تاریخ انتشار۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 177061

تاكید خطیبان جمعه لبنان بر حمایت از فلسطین و مقابله با تروریسم

تاكید بر حمایت از ملت فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی، مقابله با تروریسم جهانی و محكوم كردن آن و هوشیاری نسبت به گسترش جریانهای تكفیری در لبنان و لزوم از بین بردن تكفیریها از جمله موضوعات مطرح شده در خطبه های جمعه این هفته خطیبان لبنانی بود.
تاكید خطیبان جمعه لبنان بر حمایت از فلسطین و مقابله با تروریسم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله عبدالامیر قبلان، نایب رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در دفتر مرکزی این مجلس در بیروت برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز وفات پیامبر اکرم (ص) مسلمانان را به تبعیت از آموزه‌های حضرت محمد (ص) دعوت کرد و ابراز داشت: رسول مکرم اسلام پس از خود قرآن و اهل بیت خویش (ع) را به جای گذاشت تا موجبات هدایت مردم را فراهم کند.
 
وی با تأکید براینکه برخی امروز از اعتدال اسلامی فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌اند، گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی کشورهای اسلامی به صحنه فساد و خشونت تبدیل شده‌اند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند که خروج از این تنگنا تنها با تکیه بر اعتدال اسلام ناب حاصل می‌شود.
  این عالم لبنانی تصریح کرد: دین اسلام دین اعتدال و عدالت، دین زهد و نصیحت است و باید اختلافات را نه با درگیری بلکه با تکیه بر مشترکات مرتفع ساخت.
 
آیت الله قبلان، اسلام را منزه از خشونت و تروریسم دانست و اظهار داشت: دین اسلام هرگونه تجاوز و بی حرمتی به انسان‌ها را محکوم می‌کند و به همین دلیل برهمه مسلمانان واجب است که با سخنان، مواضع و رفتار خود وجهه حقیقی اسلام را به دنیا نشان داده و به مبلغ این دین مبین تبدیل شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط داخلی لبنان، عنوان کرد: لبنان بیش از هر چیزی برای مقابله با گروه‌های تکفیری نیازمند انسجام و اتحاد است. حمایت از نهادهای دولتی و ارگان‌های نظامی از قبیل ارتش لبنان در نبرد با تکفیری‌ها بسیار ضروری است.
 
علامه شیخ عفیف نابلسی نیز در سخنانی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مجمع حضرت زهرا(س) در شهر صیدا با تاكید بر لزوم نهادینه شدن مسئله "گفتگو"، آن را راهكاری مهم برای مقابله با چالشها و بحرانها توصیف كرد و  افزود: گفتگو كلید انتقال از حالت بی ثباتی به وضعیت ثبات و استقرار است و ضرورت آن امروز بیش از هر زمان دیگر خصوصا با بروز و گسترش پدیده تروریسم در لبنان و منطقه احساس می شود.
  
این عالم لبنانی در ادامه با محكوم كردن تلاشهای غرب برای تحت فشار قرار دادن اقتصادی ایران، تاكید كرد: این فشارها تنها به دلیل حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت است؛ آنها تمام گزینه ها را در برابر ایران آزمایش كردند اما در نهایت راهی جز شكست برای آنها متصور نیست.
 
حجت الاسلام سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد حسنین (ع) در منطقه حاره حریک بیروت برگزار شد، ضمن محکومیت حمله طالبان پاکستان به یک مدرسه ابتدایی در پیشاور و کشته و زخمی شدن بیش از دویست دانش آموز و همچنین حادثه گروگانگیری در شهر سیدنی استرالیا، گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که این جنایت‌ها به اسم اسلام و با پوششی دینی صورت می‌پذیرد. این اقدامات هیچ ارتباطی با دین مبین اسلام ندارند و همه مسلمانان آنرا محکوم می‌کنند.
 
وی خواستار مقابله با اقدامات تروریستی و خشونت آمیز شد و اظهار داشت: تروریست‌ها به تهدیدی برای همه دنیا تبدیل شده اند و حتی کشورهایی که خود را از این تهدید مصون می‌داشتند امروز در معرض خطر قرار گرفته اند. اگرچه برخی از این اقدامات خشونت آمیز ناشی از  سیاسیت‌های اشتباه غرب در قبال خاورمیانه است اما نمی‌توان چنین اقداماتی را توجیه کرد.
  
سید علی فضل الله در ادامه سخنان خود با اشاره به آخرین تحولات فلسطین و لبنان گفت: ادامه سیاست‌ کشتار، بازداشت و شهرک سازی در فلسطین اشغالی با سکوت و تأیید بسیاری از کشورها همراه است که این امر راه را برای جنایت‌گری رژیم صهیونیستی باز کرده است. 
 
وی افزود: به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی کشورهای اروپایی به تنهایی کافی نیست و غرب باید رژیم صهیونیستی را مجبور کند تا به جنایت‌های خود پایان دهد.
 
 احمد قبلان، خطیب جمعه برج البراجنه بیروت، در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد، با ابراز نگرانی از اختلافات و درگیری‎های سیاسی و طایفه‌ای موجود در منطقه گفت: اولویت دادن به مصالح حزبی و قومی نسبت به مصالح ملی موجب تضعیف لبنان شده است.
 
وی افزود: تنها با تکیه بر دولت مقتدر می‌توان به اصلاح وضعیت کنونی و حل مشکلات اجتماعی و امنیتی لبنان امیدوار بود. در صورتی که دولت مستحکمی در لبنان روی کار نیاید هرج و مرج فراگیر می‌شود و همه زیان خواهند دید.
 
این عالم لبنانی تصریح کرد: در حالی که اختلافات بین المللی و منطقه‌ای منطقه را به سوی بحرانی جدی پیش می‌برد تکیه بر گفت‌وگو و رایزنی برای اختلافات داخلی لبنان بسیار مهم است.
 
خطیب جمعه برج البراجنه بیروت، عدم آزادی سربازهای گروگان گرفته شده از سوی تکفیری‌ها را دردآور خواند و گفت: تکفیری‌ها استفاده بسیاری از مسأله سربازهای گروگان گرفته شده بردند و توانستند دولت لبنان و خانواده سربازهای ارتش را تحریک کند. میانجی‌گری نیز هیچ فایده ای برای آزادی آنها نداشته است.
https://taghribnews.com/vdcjmaevvuqeayz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی