باشد ونمایندگان آنها در یک پروسه منطبق بر دموکراسی توسط خود مردم انتخاب شوند ، قوای سه گانه باید از هم مستقل و منفک از یکدیگر باشند ،حتی ممکن است در یک همه پرسی آزاد و عادلانه مردم در نهایت بپذیرند که خاندان آل خلیفه در رأس حکومت بمانند اما این نباید به آن معنا باشد که همه قدرت سیاسی و تمام قوای سه گانه کشور در دست خاندان آل خلیفه  قرار گیرد .یعنی همان شرایطی که در حال حاضر شاهد آن هستیم که متاسفانه مردم دارای هیچ قدرتی نیستند وحاکمان مستبد بحرین همه چیز را در قبضه خود دارند ،بدون اینکه مردم اختیاری در تصمیم گیری ها داشته باشند.
نماینده پیشین پارلمان بحرین افزود ، بعنوان مثال نخست وزیر فعلی که درعین حال عموی پادشاه بحرین است  کسی است که در 43 سال گذشته یعنی از زمان استقلال بحرین این پست را اشغال کرده و دقیقا به همین خاطر است که مردم می گویند این مناصب باید انتخابی بوده و توسط مردم یا از طریق یک پارلمان برخواسته از رأی مردم انتخاب شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که برای رسیدن به این خواسته ها چه راه حلی وجود دارد گفت ، این بستگی به نظر نهایی مردم دارد، زیرا گروه هایی از مخالفین هستند که ممکن است با ماندن آل خلیفه در قدرت البته به شکل مشروط مشکلی نداشته باشند اما اکثریت مخالفین خواهان حکومتی مبتنی بر جمهوری و دموکراسی هستند بنابراین بهترین راه برای حل مشکل وتعیین شرایط آینده کشور رجوع به رأی مردم از طریق برگزاری یک همه پرسی آزاد است در چنین شرایطی همه طرفین باید به رأی مردم احترام گذاشته و تن به وضعیتی دهند که مردم مشخص کرده اند.
بطور خلاصه باید گفت دیگر هیچ کس موافق ادامه وضعیت فعلی نیست وهمه خواهان برکناری حکومتی هستند که از زمان استقلال بحرین تا کنون قدرت را بطور یک طرفه در دست دارد.
نماینده پیشین پارلمان بحرین همچنین در مورد انتخاباتی که رژیم اصرار به برگزاری آن دارد گفت ، دو سال پیش هم زمانی که بسیاری از نمایندگان جناح مخالف حکومت بطور دسته جمعی از مجلس استعفا کردند رژیم تلاش کرد تا انتخاباتی برگزار کند که البته هیچ مشکلی را حل نکرد در حال حاضر هم وضع به همان صورت است زیرا مردم در این انتخابات نمایشی شرکت نخواهند کرد وحتی اگر آل خلیفه افراد دست نشانده خود را هم به مجلس بفرستد باز مشکلی حل نخواهد شد زیرا مجلس فرمایشی قدرتی از خود نخواهد داشت و قادر به تغییر اوضاع نخواهد بود .
این فعال سیاسی بحرینی در مورد سیاست های کشور های غربی بویژه انگلیس در حمایت از رژیم آل خلیفه گفت ، در حال حاضر دولت بریتانیا بصورت وسیع وگسترده ای از حکومت بحرین حمایت می کند وتلاش دارد تا مانند دوران استعمار وسلطه غرب بر کشور بحرین این حکومت را همچنان وابسته وتحت سلطه خود نگهدارد تا از منافع خود در منطقه خلیج فارس حفاظت کند در حالی که این کار نادرستی است زیرا کاملا با شیوه های دموکراسی که غربی ها در کشور خود پیاده کرده اند ویا شعار آنرا برای جهانیان مطرح می کنند در تناقض آشکار است واین شیوه کمکی به استقرار دموکراسی در بحرین نمی کند ومشکلات همچنان ادامه خواهد یافت .
وی افزود مسئله تنها به حمایت از رژیم بحرین ربط پیدا نمی کند موضوع فراتر از این است بعنوان مثال منافع عربستان سعودی وامارات در منطقه موجب می شود تا آنها به غرب برای حمایت از بحرین فشار وارد کنند وغربی ها هم متقابلا در این کشورها منافع مشترکی دارند که مایل نیستند آنرا از دست بدهند ومجموعه اینها باعث شده تا آنها همچنان از یک رژیم مستبد وخودکامه حمایت کنند .در عین حال بنظر می رسد که انگلیس مایل است تا پایگاه سنتی سیاسی خود را که در دوران استعمار در بحرین داشت همچنان حفظ کند . زیرا انگلیس از یک سو طی چند دهه اخیر نفوذ سیاسی خود را در جهان بشدت از دست داده واز سوی دیگر احساس می کند چنانچه بنا به دلایلی آمریکا نفوذش در منطقه کاهش یابد انگلیس می تواند جایگزین مناسبی برای آمریکا باشد بنابراین تا جایی که بتواند تلاش می کند تا با حفظ حکومت آل خلیفه پایگاه سیاسی سنتی خود را نیز حفظ کند که به این ترتیب می تواند منافع خود را در آینده چه به لحاظ سیاسی واقتصادی وچه به لحاظ نظامی تضمین کند.
جواد فیروز در مورد رفتار رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت از شهروندان این کشور گفت : این یک عمل کاملا غیر قانونی است که نه منطبق با قوانین داخلی بحرین است ونه قوانین بین المللی . آنها با این عمل خود تلاش می کنند تا مخالفین سیاسی خود را تحت فشار قرار دهند آنهم تنها به این اتهام که از نظر سیاسی مخالف با رژیم هستند. در این ارتباط رژیم تاکنون تابعیت عده زیادی از شهروندان را حتی بدون حکم قضایی وتشریفات قانونی لغو کرده است واین سیاست همچنان ادامه دارد و تاسف بار تر اینکه در کنار این مسئله بطور کاملا غیر قانونی به تعداد زیادی افراد غیر بحرینی تابعیت بحرینی می دهند بطوری که گفته می شود ظرف ده سال گذشته به حدود 100 هزار نفر، از کشورهایی نظیر عربستان سعودی ، سوریه ،یمن ،پاکستان وحتی از بنگلادش، تابعیت بحرینی داده اند . این نشان می دهد که سیاست رژیم به سمت تغییر ترکیب جمعیتی کشور است وچون بحرین کشور کوچک وکم جمعیتی است بنابراین این امکان وجود دارد که در مدت ده یا پانزده سال رژیم موفق به اجرای این سیاست خود شود.
این مسئله نشان می دهد که خاندان آل خلیفه پایگاهی در میان مردم بحرین ندارد لذا تلاش می کند مخالفین خود را سلب تابعیت کند ودر مقابل افرادی را وارد کشور کند که تحت فرمان ونفوذ خودش باشند.
نماینده پیشین پارلمان بحرین در پایان این گفتگو اظهار داشت که بهترین راه در حال حاضر انجام گفتگو در سطح ملی میان همه گروه های سیاسی برای پیدا کردن راه های برون رفت از اوضاع فعلی و انجام اصلاحات اساسی در همه امور وسطوح کشور است.
این گفتگوها می تواند بین سه دسته یعنی مخالفین رژیم ، هواداران رژیم وخود حکومت صورت گیرد اما نکته مهم اینست که محور گفتگو ها باید مبتنی بر خواست ونظر اکثریت مردم آنهم بر اساس یک رفراندوم واقعی در باره چگونگی انجام اصلاحات وپیاده کردن دموکراسی باشد . این نکته ایست که مردم از آن کوتاه نخواهند آمد.
البته برای رسیدن به یک نتیجه درست باید تضمین های بین المللی هم در این گفتگوها وجود داشته باشد مثلا سازمان ملل می تواند ضمانت اجرایی شدن این گفتگو ها را بعهده بگیرد و وارد این گفتگوها شود.در هر حال مردم بحرین به مبارزات خود برای دست یافتن به اصلاحات ودموکراسی البته با تاکید بر مسالمت آمیز بودن نحوه اعتراضات ادامه خواهند داد.
https://taghribnews.com/vdcj8xevtuqeaiz.fsfu.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی