تاریخ انتشار۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 258098

اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری شیخ زکزاکی شد

اتحادیه اروپا از دولت نیجریه خواست هرچه سریع‌تر "شیخ ابراهیم زکزکی" رهبر شیعیان این کشور را آزاد کند.
اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری شیخ زکزاکی شد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، پایگاه خبری "نیشن" دیروز (سه شنبه) اعلام کرد: نمایندگی اتحادیه اروپا در ابوجا از دولت نیجریه خواست تا طبق تاکید دادگاه فدرال این کشور برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، هرچه سریع‌تر او را از زندان آزاد کند.
 
اگرچه دادگاه فدرال نیجریه چندی پیش حکم آزادی زکزاکی را از بند نیروهای امنیتی صادر کرده بود، اما دولت نیحریه اعلام کرد که به صلاح ملت نیست زکزکی آزاد شود و اکنون چند روز است که از مهلت قانونی اجرای حکم دادگاه توسط دولت نیز می گذرد.
 
"محمد بوهاری" رئیس جمهوری نیجریه روز یکشنبه در اظهار نظری عجیب مدعی شده بود که"مصلحت مردم اقتضا می کند که حکم دادگاه مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی را اجرا نکنیم!"
 
وی همچنین گفته بود: با این وجود، همسر شیخ زکزاکی آزاد است و می تواند وی را ترک کند و از محل اسارت خارج شود!
 
این اظهارنظرهای تعجب برانگیز رئیس جمهوری نیجریه در حالی است که دادگاه این کشور چندی پیش حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش را صادر کرده بود.
 
اتحادیه اروپا در بیانیه خود، ضمن تاکید بر جهانی بودن حقوق اساسی بشری خواستار اجرای عادلانه احکام قضایی در نیجریه و آزادی افراد در بند به ویژه شیخ زکزاکی شد و افزود: این خواست بین المللی به هیچ وجه مغایر قانون اساسی نیجریه نیست.
 
براساس این گزارش، سازمان عفو بین الملل نیز روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای بر آزادی سریع شیخ زکزاکی همسرش تاکید کرد.
 
در عین حال، دفتر جنبش اسلامی نیجریه مستقر در ایالت "اداماوا" نیز دیروز اعلام کرد که رفتار نهادهای امنیتی نیجریه برای آزاد نکردن شیخ زکزاکی خلاف قوانین مصرح بین المللی است.
 
این در حالی است که تظاهرات مسالمت آمیز شمار زیادی از شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در شهر "یولا" واقع در ایالت "اداماوا" در شرق نیجریه برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور تشدید شده است.
 
جنبش اسلامی نیجریه پیشتر تصریح کرده بود: آزادی رهبر شیعیان نیجریه و خانواده وی یک حکم حقوقی و قضایی است که البته بر اساس اتهامات نادرست و خلاف واقع، پرونده ایشان به نهادهای قضایی کشیده شد.
 
ارتش نیجریه 14 دسامبر 2015 شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و همسرش را پس از زد وخورد خونبار، به همراه اعضای جنبش وی بازداشت کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcjhoe8ouqeiyz.fsfu.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی