تاریخ انتشار۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 226859

تجمع ضد آمریكایی مردم فیلیپین در اعتراض به رزمایش مشترک

ده‌ها نفر از مردم فیلیپین، با تجمع مقابل سفارت آمریكا در مانیل به برگزاری بزرگترین رزمایش مشترك كشورشان با آمریکا اعتراض كردند.
تجمع ضد آمریكایی مردم فیلیپین در اعتراض به رزمایش مشترک
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، شرکت كنندگان در تجمع ضد آمریکایی در مانیل، پایتخت فیلیپین، آمریكا را امپریالیسم خطاب كردند و با سر دادن شعارهای ضد آمریكایی پرچم این كشور را به نشانه اعتراض به برنامه ریزی برای حضور دوباره نظامی آمریكا در فیلیپین به آتش كشیدند.

براساس گزارش رسانه های محلی فیلیپین، آمریكا و فیلیپین از دیروز (دوشنبه) رزمایشی مشترك را در نزدیكی آب های مورد اختلاف مانیل – پكن در دریای جنوبی چین آغاز كردند كه 11 روز ادامه دارد و قرار است اشتون كارتر وزیر دفاع آمریكا هفته آینده در آن شركت كند.

ده‌ها تجمع كننده با محكوم كردن این رزمایش مشترك، حضور نظامیان آمریكا در منطقه را باعث افزایش تنش ها دانستند و خواستار پایان دخالت كاخ سفید در مسائل این منطقه شدند.

این رزمایش در حالی برگزار می شود كه فیلیپین اعتراض خود درباره اختلاف سرزمینی با پكن در دریای جنوبی چین را به دادگاه بین المللی لاهه برده است و پیش بینی می شود در هفته های آینده رای این دادگاه صادر شود.

مانیل پایتخت فیلیپین به ویژه سفارت آمریكا در این شهر، هر چند ماه صحنه تجمعات اعتراض آمیز مردم فیلیپین نسبت به سیاست های كاخ سفید است و آبان ماه سال گذشته نیز همزمان با سفر "باراك اوباما" رئیس جمهور آمریكا هزاران نفر در مخالفت با سیاست های واشنگتن دست به تظاهرات زدند.

مردم فیلیپین به ویژه جوانان و دانشجویان با افزایش همكاری نظامی با آمریكا به شدت معترض و خواستار لغو توافقنامه همكاری دفاعی دو كشور هستند.

پایگاه های نظامی آمریكا در فیلیپین سال 1991 پس از رای مجلس سنا تعطیل شد، اما نیروهای آمریكایی از سال 1999 به بهانه تشدید تنش های مانیل و پكن بر سر یك صخره در دریای جنوبی چین باردیگر همكاری با فیلیپین را آغاز كردند.

آمریكا كه از سال 1991 بساط نظامی‌گری خود را از این كشور جمع كرد، همچنان برای ورود خود به این كشور جنوب شرق آسیا تلاش می كند اما در این مسیر با مشكلات عمده ای مواجه است.

براساس توافق نظامی بین دو كشور، اكنون نظامیان آمریكا حق دسترسی به پایگاه های نظامی محلی و مجوز ساخت تسهیلاتی برای ذخیره سازی سوخت و تجهیزات امنیت دریایی را به دست آورده اند.

در رزمایش مشترك آمریكا و فیلیپین كه از دوشنبه هفته جاری آغاز و باعث برگزاری این تجمع اعتراض آمیز شد، 5000 نیروی نظامی آمریكا، 4000 نیروی نظامی فیلیپین و 80 نیروی نظامی استرالیایی حضور دارند.
https://taghribnews.com/vdcjime8huqe8oz.fsfu.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی