تاریخ انتشار۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 201658

پایان سفر منطقه ای دکتر ظریف

وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفرهای منطقه ای خود، با نخست وزیر هند دیدار و درباره تهدید گروه تروریستی داعش و خشونت و افراط گرایی هشدار داد.
پایان سفر منطقه ای دکتر ظریف
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دور دوم سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه با ورود دکتر ظریف به تهران پایان یافت.
این دور از سفرها روز سه‌شنبه با سفر وزیر خارجه ایران به لبنان آغاز شد و سوریه،‌ پاکستان و هندوستان مقاصد بعدی این سفر بود.
در جریان این سفرها مباحث دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع سوریه، افغانستان و یمن و همچنین تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و کشورهای لبنان، سوریه، پاکستان و هندوستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد جواد ظریف روز جمعه در دیدار با "نارندرا مودی"نخست وزیر هند در دهلی نو با اشاره به تهدید گروه تروریستی داعش و خشونت و افراط گرایی گفت: مقابله با این مصیبت نیازمند همکاری و اراده جهانی در میان کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به آثار مخرب خشونت و افراط گرایی در کشورهای سوریه، عراق، یمن و افغانستان که مظاهر حیات اجتماعی را هدف زشت‌ ترین اعمال تروریستی قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: این وقایع مسئولیت کشورهای مستقل و غیر متعهد را در یافتن راه حل‌های شایسته دو چندان می‌کند.

ظریف با تشریح توافق اخیر میان ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای تهران گفت: توافق برجام خواست‌های دو طرف مذاکره را به طور متوازن تأمین کرد و آثار سازنده‌ای بر تحولات منطقه در چارچوب ترویج رویکرد گفتگو، همکاری و انتخاب گزینه دیپلماسی به جای جنگ و بی ثباتی به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه ایران در این دیدار همچنین خواهان تمرکز رایزنی‌های دو کشور بر اولویت‌های کارآمدتر و عینی‌تر شد و تأکید کرد: ایران و هند با توجه به فضای جدید و مستعد کنونی گام بلندی برای توسعه روابط بردارند.

ظریف با تأکید بر لزوم توسعه روابط تهران و دهلی نو اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسب برای پیوستن هند به موافقت نامه ترانزیت سه جانبه و بهره گیری از منافع کریدور شمال - جنوب، مشارکت در طرح‌های ریلی و جاده‌ای و حضور فعال ‌تر بانک‌های هندی در بازارهای پولی دو کشور وجود دارد.

نارندرا مودی نیز در این دیدار گفت:من به شدت تحت تأثیر افکار مثبت و سازنده دکتر روحانی در اجلاس اوفا قرار گرفتم و جدیت ایشان را برای توسعه روابط بین دوکشور احساس کردم.

وی همکاری در زمینه چابهار، راه آهن ایران به آسیای میانه و کریدور شمال و جنوب را از جمله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور عنوان کرد و خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک برای توسعه روابط دو کشور شد و با اشاره به نزدیکی دیدگاه‌های ایران و هند در زمینه افغانستان، سوریه و منطقه بر ادامه رایزنی‌ها بین دو کشور برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد.

ظریف همچنین در دیدار با  "سوشما سواراج" همتای هندی خود  در مورد راههای گسترش همکاری بین دو کشور به ویژه طرح های بندری، حمل و نقل، پتروشیمی، نفت و گاز و کریدور شمال و جنوب بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان دراین دیدار با اشاره به طرح های اولویت دار بین دوکشور گفت: هندی ها می توانند در زمینه زیر ساخت ها بویژه در زمینه حمل و نقل، بندر چابهار و کریدور شمال و جنوب در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به ظرفیت سرمایه گذاری در راه آهن قزوین - رشت و آستارا اظهار کرد:ایران آماده معرفی و ارائه امکانات مناسب برای اجرای این طرحها از سوی هندی ها است .

ظریف همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم ،مواد مخدر و ایجاد تسهیلات کنسولی برای تجار و ایرانیان را از جمله مواردی دانست که می تواند در تسریع همکاری بین دو کشور کمک کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه نتیجه توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک را به رسمت شناختن حق غنی سازی ایران دانست و گفت: تحریم و فشار برای هیچ کشوری نتیجه بخش نیست.

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به آخرین رایزنی ها رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر هند در اجلاس اوفا در روسیه گفت: این دیدار آثار جدی در زمینه افزایش مناسبات دو کشور برجای می گذارد.

وی افزود:کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در ماه دسامبر با تشکیل کمیته های کاری در سطح قائم مقام و معاون وزارتخانه ها تشکیل می شود.

وزیرخارجه هند خواهان ایجاد ساز و کارهای فعال سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و فعالیت هند در میدان گازی فرزاد ب شد.وی همکاری های منطقه ای شامل همکاری ترانزیتی عشق آباد را زمینه مناسبی برای اجرای سریعتر در طرحهای ترانزیتی دانست.

دکتر ظریف در اقامت 24 ساعته خود در دهلی نو، با "حامد انصاری" معاون رییس جمهوری، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها و "اجیت دووال" مشاور امنیت ملی این کشور نیز دیدار کرد.

 
https://taghribnews.com/vdcjive8ouqeymz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی