تاریخ انتشار۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 166351

مالزی و چالش افراط گرایی و تروریست های داعش

حضور تعدادی از مالزیایی ها در گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق و سوریه به مساله ای حساس در سیاست های مالزی تبدیل شده و مقامات سیاسی پوتراجایا را به هراس انداخته است.
مالزی و چالش افراط گرایی و تروریست های داعش
حضور گروه تکفیری و تروریستی داعش در جنوب شرق آسیا به ویژه اندونزی و مالزی و تبلیغات گسترده اخیر برای جذب جوانان به چالشی برای مالزی نیز تبدیل شده است.

"ایوب خان" از مقامات ارشد پلیس مبارزه با تروریسم مالزی اخیرا، گفت که هدف تروریست های مالزیایی که برای جنگ در سوریه و عراق به گروه تروریستی و تکفیری داعش ملحق شده اند، سرنگونی دولت مالزی است.

این مطلب مهم در زمانی بیان شد که اوج بحران داخلی ایالت سلانگور مالزی بر سر تعیین سروزیر و اختلاف شدید احزاب در این مورد است و بسیاری از صفحات روزنامه ها در این روزها به این امر اختصاص داده شده است.

ایوب خان گفته بود که در بازجویی های انجام شده از افراد متهم به مشارکت در فعالیت های گروه تروریستی داعش، این افراد به اهداف خود در مورد حمله به دولت مالزی اعتراف کرده اند.

به گفته وی، برخی از ۱۹ تروریست دستگیر شده در مالزی اعتراف کرده اند برنامه هایی برای حمله مسلحانه به مراکز پوتراجایا و جایگزین کردن دولت کنونی با خلافت اسلامی در سر داشته اند.

به نظر می رسد این تنها نوک کوه یخی است که از زیر آب اقیانوس هویدا شده است. گفته می شود اکنون ۱۰۰ مالزیایی به عراق و سوریه رفته اند و با گروه تکفیری داعش همکاری می کنند.

پیش از این مالایی ها اقدام به عملیات انتحاری در عراق نیز کرده اند که این تفکر برای دولت مالزی چندان خوشایند نیست. عملیات انتحاری پنجم خرداد در استان الانبار عراق که ۲۵ کشته برجای گذاشت توسط "ˈاحمد طارمیمی مالکی" تروریست ۲۶ ساله مالزیایی انجام شد.

خبرهایی از این دست برای دولت هایی مانند مالزی که خود را یک کشور مسلمان در حد متوسط ارزیابی می کنند وحشت ایجاد می کند.

کارشناسان و تحلیلگران منطقه با توجه به پیشینه عملیات تروریستی در منطقه جنوب شرق آسیا و تفکرات این گروه ها معتقدند تندروهای منطقه با اندیشه های سلفی- تکفیری درپی ایجاد به اصطلاح حکومتی اسلامی در کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند.

ˈنیو استریت تایمزˈ نیز چندی پیش نوشت: ˈجماعت اسلامیˈ، ˈمجاهدین مالزیˈ و دیگر گروه های شبه نظامی تندرو قصد دارند خلافتی اسلامی با عنوان ˈدولت اسلامی نوسانتراˈ در قلمرویی متشکل از کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند و فیلیپین تشکیل دهند.

هم اکنون با توجه به این تفکرات فضای آنلاین در شبکه اینترنت و گسترش افراط گرایی های نژادی و مذهبی نیز در مالزی به عنوان یک کشور چند نژادی چالش های عمده ای برای مقامات امنیتی این کشور ایجاد کرده است.

دکتر ˈعلی اکبر ضیاییˈ رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور که مطالعات و تحقیقاتی در زمینه افراط گرایی در مالزی انجام داده معتقد است افزایش گرایش جوانان مالزیایی به افراط گرایی دینی نتیجه سیاست های غلط حزب حاکم این کشور است.

وی به خبرنگار ایرنا، گفت: ناهماهنگی در سطوح مدیریتی نظام حاکم در اتخاذ سیاست مسالمت آمیز با ادیان و مذاهب و نفوذ و دخالت دیگر کشورهای عربی در مدیریت ادیان و مذاهب سبب شده است زمینه برای افراط گرایی در مالزی فراهم شود.وی یکی از علل مهم این امر را استفاده ابزاری از دین در رقابت های سیاسی مالزی و تهییج افکار عمومی جوانان نسبت به مخالفان دانست.

به گفته وی، نفوذ دول عربی در ساختار دینی مالزی برای ایجاد فشار بر حکومت های رقیب در این کشور، اعزام بیش از ۲۰ هزار دانشجوی مالزیایی به کشورهای مصر، عربستان، اردن و حتی پاکستان برای تحصیل و تاثیرپذیری از جریان های بنیادگرای اسلامی افراطی آن کشورها در این امر موثر است.

دکتر ضیایی گفت: نقض حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای مجاور مالزی چون تایلند، سنگاپور و فیلیپین و ایجاد زمینه برای افراط گرایی دینی جوانان مالزیایی جهت دفاع از حقوق آنان، نفوذ گروه های سلفی (و نه لزوما وهابی) خاورمیانه در سرزمین ملایو و مهاجرت گروه هایی از آنان از قرن نوزدهم به مالزی و سرمایه گذاری جریانات تندروی دینی اهل سنت در شهرهای دور دست و توسعه نیافته مالزی و به دور از چشم دولتمردان این کشور جهت تاسیس مدارس و کالج های دینی با رویکرد افراط گرایی دینی انجام شده است.

برخی تحلیل گران معتقدند جریان ملی گرای مالزی در دوران مبارزه با استعمار انگلیس در مالزی و هلند در اندونزی درصدد سرکوب جنبش های اسلامی بوده اند و همین امر سبب شکل گیری جریان های پنهان و افراطی دینی در مالزی و اندونزی شده است و رشد کنونی افراط گرایی مرهون تلاش این جریانات در طول سال های گذشته است.

وی در مورد عامل پیوستن برخی جوانان مالزی و اندونزی به گروه تکفیری و تروریستی داعش در عراق و سوریه، گفت: مبارزه با عقلگرایی دینی همچون مخالفت با تدریس فلسفه و کلام و رویکرد حدیثی به دین و قشرگرایی دینی سبب شده است جوانان مالزیایی نتوانند تحلیل دقیقی از وضعیت جهان اسلام در عصر مدرن داشته باشند و با تحریک اسلام گرایان تندروی سنی به گروه های افراطی تبدیل می شوند.

یک تحقیق ˈمالزیا اینسایدرˈ در خصوص افزایش افراط گرایی در مالزی نشان می دهد که ۸۰ درصد از جوانان این کشور نگران حاکم شدن افراط گرایی دینی در حکومت هستند و ۷۰ درصد از آنان نگران فساد و نبود آزادی بیان می باشند.

این نگرانی از حاکمیت افراط گرایی در سطوح گسترده بیانگر وجود زمینه های رشد افراط گرایی در مالزی است که اکنون با پیوستن برخی جوانان به گروه تروریستی داعش خود را نشان می دهد.

رایزن فرهنگی ایران یکی دیگر از علل رشد افراط گرایی در مالزی را علاقه مفرط مالایی ها به مسلمانان خاورمیانه به ویژه عربستان، مصر، فلسطین و اردن به عنوان سرزمین مقدس پیامبران الهی و خاستگاه دین اسلام دانست.

وی معتقد است جوانان مالزی جهت گیری ˈجریان حاکم دنیای عربˈ را به عنوان ˈسیاست دینی برگرفته از اسلام نابˈ تلقی می کنند و اگر این ˈجریان حاکمˈ در مقابل دیگر مذاهب و یا کشورها موضعی اتخاذ کنند، آن موضع را مشروع و مطابق با موازین اسلامی می پندارند و همین آگاهی اندک سبب شده است بسیاری از این جوانان دید روشنی نسبت به روابط تروریست های داعش و جبهه النصره با متحدان آمریکا و صهیونیست ها نداشته باشند و حمایت برخی شیوخ عرب و حامیان آنان از این حرکت ها دلیل مشروعیت دینی آن ها بشمار آید.

وی گفت: این سطحی نگری بهترین ابزار جذب جوانان پرشور برای مبارزه با مخالفان ˈدینˈ با تعریفی که ˈمفتیان دول عربیˈ صادر می کنند بشمار می آید.

گفته می شود بیش از ۱۰ گروه تروریستی بین المللی از ۱۱ سپتامبر به بعد در مالزی فعال بوده اند.
https://taghribnews.com/vdcjimevvuqemtz.fsfu.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی