تاریخ انتشار۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۴۴
کد مطلب : 39846

مصر قادر به بازگشت به نقش عربی بین المللی خود است

"بشار اسد" رییس جمهوری سوریه و "جلال طالبانی" رییس جمهوری عراق ابراز اطمینان کردند که مردم مصر قادر به پشت سر گذاشتن دوره کنونی و بازگرداندن نقش طبیعی کشورشان در جهان عرب و جهان هستند.
مصر قادر به بازگشت به نقش عربی بین المللی خود است
خبرگزاری تقریب (تنا) – 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب در سوریه،اسد در دیدار طالبانی در دمشق همچنین از برگزاری کنفرانس آتی سران عرب در عراق و بازگشت نقش این کشور در صحنه عربی به عنوان شریک اساسی در ساخت آینده منطقه حمایت کرد.
طالبانی نیز تمایل کشورش به ایجاد روابط استراتژیک در خدمت دو ملت و همچنین کشورهای منطقه، امنیت و ثبات آن و آمادگی عراق به منظور توسعه روابط با دمشق را مورد تاکید قرار داد.
در این دیدار راهکارهای اجرایی کردن مصوبات کمیته عالی مشترک، رفع موانع در مسیر سرمایه گذاری مشترک، توسعه همکاری اقتصادی، تسریع در اجرای توافقنامه های مصوب در سفر نخست وزیر عراق به سوریه و نخست وزیر سوریه به عراق بررسی شد.
اسد و طالبانی درباره روند سیاسی جاری در عراق، اهمیت تقویت این روند جهت اثرگذاری بر امنیت و ثبات عراق و کشورهای مجاور آن و همچنین اوضاع مصر تبادل نظر کردند.
طالبانی اواسط ژانویه ۲۰۰۷ در اولین سفر به سوریه بعد از به قدرت رسیدن راهی دمشق شد اما این اولین سفر طالبانی به خارج از عراق بعد از تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست نوری المالکی است.
"محمد ناجی عطری" نخست وزیر سوریه اواسط ماه گذشته در راس یک هیات از وزرای این کشور به منظور تبریک تشکیل دولت وحدت ملی به بغداد سفر کرد و پیام اسد را به طالبانی تسلیم کرد.
عطری در آن سفر در گفت و گو با همتای عراقی خود راهکارهای اجرای توافقنامه های امضا شده را بررسی کرد. وی بعد از این سفر از وزرای سوری خواست با همتایان عراقی خود هماهنگی کامل را به عمل آورده و سطح همکاری را به منظور اجرای مصوبات نشست کمیته عالی سوریه عراق که در بغداد برگزار خواهد شد، افزایش دهند.
هدف از این اقدام، تقویت همکاری به ویژه اقتصادی، تبادل تجاری، تسهیل حمل و نقل کالا، همکاری در زمینه نفت و گاز، برق، راه، توسعه گذرگاههای مرزی، اجرای طرحهای زیربنایی و تاسیسات خدماتی است.
سوريه به دنبال پايان سردي روابط با عراق و به ويژه پس از بهبود اوضاع امنيتي در اين كشور و تشكيل دولت وحدت و مصالحه ملي ، در مبادي ورودي خود براي عراقي ها رواديد صادر مي كند.
عطري مدتی قبل در جلسه هيات وزيران اين كشور و در پي سفر به عراق دستور صدور رواديد را در مبادي ورود سوريه براي عراقي ها صادر كرد.
اين اقدام مثبت نشان دهنده توسعه روابط و همكاري ميان دمشق و بغداد و توافق هاي به عمل آمده با مقام هاي عراقي در سفر اخير نخست وزير سوريه به بغداد است.
پس از آخرين ديدار هيات بلند پايه سوريه از عراق ، بغداد نيز اعلام كرده بود كه سوريه با صدور رواديد در مرزها و فرودگاه هاي اين كشور براي مردم عراق موافقت كرده است.
در همين زمينه مقرر شد براي عراقي هايي كه قصد ورود به سوريه را دارند در مبادي ورودي رواديد صادر شود.
روابط دمشق - بغداد در اوت سال ۲۰۰۹ و به دنبال اتهام هايي كه ' نوري المالكي ' نخست وزير عراق مبني بر دخالت دمشق در انفجارهاي خونين بغداد متوجه سوريه كرد با احضار سفير عراق در سوريه به بغداد تيره شد.
'وليد المعلم' وزير خارجه سوريه و 'هوشيار زيباري' همتاي عراقي وي در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ براي پايان بخشيدن به بحران ديپلماتيك موجود ميان دو كشور و بازگشت سفرا به پايتخت هاي يكديگر توافق كردند.
روابط دمشق - بغداد پس از ۲۸ سال اختلاف ميان دو طرف از ماه اكتبر سال ۲۰۰۸ ميلادي با اعزام سفير سوريه به بغداد و در فوريه سال ۲۰۰۹ ميلادي با اعزام سفير عراق به دمشق از سر گرفته شده بود.
سوريه از سال ۲۰۰۷ ميلادي و با افزايش پناهندگان عراقي تا يك و نيم ميليون نفر به دليل اوضاع بسيار بد امنيتي اين كشور، اقدام به صدور رواديد براي عراقي ها در مبادي ورودي كرد. در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار عراقي در سوريه مقيم هستند

https://taghribnews.com/vdcjmoet.uqehxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی