تاریخ انتشار۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۸
کد مطلب : 218173
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با صبح‌صادق:

باید منتظر وضعیت جدیدی برای عربستان باشیم

یکی از مهم‌ترین اقدامات شیخ‌نمر این بود که ندای مظلومیت مردم عربستان را به گوش جهانیان برساند. در قدم بعدی از تزویر آل‌سعود پرده بردارد و همگان چهره کریه این حکام سفاک را ببینند. به نظر می‌رسد، ما باید در انتظار وضعیت جدیدی برای آل‌سعود در سطح جهان باشیم .
باید منتظر وضعیت جدیدی برای عربستان باشیم
 اعدام روحانی برجسته عربستانی؛ اعدامی که برای همه دور از انتظار بود و جهان اسلام، به‌ویژه شیعیان را بهت‌زده کرد. ناظران و تحلیلگران بین‌المللی هم علت این اقدام رژیم آل‌سعود را بی‌خردی و کم‌تجربگی در اتخاذ تصمیم و اجرای سیاست‌ها دانستند. روحانی برجسته عربستانی مظلومانه به دار آویخته شد و این روزها شاهد اعتراض گسترده مردم در اقصی ‌نقاط جهان هستیم که همه نهادینه‌کردن اتحاد و انسجام را درخواست می‌کنند و به خشونت و جنایت‌های سریالی آل‌سعود معترض هستند.
 
نشریه صبح‌صادق با آیت‌الله "محسن اراکی" دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي درباره مسائل مختلف، از جمله جایگاه آیت‌الله نمر در عربستان، اهداف آل‌سعود از به شهادت رساندن این روحانی برجسته عربستانی و آثار و تبعات اقدامات آل‌سعود به گفت‌وگو نشست. مشروح این مصاحبه را می‌توانید در ادامه بخوانید.
 
*در مقدمه بفرمایید آیت‌الله نمر در عربستان چه جایگاهی داشتند؟
علامه شهید آیت‌الله نمر از علمای برجسته عربستان بودند که مردم و علمای منطقه، حوزه علمیه قم و نجف به ایشان عنایت داشتند. از لحاظ تقوا و صفای نفس از مرتبه بسیار بالایی برخوردار بودند. همین تقوا، ایشان را واداشت که در دفاع از حق و در مقابله با طاغوت با شجاعت وارد میدان شود. این شجاعت، آن‌قدر به این جایگاه وسعت و عظمت بخشید که در بین مردم عربستان، به‌ویژه شیعیان، محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرد. البته این محبوبیت تنها به شیعیان منتهی نشد و قشر عظیمی از مردم محروم و مظلوم عربستان را که شیعه نیستند، نیز در برگرفت. تا جایی که وقتی وزارت کشور عربستان خبر شهادت ایشان را اعلام کرد، بیش از آنکه طاغوتیان سعودی را در نظر جهانیان منفور کند، در نزد اهل‌تسنن و طوایف مختلف عربستان منفور کرد. البته پیش از آن هم مردم از این حکّام متکبر و سفاک نفرت داشتند؛ اما خفقان و دیکتاتوری جدید حاکمان آل‌سعود فضا را تنگ‌تر کرد که در این فضا شاهد خیزش گسترده‌ای از سوی شیعیان، اهل تسنن، طوایف اسماعیلی و دیگر اقشار عربستانی خواهیم بود. من اطلاع دارم حتی در کشورهای غربی، مردمی که از جنایات و ظلم‌های آل‌سعود خبر دارند، نسبت به وجود این حکام اعلام انزجار می‌کنند. شاید اگر ادعا کنیم منفورترین خاندان سلطنتی و رژیم حکومتی در سراسر دنیا نزد عامه مردم دنیا، رژیم آل‌سعود و طاغوت‌های سعودی هستند، واقعاً مبالغه نکرده باشیم.
 
*به نظر شما آیا با این شهادت جانگداز و مظلومانه، می‌توانیم شاهد خیزش عمومی و بیداری مسلمانان عربستان باشیم؟
شجاعت شیخ‌نمر از تزویر آل‌سعود پرده برداشت؛ سیاست تبلیغی فریبکارانه‌ای که در ورای آن سعی دارند بر جنایات خود سرپوش بگذارند و دامنه گسترده فسادهای خود را از منظر افکار عمومی پنهان کنند.
واقعاً همه مردم دنیا می‌دانند که آل‌سعود آلوده‌ترین، کثیف‌ترین و فاسدترین خاندان‌ سیاسی است. سه ماه پیش بود که یکی از فرزندان خاندان سلطنتی آل‌سعود در لبنان دستگیر شد و اتفاقاًً نتوانستند با پول این مسئله را پنهان کنند. حادثه به گونه‌ای شکل گرفت که مسئله فاش شد. امثال این اتفاق در اقصی ‌نقاط جهان برای اینها رخ می‌دهد. چقدر این شاهزادگان سعودی در فرانسه، آمریکا و شمال آفریقا، به ویژه مراکش فساد کردند. اصلاًً فسادهای گسترده سعودی‌ها، آنها را در میان مردم شهره کرده، ولی می‌کوشند با به‌کارگیری رشوه و احیاناًً زور بر فسادها و جنایات‌شان پرده بگذارند و جامعه انسانی را ساکت کنند.
یکی از مهم‌ترین اقدامات شیخ‌نمر این بود که ندای مظلومیت مردم عربستان را به گوش جهانیان برساند. در قدم بعدی از تزویر آل‌سعود پرده بردارد و همگان چهره کریه این حکام سفاک را ببینند. به نظر می‌رسد، ما باید در انتظار وضعیت جدیدی برای آل‌سعود در سطح جهان باشیم و به تدریج یک آرای عمومی گسترده‌ای در سراسر جهان علیه آل‌سعود شکل خواهد گرفت که نتوانند همچون گذشته آن رفتارها و عربده‌کشی‌ها و اعمال زورها و تزویرها را ادامه دهند.
 
* پس از آیت‌الله نمر شرایط رهبری شیعه در عربستان به چه شکل دنبال خواهد شد؟
مردم شیعه هر جا هستند، همیشه رهبران‌شان را می‌شناسند. ما در جوامع شیعی هیچ‌گاه مشکلی در تشخیص رهبری نداشتیم؛ به دلیل آنکه علمای ما همواره با مردم در ارتباط هستند، چون هیچ‌وقت در کاخ‌ها و دژهای کذایی که متأسفانه برخی از روحانیون مذاهب یا ادیان دیگر به سر می‌برند، زندگی نمی‌کنند. از طرفی دیگر، روحانیون ما در کلیساهای درب‌بسته نیستند که با مردم ارتباط نداشته باشند. آنها با مردم زندگی می‌کنند و مثل مردم هستند؛ لذا هرگاه رهبری به شکلی شهید بشود یا به مرگ طبیعی از دنیا برود، همیشه رهبران دیگری هستند که به سرعت زمام امر و پرچم مکتب ‌تشیع را به دست می‌گیرند و مردم را رهبری می‌کنند؛ از این ناحیه ما هیچ‌گاه مشکلی نداشتیم.
 
* به نظر جناب‌عالی رژیم آل‌سعود چه هدفی از شهادت آیت‌الله نمر، این روحانی برجسته داشت؟
آل‌سعود امروز خودش را در بن‌بستی می‌بیند که نمی‌تواند از آن رهایی یابد؛ از این رو به این‌ نوع جنایات دست می‌زند! در واقع کسی که در حال غرق‌شدن است، به هر چیزی که دستش برسد، متوسل می‌شود. حقیقتاً جهان امروز به طور رسمی آل‌سعود را محکوم می‎کند. آنها نفوذشان را در منطقه از دست داده‌اند. آل‌سعود یک وقتی ادعا داشتند سرنوشت همه منطقه را تعیین می‌کنند؛ ولی امروز می‌بینند نفوذشان در منطقه از بین رفته است و اصلاً مردم منطقه آنها را نمی‌پذیرند. در یمن شاهد انقلاب عجیب و گسترده‌ای از نمایش بلامنازع مقاومت‌های مردم مظلوم این کشور هستیم. از طرفی، مردم سوریه برای نابودی اندیشه‌های سفاکانه متحجران و ظالمان، سلحشوری می‌کنند و پنج سال وارد یک جنگ جهانی شده‌اند و علیه نیروهایی که از سراسر جهان به وسیله عربستان، ترکیه و قطر راهبری می‌شوند، ایستادگی می‌کنند. این حکام سعودی در عراق انتظار داشتند که همه امور عراق به دست آنها باشد و در عزل‌ها و نصب‌ها دخالت کنند. البته رهبران گذشته سعودی از عقل و درایت بیشتری برخوردار بودند، اما این گروه جدید که روی کار آمدند، اصلاً قدرت پیش‌بینی و صبر بر امور را ندارند؛ این در حالی است که حکومت و سیاست نیازمند صبر و حوصله است. اجرای این سیاست‌ها نشان‌دهنده رفتارهای ناموزونی است که قطعاً نمی‌تواند در ادامه راهگشای حکومت سعودی‌ها باشد. در واقع پیش‌بینی می‌کنیم که رژیم فعلی عربستان طولی نخواهد کشید که به پایان راه خواهند رسید.
 
*با توجه به شهادت رهبر شیعیان عربستان چه عاقبتی را برای علمای نیجریه، بحرین و آذربایجان که در حبس حاکمان ظالم گرفتار هستند، پیش‌بینی می‌کنید؟
مردم منطقه بیش از گذشته نسبت به حمایت از رهبران‌شان اصرار خواهند ورزید. حکام منطقه هم باید بدانند از صدام قوی‌تر نیستند؛ چرا‌که صدام با حمایت بین‌المللی و ارتش قوی که داشت، به وضعیتی افتاد که غربی‌ها علیه او موضع گرفتند و به سرنوشتی شوم گرفتار شد. قطعاً سرنوشت این حاکمان هم بهتر از صدام نخواهد بود. حکام مستبد تک‌رأی سبک‌سری که بخواهند با اعمال زور، شکنجه و زندان با مردم رفتار کنند، قطعاً سرنوشتی بهتر از سرنوشت صدام نخواهند داشت.
 
*امروز شاهد توطئه جدیدی از سوی استکبار هستیم و آن، قرائت نادرست از وحدت و انسجام مسلمانان است. به‌گونه‌ای‌که شیعیان را به پیشه مکتب لندنی و اهل‌تسنن را به اسلام آمریکایی دعوت می‌کنند و می‌کوشند تا با تشدید اختلافات میان این دو مذهب به هدف شوم نابودی اسلام دست یابند، نظر شما در این باره چیست؟
از زمان حضرت امام(ره) مقدمات این جریان شکل گرفته بود و امام(ره) مسئله اسلام آمریکایی را مطرح کردند. از آن روز حضرت امام(ره) می‌دانستند که آمریکا سعی دارد با ایجاد جریان‌هایی به نام اسلام و تقویت این جریان‌ها در برابر اسلام حقیقی ناب بایستد. از این رو گفته‌اند که این همان اسلام وحدت است؛ اسلامی که شیعه و سنی زیر این پرچم جمع می‌شوند و هر دو از این اسلام حمایت می‌کنند. همان اسلامی که از فلسطین دفاع می‌کند؛ همان اسلامی که انقلاب را حمایت و شاه و طاغوتیان را سرنگون کرد. ممکن است آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با شیوه‌هایی که در پیش گرفته‌اند، بخواهند به شکلی اسلام را از ذهن مردم دور کنند و اسلام را در گام اول به شیعه و سنی تقسیم کنند و بگویند که سنی ضد شیعه و شیعه ضد سنی است و سپس شیعه‌ها را در شیعه‌های انگلیسی خلاصه کنند. در این راستا یک مرجعی هم می‌تراشند. سعی دارند همه شعائر شیعی، همچون عزاداری‌ها، هیئات و دیگر شعائر دینی را که در بین شیعیان رایج است، به شکلی در این مکتب لندنی منحصر کنند. از آن طرف هم همان اسلام آمریکایی را به عنوان نماینده اسلام سنی مطرح کنند؛ ولی به نظر می‌آید، سرانجام عامه جامعه اسلامی اینها را منزوی خواهد کرد. رسانه‌ها هم باید در این راستا بیشتر تلاش کنند که ان‌شاءالله چهره این اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی برای مردم آشکار شود و مردم اینها را از خودشان دور کنند و به گونه‌ای در جامعه منزوی شوند.
 
*در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
من امیدوارم با تلاش رسانه‌ها شاهد انزوای این جریان‌ها باشیم و با نقش‌آفرینی عالمانه اصحاب رسانه هم در راستای برملا کردن اسلام آمریکایی و هم حقیقت تشیع انگلیسی به موفقیت برسیم؛ چون با آشکار شدن چهره واقعی این دو مکتب جعلی می‌توانیم آن اسلام وحدت‌گرای ناب محمدی را در جامعه تثبیت کنیم و گسترش دهیم.
 
https://taghribnews.com/vdcjaoe8tuqevvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی