تاریخ انتشار۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : 192659

وضعیت اهل سنت ایران از دیدگاه علمای کردستان

تنا-اختصاصی
جمعی از علمای استان کردستان در سخنانی به تشریح جایگاه اهل سنت و دغدغه های مردمی در این خصوص پرداختند.
وضعیت اهل سنت ایران از دیدگاه علمای کردستان
دشمنان همواره کوشیده اند تا در صفوف مسلمین تفرقه ایجاد کرده و به پیروان مذاهب اسلامی القا کنند که در هر مکانی که اکثریت با یک مذهب است باید مذهب دیگر در محدودیت باشد.

خوشبختانه همراهی و همدلی اقوام و مذاهب اسلامی در جمهوری سلامی ایران  این توطئه ها را همواره خنثی کرده  و در این راستا نیز نقش علما و روحانیون بسیار ویژه بوده است.

خبرنگار خبرگزاری تقریب در سنندج در همین خصوص و برای بازتاب وضعیت اهل سنت در ایران به ویژه کردستان مصاحبه ای را با چند نفر از روحانیون برجسته اهل سنت این منطقه انجام داده است که در ادامه این مهم را مشاهده خواهید کرد.

"ماموستا عبدالرحمن خدایی" نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: اسلام دین اخوت و برادری است و هر اندازه مسلمانان با همدیگر اتحاد داشته باشند به آن میزان می توانند مسیر عزت و تعالی خویش را هموار کنند.

وی افزود: به برکت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ایجاد فضایی نو در خصوص اجرای آموزه های قرآنی و اسلامی در ایران هستیم و طی این 36 سال از استقرار انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ایجاد فضایی مناسب برای انجام فعالیت های دینی در کشور هستیم.

ماموستا خدایی افزود: هر چند که مناطق کردنشین در قبل از انقلاب نیز نماز جمعه و مساجد خود را داشتند اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد گسترش اماکن دینی و مذهبی اهل سنت در کردستان بودیم و تعداد مساجد در نقاط شهری و روستایی گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کردستان 2 نماینده در مجلس خبرگان رهبری داشته و نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی نیز بیش از چند ده نفر هستند.

"ماموستا اقبال بهمنی" امام جمعه موچش نیز در سخنانی در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: خوشبختانه شاهد استقرار حکومت اسلام و قرآن در ایران هستیم و بر اساس قانون اساسی کشور شاهد احترام به همه ادیان و مذاهب هستیم.

وی افزود: می توان گفت که ایران اسلامی الگوی تمام معنای اتحاد و همدلی بین مذاهب اسلامی بوده و به صورت عینه فضای تقریب بین مذاهب اسلامی در کشور نهادینه شده است.

ماموستا بهمنی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ تفاوتی بین یک فرد اهل سنت و یک فرد اهل تشیع در ایران از لحاظ بهره مندی از شرایط فرهنگی، اجتماعی و دینی وجود نداشته و در مناطق اهل سنت نشین ایران به ویژه کردستان شاهد تحقق این مهم هستیم.

وی افزود: همه اقوام و مذاهب اسلامی در ایران زیر پرچم " لا اله الا الله و محمد الرسول الله" گرد هم آمده اند و برای عزت و تعالی کشورشان تلاش می کنند.

امام جمعه موچش اظهار داشت: بیشتر کارمندان و مدیران کردستانی را اهل سنت تشکیل می دهند و هیچ تفاوتی بین اهل سنت و اهل تشیع در امور اداری استان وجود ندارد و روز به روز نیز بر ارتقای این مهم افزوده می شود و شاهد مدیریت نخبگان اهل سنت در مناصب بزرگ حکومتی هستیم.

ماموستا بهمنی خاطرنشان کرد: امید است با درایت مسئولان کشوری شاهد تقویت همدلی بین مردم و مسئولان باشیم و زمینه حضور نخبگان اهل سنت در مدیریت کلان کشوری بیش از پیش فراهم شود.

" ماموستا عبدالحمید حسنی" امام جمعه دیواندره نیز در گفتگو با خبرنگار تقریب افزود: استان کردستان یکی از غنی ترین استان های کشور از لحاظ منابع آب و خاک بوده و تولید صدها هزار تن محصولات کشاوری و دامی در کنار معادن غنی، آداب و سنن و فرهنگ والای مردمان این دیار و دیگر ویژگی ها این استان را تبدیل به یکی از نگین های انگشتری ایران اسلامی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هراندازه مسئولان ارشد کشور توجه بیشتری به این استان داشته باشند شاهد توسعه روزافزون منطقه و به تبع آن در کشور خواهیم بود، خاطرنشان کرد: میدان دادن به نخبگان اهل سنت، استفاده از ظرفیت علما و روحانیون اهل سنت در امور مختلف و فراهم کردن زمینه های لازم برای آشنایی هرچه بیشتر مردم این منطقه با مبانی فقه امام شافعی(رض) در تلطیف اذهان عمومی، افزایش مشارکت های مردمی و جلوگیری از ورود افکار انحرافی و تندرویی مذهبی بسیار مؤثر خواهد بود.

امام جمعه دیواندره با اشاره به اینکه روحانیون و علمای اهل سنت در ایران می توانند سفیران و مشعل داران هدایت کشور در دیگر سرزمین های اسلامی باشند، تصریح کرد: هم اکنون که ایران اسلامی به الگویی عینی برای تقریب بین مذاهب اسلامی تبدیل شده است باید این ویژگی مهم به دیگر کشورهای اسلامی تسری یابد و در این راستا نیز استفاده از ظرفیت و توانمندی نخبگان، روحانیون و علمای اهل سنت کردستان بسیار مهم خواهد بود.


گزارش از خبات ساعدی
https://taghribnews.com/vdcji8evhuqehmz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی