تاریخ انتشار۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : 289184

امارات و تلاش برای تجزیه جنوب یمن

اندیشکده راهبردی تبیین: بحران یمن به روزهای سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شود و درگیری‌ها میان نیروهای طرفدار امارات و دولت مستعفی یمن به اوج خود رسیده است به گونه‌ای که عيدروس الزبيدي استاندار پیشین عدن با حمایت امارات اعلام کرد که مجلس قانونگذاری نمایندگان یمن جنوبی را با 303نفر تشکیل داده و از نوامبر 2017 برای استقلال جنوب یمن کار خود را آغاز می‌کند.
امارات و تلاش برای تجزیه جنوب یمن
این مجلس مسئول برگزاری همه پرسی میان عدن، لحج، أبين، الضالع، شبوة، حضرموت، المهرة، سقطرى است تا زمینه‌های استقلال یمن جنوبی را فراهم کند. اما آنچه باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که با توجه به نقش امارات در جنوب یمن، این کشور چه اهدافی را از تجزیه یمن دنبال می‌کند؟ می‌توان موارد زیر را در این خصوص مطرح کرد؛
 
دستیابی به موقعیت برتر تجارت بین‌المللی: تنگه باب المندب، خلیج عدن و جزیره سقطری از موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه ای برخوردار هستند که یک گلوگاه راهبردی مهم برای تجارت بین المللی و کشتیرانی و نیز انتقال انرژی به حساب می‌آیند. امارات با تسلط بر این نقطه می‌تواند نقش بیشتری را در خلیج فارس بر عهده بگیرد.
 
تأثیرگذاری راهبردی در منطقه: موقعیت استراتژیک جنوب یمن و اشراف آن به دریای سرخ از یک سو و اقیانوس هند از سوی دیگر اهمیت آن را برای اماراتی ها دو چندان می‌کند و با تسلط بر آن می تواند موقعیت سایر کشور مانند عربستان و عمان را به چالش بکشند.
 
جلوگیری از قدرت گیری اخوان المسلمین: امارات از قدرت گرفتن حزب الاصلاح (وابسته به اخوان المسلمین) در جنوب یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است نگران است؛ لذا حمله نیروهای امنیتی وابسته به امارات به مقر این حزب در دو روز گذشته نیز در همین باب مورد توجه است. تجزیه یمن و استقلال یمن جنوبی، می‌تواند اصلاح را تضعیف کند.
 
تضعیف پروژه مدینۀ النور: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های یمن جنوبی، پروژه مدینه النور می‌باشد که اجرای این طرح سبب می شود تا نقش محوری و مهم بندر دبی در منطقه رنگ ببازد. امارات به همین دلیل در تلاش است تا نفوذ خود را در جنوب یمن افزایش دهد تا مانع از تحقق النور شود.
 
نفت و گاز یمن: امارات در جنوب یمن به دنبال دستیابی به میادین نفتی و گازی این کشور می‌باشد. لذا تاکنون توانسته با همکاری و هماهنگی آمریکا از طریق نیروهای نظامی اجیر شده به میادین نفت و گاز استان شبوه واقع در جنوب شرق یمن سیطره پیدا کند.
 
 
https://taghribnews.com/vdcjohe8xuqeovz.fsfu.html
مرجع : اندیشکده راهبردی تبیین
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی