تاریخ انتشار۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۶
کد مطلب : 276151
کويت تعداد ديپلمات‌هاي ايراني در اين کشور را کاهش داد

مهره تازه عربستان

بازي منطقه‌اي عربستان دارد خطرناک مي‌شود. عربستان و ايران دو بازيگر مهم و دو قطب اصلي خاورميانه، حالا به مرحله جديد يارکشي رسيده‌اند. تحريم قطر اولين اخطار عربستان به کشورهاي منطقه بود اما اکنون نوبت به ضلع دوم از حاميان عربي ايران يعني کويت رسيده است. به نظر مي‌رسد که کويت اخطار عربستان و البته شايعه و احتمالات کودتا و دخالت عربستان در اين کشور را بي‌پاسخ نگذاشته و با احظار سفير ايران و کاهش تعداد ديپلمات‌هاي ايراني در اين کشور و متهم‌کردن ايران به حمايت از گروهکي تروريستي خود را از مهلکه تحريم‌هاي عربي نجات داده‌ است.
مهره تازه عربستان

کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس وارد بازي جديدي شده‌اند.
پس از حمايت دولت آمريکا از پادشاه عربستان و قراردادهايي که ميان دو کشور امضا شد، خط و نشان عربستان براي کشورهاي منطقه قوت بيشتري گرفت و هجمه‌هاي اين کشور عليه ايران شديدتر شد. در ميان کشورهاي عربي ايران بيشتر با سه کشور قطر، کويت و عمان همکاري مي‌کند.
اين سه کشور عمدتا مواضع معتدل‌تر و بي‌طرفانه‌اي نسبت به ساير کشورهاي عربي اتخاذ مي‌کنند و همين امر عامل روابط گسترده‌تر شده‌ است. 


قطر در دو ماه بر سر همکاري و تعامل با ايران درگير اختلافات سنگين با عربستان شده است و با قطع روابط کشورهاي شوراي همکاري‌ خليج‌فارس با اين کشور سايه سرد تحريم بر سر کويت افتاد تا اين کشور از مواضع خود کوتاه بيايد و شروط عربستان را بپذيرد.
اين بار نوبت کويت شده است تا در اين بازي نقش‌آفريني کند و يک گام از تعامل با ايران عقب‌تر بايستد. 


روز پنجشنبه وزارت امور خارجه کويت، عليرضا عنايتي، سفير ايران را احضار و به صورت رسمي به وي اعلام کرد که ايران بايد تعداد ديپلمات‌هاي خود را در اين کشور کاهش دهد.
کشور کويت با طرح ادعاي حمايت ايران از گروهک تروريستي «هسته عبدلي» دفتر رايزني فرهنگي ايران در اين کشور را بست و اعلام کرد که ديپلمات‌هاي ايراني مستقر را از 19 نفر به چهار نفر کاهش داد؛ اسکاي‌نيوز همچنين اعلام کرد که دفتر وابسته نظامي ايران در کويت را نيز بست. 


در همين راستا، محمد عبدالله المبارک الصباح، وزير مشاور در امور نخست‌وزيري و وزير اطلاع‌رساني کويت اعلام کرد: تدابيری ديپلماتيک عليه ديپلمات‌هاي ايراني در کويت انجام داده‌ايم.
درهمين حال برخي منابع خبري از تعيين ضرب‌الاجل 45روزه براي خروج سفير ايران از کويت خبر دادند اما وزارت امور خارجه کويت اين خبر را تکذيب و اعلام کرد که ما به اتخاذ اقدامات ديپلماتيک ديگر اکتفا مي‌کنيم.
يک مسئول وزارت‌ امور خارجه کويت اعلام کرد که پس از صدور حکم دادگاه رسيدگي در رابطه با باند عبدلي و متهم‌شدن ايران در ارتباط داشتن با اين باند وزارت‌ امور خارجه کويت اقدامات لازم را اتخاذ کرد و به سفير ايران ابلاغ شد که تعداد ديپلمات‌هاي ايراني بايد کاهش یابد، دفاتر فني وابسته به سفارت تعطيل شده و کميته‌هاي مشترک از اين پس هيچ فعاليتي با هم انجام نمي‌دهند.
اين مسئول کويتي در ادامه از به وجود‌آمدن اختلافات در روابط ميان دو کشور ابراز تأسف کرد. 


هفته گذشته روزنامه السياسه کويت نوشت: برخي منابع امنيتي کويتي اعلام کردند که ۱۴ متهم وابسته به باند تروريستي العبدلي در روز صادر‌شدن حکم نهايي‌شان از سوي دادگاه رسيدگي به ايران فرار کرده‌اند.
اين روزنامه مدعي شد: اين ۱۴ شهروند متهم به دست داشتن در قضيه ۱۸ ژوئن گذشته هستند اما دادگاه تجديدنظر، آنها را تبرئه کرده بود و منتظر حکم دادگاه رسيدگي بودند و به محض اينکه فهميدند دادگاه، آنها را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است از طريق دريا به ايران فرار کرده‌اند. به‌همين‌دليل دادگاه کويت، ايران را به همکاري با اين گروهک متهم کرده و همين موضوع عامل کاهش روابط با ايران اعلام شد. 


واکنش ايران به اقدام کويت
کويت از زمان حمله گروهي خودسر به سفارت عربستان در تهران، سفير خود در ايران را فراخوانده بود، از همان موقع سفارتخانه اين کشور در ايران در سطح کاردار اداره مي‌شود و به دنبال طرح اتهام‌هاي بي‌اساس از سوي مقام مسئول در وزارت‌ امور خارجه کويت به ايران کاردار کويت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد کشورمان در اين خصوص به او ابلاغ شد.
بهرام قاسمي درباره احضار کاردار کويت گفت: در اين احضار، مقام وزارت امور خارجه کشورمان ضمن مردود دانستن اتهام‌هاي واهي مقام‌هاي کويتي به کشورمان گفت جاي تأسف است که مسئولان کويت در اين شرايط حساس منطقه به جاي تلاش در جهت کاهش تنش‌هاي بي‌حاصل و خويشتنداري در قبال فشارها و تحريکات طرف‌هاي ماجراجوي منطقه‌اي به اين تحريک‌ها پاسخ داده و جمهوري‌اسلامي ايران را هدف اتهامات واهي قرار مي‌دهند.
اين مقام بار ديگر خطاب به کاردار کويت تأکيد کرد: جمهوري‌اسلامي ايران هيچ‌گونه ارتباطي با اين پرونده نداشته است و اين امر در آغاز رسيدگي به آن به مقام‌هاي کويتي نيز ابلاغ شد.
در اين ديدار همچنين با يادآوري اين نکته که جمهوري‌اسلامي ايران همواره رفتاري مسئولانه در قبال کشورهاي منطقه و از جمله کويت در شرايط سخت اين کشور داشته است، تأکيد شد: حق اقدام متقابل براي کشورمان در قبال کاهش کادر ديپلماتيک دو کشور محفوظ است و تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد.
کاردار کويت نيز با اظهار تأسف از تحولات اخير به وجود‌آمده افزود مطالب و موضوعات مطرح‌شده را در اولين فرصت به مقام‌هاي خود منتقل خواهد کرد. 

همچنين بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه در اين خصوص در گفت‌وگو با ايرنا گفت: اقدام کويت مايه تأسف و غيرسازنده است.
قاسمي از اقدام دولت کويت در اتخاذ برخي اقدامات سلبي و محدودکننده در روابط ميان دو کشور ابراز تأسف کرد و افزود: با توجه به تحولات منطقه خليج‌فارس و معادلات جديد به وجود‌آمده ميان کشورهاي منطقه، اقدام دولت کويت مايه تأسف و امري غيرسازنده تلقي مي‌شود.
وي افزود: ايران بارها اتهامات واهي و تکراري دخالت در امور داخلي ديگران را امري مردود و نادرست دانسته است. ما اصولا اين اتهامات را القائات و دسيسه‌چيني‌هاي دشمنان روابط مسالمت‌آميز و دوستانه کشورهاي منطقه مي‌دانيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: رفتار ايران اساسا در قبال کليه همسايگان بر‌اساس حسن همجواري و احترام به حاکميت دولت‌ها استوار بوده است.
وي، برخي ادعاهاي بي‌اساس درباره ارتباط هسته‌هاي به اصطلاح تروريستي با جمهوري‌اسلامي ايران را تکذيب و به دولتمردان کويت توصيه کرد با هوشياري تمام مراقب ترفندهاي شيطاني و دام‌هاي بدخواهان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي که سياست‌هاي اشتباه آنان در منطقه همواره با شکست‌هاي پي‌درپي و بي‌شمار روبه‌رو بوده است، باشند. 

در همين راستا، اميرعبداللهيان، مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس اظهار کرد که اتهام بي‌اساس کويت به تهران و کاهش عدد ديپلمات‌هاي ايراني، به دور از رفتار حکيمانه امير کويت است. همچنين اميرعبداللهيان تأکيد کرد: تهران و کويت دوست و برادر خواهند ماند. 

سايه حمايت عربستان از اقدام مشکوک کويت
اقدام کويت به بستن دفتر رايزن فرهنگي و کاهش تعداد ديپلمات‌هاي ايراني در اين کشور با حمايت عربستان روبه‌رو شد و در همين راستا، يکي از مسئولان وزارت‌ امور خارجه عربستان اعلام کرد که کشور عربستان از تصميمات جديد دولت کويت عليه هيأت ديپلماسي ايران در کويت به‌طور کامل حمايت مي‌کند.
مشعل بن فهم السلمي، رئيس پارلمان عربي هم در بيانيه‌اي اعلام کرد که پارلمان عربي از اقدامات جديد کويت عليه ايران حمايت کامل مي‌کند.
همچنين اين اقدام کويت بهانه‌اي شد تا عادل ‌الجبير، وزير امور خارجه عربستان هم در ادامه ادعاهاي واهي خود، ايران را باز هم متهم به دخالت در کشورهاي منطقه و حمايت از تروريسم کند. 

اقدام کويت و واکنش‌هاي کشورهاي منطقه به آن نشان مي‌دهد که ايران بايد بيش‌ازپيش در چارچوب سياست‌هاي منطقه‌اي خود دقت کرده و با تيز‌هوشي در مقابل سنگ‌اندازي و کينه‌توزي وابستگان به سعودي عمل کند.
همان‌طور که علي خرم، کارشناس مسائل خاورميانه پيش‌ازاين در واکنش به اختلافات قطر و کشورهاي عربي و فراهم‌شدن فرصت مناسب براي ايران در گفت‌وگويي اظهار کرده بود که نبايد اين فرصت را در بوق و کرنا کرد و بايد گذاشت تا در آرامش مسير اصلي روابط سياست خارجي ايران و قطر فراهم شود؛ حال که کشورهاي تحريم‌کننده قطر از تعديل شروط 13گانه خبر دادند و اعلام کردند که مي‌توانند مذاکره را از سر بگيرند، مقامات قطري هم اعلام مي‌کنند که مي‌توانند بر سر کاهش روابط با ايران با کشورهاي عربي به توافق برسند و اين موضوع خود مي‌تواند زنگ خطر بزرگي باشد. 

به هرحال عربستان هم در حال تغيير استراتژي است.
خبرهايي از کناررفتن ملک سلمان، پادشاه فعلي به نفع پسرش که به تازگي به‌عنوان وليعهد اين کشور انتخاب شده، به گوش مي‌رسد.
محمدبن سلمان، وليعهد عربستان و وزير دفاع اين کشور است. او جوان‌، ماجراجو و قدرت‌طلب است و رسيدن به قدرت در اين سن مي‌تواند، استراتژي تهاجمي‌تري را براي عربستان به همراه آورد؛ استراتژي‌ای که ترامپ براي آن پول خرج مي‌کند.
پس کشورهاي منطقه بايد موضع خود در قبال ايران را مشخص کنند. ايران هم در اين بازي نبايد از پاي بنشيند و جايگاه ديپلماسي خود را به وضوح فعال کند.



خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
https://taghribnews.com/vdcjime8vuqeavz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی