تاریخ انتشار۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : 279699
واکنش روسيه به تهديد تهران براي خروج از برجام:

ايران وضع موجود را حفظ کند

تنها ساعتي پس از اينکه حسن روحاني، به‌عنوان دوازدهمين رئيس‌جمهوري ايران براي معرفي وزراي کابينه در مجلس شوراي اسلامي، در واکنش به اظهارات بهانه‌جويانه آمريکا، گفت که تهران ظرف چند ساعت توافق هسته‌اي را کنار خواهد گذاشت، سناتور روس در اظهارنظري متفاوت خواستار تلاش ديپلماتيک فوري براي رسيدگي به اين تهديد شد. در ادامه واکنش‌ها روسيه درخواست نشست 1+5 را مطرح کرد.
ايران وضع موجود را حفظ کند

ولاديمير دژاباروف، معاون اول رئيس کميته روابط خارجي شوراي فدراسيون روسيه تأکيد کرد که براي رسيدگي به تهديد ايران مبني‌بر خروج از توافق بين‌المللي هسته‌اي نيازمند ديپلماسي فوري و صحيحی هستيم. اين سناتور روس در گفت‌وگو با اسپوتنيک، اضافه کرد که اکنون ديپلمات‌ها بايد به اين موضوع رسيدگي کنند زيرا در غير‌اين صورت اين سلاح‌ها هستند که بايد سخن بگويند. اين به‌طور قطع يک تهديد واقعي است. اگر ايران از اين توافق خارج شود خيلي فوري شاهد افزايش تنش‌ها در خاورميانه خواهيم بود. رئيس‌جمهوري آمريکا که به تازگي قانون تحريم‌هاي جديد ايران را امضا کرده بارها با انتقاد از توافق هسته‌اي گفته است که قصد خروج از اين توافق را دارد. ايران اين تحريم‌ها را به منزله نقض توافق هسته‌اي که در ژوئيه 2015 ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني حاصل شد، تلقي مي‌کند. همچنين در واکنش به سخنان روحاني يکي از مقامات ارشد پارلمان روسيه گفت که مسکو تمام تلاش خود را براي باقي‌ماندن ايران در برجام به کار مي‌گيرد. اولگ موروزوف، يکي از اعضاي کميته امور خارجي مجلس اعلاي روسيه به خبرگزاري روسي اسپوتنيک اعلام کرد: «فکر مي‌کنم که ما تمامي اقدامات ممکن را به کار خواهيم گرفت تا ايران را متقاعد کنيم که وضعيت موجود را حفظ کند. گسترش کنترل‌نشده فناوري‌هاي هسته‌اي به نفع هيچ‌کس نيست.»

احتمال برگزاري نشست 1+5
حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران در سخنراني ديروز خود اعلام کرد که اگر آمريکا به افزايش تحريم‌ها عليه ايران ادامه دهد، تهران مي‌تواند ظرف چند ساعت از برجام خارج شود. باوجود پايبندي ايران به برجام، کنگره آمريکا اخيرا لايحه تحريم‌ها عليه کره‌شمالي، ايران و روسيه را تصويب کرده و دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا نيز اين لايحه را امضا کرد. اين تحريم‌ها در حالي عليه ايران تصويب شده که طبق برجام، واشنگتن از اعمال تحريم‌هاي جديد و سياست‌هايي که با هدف فشار اقتصادي به ايران وضع مي‌شود، منع شده است. 
در همين رابطه و در راستاي تلاش براي منصرف‌کردن تهران از عملي‌کردن تهديد خروج از برجام، سناتور روس اعلام کرد احتمال دارد کشورش براي ثبات‌بخشيدن به اوضاع کنوني برجام، خواستار برگزاري نشست ايران و 1+5 شود. خبرگزاري ريانووستي روسيه به نقل از ولاديمير دژاباروف، معاون اول رئيس کميته روابط خارجي شوراي فدراسيون روسيه گزارش کرد که روسيه احتمالا خواستار گفت‌وگو ميان ايران و ديگر اعضاي گروه 1+5 (آمريکا، انگليس، روسيه، چين، فرانسه بعلاوه آلمان) شود تا به اوضاع به وجود‌آمده درباره برجام ثبات بخشد. 
در اظهارنظري همدلانه با ايران همچنين يوري شويتکين، معاون کميسيون دفاع دوماي روسيه با انتقاد از رويکرد تحريمي واشنگتن در قبال تهران، گفت: آمريکا بايد رويکردي سازنده همراه با احترام، مقابل ايران داشته باشد و اقدام اخير مجلس اين کشور نيز پاسخي به واشنگتن است. آمريکا بايد در مسير برقراري روابط سازنده و نه افزايش تنش قرار گيرد و ديگر کشورها را به اتخاذ تدابير پاسخگويانه تحريک نکند. خبرگزاري اسپوتنيک نوشت: معاون کميسيون دفاع دوما با بيان اينکه تصميم مجلس ايران (تحريم‌هاي متقابل) تا حدي تنش در پي دارد، افزود اما اين اقدام در هر صورت پاسخي به اقدامات آمريکا‌ست. وي افزود: متأسفانه تاکنون واشنگتن نتوانسته اين واقعيت را بپذيرد که دوره نظام تک‌قطبي جهان پايان يافته و تحميل خواسته‌هاي آمريکا بر ديگر کشورها نادرست است. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يکشنبه گذشته طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه را با 240 رأي قاطع بدون مخالف تصويب کردند. تصويب اين طرح با واکنش‌هاي بسياري در فضاي بين‌المللي مواجه شد. 

ارسال سلاح را تکذيب مي‌کنيم
درحالی که روسيه تلاش مي‌کند وضعيت برجام را براي حفظ موازنه قدرت در منطقه خاورميانه ثابت نگه دارد، روزنامه‌اي آلماني با انتشار خبري مقامات اين کشور را وادار به واکنش کرد؛ روزنامه آلماني دي‌ولت‌ام‌سايتونگ با استناد به منابع ناشناس سازمان‌هاي اطلاعاتي کشورهاي غربي ادعا کرد که ايران براي دورزدن قطعنامه «2231» شوراي امنيت سازمان ملل، از طريق سوريه اقدام به قاچاق اسلحه به روسيه کرده است که برخي از اين محموله‌ها سلاح‌هاي تهاجمي سنگين هستند. اين روزنامه آلماني همچنين مدعي شد که هواپيماهاي ايراني در ماه ژوئن در پايگاه هوايي حماميه در سوريه که متعلق به روسيه است، به زمين نشستند که اين محموله‌هاي نظامي را منتقل کرده‌اند. اين روزنامه آلماني به نوع سلاح‌ها اشاره‌اي نکرده است. در واکنش به اين گزارش، يک منبع در وزارت امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با خبرگزاري اسپوتنيک، گفت: مشکلات درباره فهم اينکه چه چيزي در روابط ما با ايران اتفاق مي‌افتد، مربوط به طرف روسي نيست زيرا به‌طور قطع ما همواره و به‌طور دقيق طبق تعهدات بين‌المللي‌مان عمل کرده‌ايم. اين مشکلات ناشي از اقدامات رسانه‌ها عليه روسيه است که به روشني تلاش مي‌کند تا وضعيت کنوني در گفت‌وگوها ميان روسيه و اروپاي غربي و به‌طور کلي روابط مسکو با غرب را که به شدت در وضعيت نامساعدي قرار دارد، پيچيده‌تر کند. همچنين ديميتري راگوزين، معاون نخست‌وزير روسيه ارسال هرگونه سلاح از ايران به روسيه را رد کرد. رابطه روسيه با غرب به‌واسطه حضور نظامي اين کشور در سوريه، نزديکي به ايران و تلاش براي حفظ و کنترل اوضاع اوکراين طي چند سال اخير با چالش مواجه شده و روند مذاکرات در مقاطعي با کندي پشت سر گذاشته شده است. اين وضعيت پس از اينکه ادعا شد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا در همکاري با سازمان‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مسکو به قدرت رسيده با مناقشات تازه‌اي روبه‌رو شده است.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdcjhhe8huqeamz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی