تاریخ انتشار۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۳
کد مطلب : 289652

تاکید بر مسائل مهم جهان اسلام در بیانیه اختتامیه کنفرانس نقش فتوا در ثبات جوامع در مصر

کنفرانس سه روزه دارالافتای مصر با موضوع بررسی مساله فتوا در حالی پایان یافت که احیای نظام اجازه اجتهاد و بازنگری ساختاری و موضوعی در عرصه صدور فتوا از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس بود.
تاکید بر مسائل مهم جهان اسلام در بیانیه اختتامیه کنفرانس نقش فتوا در ثبات جوامع در مصر
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کنفرانس «نقش فتوا در ثبات جوامع» در حالی در مصر به پایان رسید که علما و شخصیت‌های دینی از 62 کشور در این کنفرانس حضور داشتند. افزایش ولنگاری در عرصه فتوا سبب شد تا دارالافتای مصر با همکاری نهادهای دینی این کشور اقدام به برگزاری این همایش کند.
 
با پایان کنفرانس «نقش فتوا در ثبات جوامع» و پس از بحث و گفت‌وگوهای فراوان میان کارشناسان و صاحب نظران امور دینی بیانیه اختتامیه این کنفرانس با تاکید بر محورهای ذیل قرائت شد:
 
1. تجلیل از هیأت‌های فتوا در سراسر جهان و تلاش برای تحقق هماهنگی و همکاری مشترک میان موسسه‌های دینی، تاسیس اولین دانشگاه فتوا با هدف آموزش ضوابط صدور فتوای شرعی به مفتیان.
 
2. تاکید بر ضرورت استمرار چنین همایش‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی برای مفتیان و علما با هدف تشخیص و حل چالش‌های پیش روی امت اسلامی و برقراری ارتباط بیش از پیش میان علما و نخبگان دینی.
 
3. تاکید بر وجوب گسترش فرهنگ فتوا نسبت به مفتیان و پرسشگران با توجه به شرایط کنونی جهان و بیان راهکارهای چگونگی تمایز میان فتواهای صحیح از ناصحیح.
 
4. ایجاد مرکز اطلاعات فتوا با هدف خدمت رسانی بهتر به علما، پژوهشگران و پرسشگران
 
5. تشویق کمیته‌های فتوا بر استفاده هرچه بیشتر و بهتر از تکنولوژی‌های روز خصوصا شبکه‌های اجتماعی در برقراری ارتباط با مخاطبان و سهولت در دسترسی آنان به فتواهای صحیح
 
7. احیای نظام «اجازه اجتهاد» به عنوان یکی از سنت‌های اصیل و قدیمی اسلامی
 
8. تاکید بر ضرورت بازنگری محتوایی، موضوعی و ساختاری در مساله فتوا و استفاده از ابزارهای معاصر در تعامل با مخاطبان
 
9. استفاده از فتواهای گروهی به عنوان راهکاری در برابر فتواهای شاذ

 
https://taghribnews.com/vdcjihe88uqeomz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی