تاریخ انتشار۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 203179

تاکید بر حل بحران سیاسی و اجتماعی در خطبه های نماز جمعه لبنان

خطیبان جمعه لبنان بر لزوم حل و فصل مشکلات اخیر اجتماعی و سیاسی در لبنان تاکید کردند. شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان از دولت خواست همه نیروی خود را برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر به کار بگیرد.
تاکید بر حل بحران سیاسی و اجتماعی در خطبه های نماز جمعه لبنان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، شیخ ماهر حمود، خطیب جمعه مسجد القدس صیدای لبنان، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به وقایع اخیر بیروت اشاره کرد و گفت: نمی توان با این موج اعتراضی مردم با تندی برخورد کرد چرا که برخورد خشونت آمیز با مردمی که از فرط مشکلات شهری به ستوه آمده اند راه به جایی نمی برد.
 
وی افزود: طبقه سیاسی کشور در اقدامات خود با شکست مواجهه شده و دولت در جزئی ترین مسایل خدمات رسانی به مردم ناتوان است.
 این عالم اهل سنت، تمام مشکلات لبنان را در برخورد بر مبنای طایفه گرایی دانست و تصریح کرد: آنچه امروز در اردوگاه عین الحلوه شاهد آن هستیم، برای از بین بردن امنیت منطقه و هدف دشمن نیز اشاعه برخورد تعصب محور بین شهروندان لبنانی و فلسطینی است.
 
شیخ ماهر حمود گفت: کسانی که در اردوگاه عین الحلوه ایجاد ناامنی می کنند، همان کسانی هستند که با داعیه اسلام درکشورهای مختلف منطقه دست به جنایت می زنند.
 
آیت الله عفیف نابلسی نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته خود در مسجد حضرت زهراء(س) در صیدا گفت: اعتراضات مردمی در خیابان ها واکنشی به بحران درکشوری مانند لبنان است  که از آغاز با بحران همراه بوده، اما در یک نظام طایفی، بحران های سیاسی مانند بحران های اجتماعی قابل حل نیست؛ چراکه در چنین نظامی کشور مانند غنیمت میان طوایف و رهبران تقسیم می شود و طوایف در قدرت و اقتصاد سهم دارند.
 
وی افزود: اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ممکن نیست، مگر اینکه اصلاحات سیاسی انجام شود و نظامی عادلانه بر اساس انتخابات تاسیس شود و مسئولیت ها بر اساس توازن و حمایت لبنان از خطرها توزیع شود و اگر نیروهای سیاسی کشور با هم  به توافق نرسند، جریان امور به سمت ناامنی و هرج و مرج پیش خواهد رفت.
 
آیت الله عبدالامیر قبلان نائب رئیس مجلس اعلای شیعی لبنان هم در خطبه های نمازجمعه این هفته گفت: لبنان در منطقه ای قرار گرفته که سرشار از نابسامانی و فساد و عقب ماندگی است پس کشور خود را حفظ کنید و کینه ها و اختلافات را رها کنید.
 
حجت الاسلام سید علی فضل الله در خطبه های نمازجمعه دیروز در مسجد امامین حسنین(ع) در منطقه حاره حریک بیروت گفت: با اینکه بحران زباله ها مشکلات زیادی را برای مردم  به وجود آورد، اما باعث شد صدای اعتراض مردم بلند شود تا نارضایتی و نگرانی شدید خود را از اوضاع نابسامان لبنان و بحران آب و برق و بهداشت و آموزش و اقتصاد به گوش مسئولان برسانند.
 فضل الله اظهار امیدواری کرد: نیروهای امنیتی نیز با وجود تمام فشارهایی که بر آنها وجود دارد، بیشتر با مردم معترض مدارا و تلاش کنند با سودجویان از این اعتراضات برخورد کنند و اجازه ندهند کسی دارایی های عمومی را تخریب کند.
 
شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم در خطبه های نماز جمعه از دولت لبنان خواست همه نیروی خود را برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر به کار بگیرد.
وی افزود: امام صدر امام و پیشوای لبنان و رکن اصلی وحدت و ستون مقاومت است و ما در روز ناپدید شدن امام صدر سخنی نداریم جز اینکه تاکید کنیم عظمت لبنان به مقاومت است و تاریخ لبنان گواه است که لبنانِ بدون مقاومت، کشوری اشغال شده و خوار و ذلیل و بی ثبات و بی استقلال است و لبنانِ با مقاومت بود که اسرائیل را شکست داد و بزرگ ترین پیروزی را در سال 2006 رقم زد و همین مقاومت، بزرگ ترین حامی لبنان در برابر تروریست های تکفیری و فتنه مذهبی است.
https://taghribnews.com/vdcjate8huqeyvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی