>> عدالت و رحمت پایه های سنت تکوین الهی هستند | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : 155885
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:‏

عدالت و رحمت پایه های سنت تکوین الهی هستند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه نشست بین المللی ‏‏"توسعه علوم فقهی" در عمان تأکید کرد: عدالت و رحمت، پایه های سنت تکوین الهی ‏هستند.‏
عدالت و رحمت پایه های سنت تکوین الهی هستند
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا)، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ‏اسلامی، صبح یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳، در مراسم افتتاحیه نشست بین المللی "توسعه ‏علوم فقهی" در مسقط عمان، سخنان خود را تحت عنوان "عدالت و رحمت و آثار فقهی ‏آنها" ارائه کرد.‏

وی در این سخنان به بررسی صفات الهی مانند عدالت، رحمانیت و رحیمیت و آثار تکوینی و ‏تشریعی آنها بر اساس مفاهیم فقه اسلامی با استدلال به آیات قرآنی پرداخت.‏

آیت الله اراکی عدالت و رحمت را پایه های سنت تکوین الهی و اساس نظام سیاسی ‏اسلامی دانست و گفت: عدالت همچنین پایه و اساس سایر نظام های اسلامی که ‏خداوند برای اداره جامعه بشری و هدایت آن به سوی کمال مطلوب تشریع کرده است، نیز ‏می باشد و به وسیله عدل، آسمان ها و زمین به فرموده خداوند متعال برپا میشوند.‏

وی با اشاره به آیات قرآن ادامه داد: رسالت انبیا و مرسلین و همچنین رسالت حضرت ‏محمد(ص) نیز بر اساس عدل خداوندی بوده است.‏

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه سخنان خود رحمت را صفتی برای ‏خداوند دانست که به وسیله آن، خداوند خلق و جهانیان را آفریده و با قدرت خویش نور وجود ‏را بر اشیاء تابانده است؛ و بدین وسیله رحمت خداوندی همه چیز را فراگرفته است.‏

وی رحمت دیگری را نیز از صفات خداوند متعال عنوان کرد که همراه با فضل و مختص بندگان ‏مؤمن خداوند است. همانگونه که خداوند درکتاب خود فرموده است: «الله يختص برحمته ‏من يشاء والله ذو الفضل العظيم». و «لولا فضل الله عليكم ورحمته لاتبعتم الشيطان الا ‏قليلا»‏‎.‎‏ لذا بر اساس این آیات، رحمت دوم به عکس رحمت اول که همه چیز را در بر میگیرد ‏خواهد بود و تنها با طلب و استحقاق بندگان شامل مؤمنان مطیع خداوند می شود.‏

بنا به گفته آیت الله اراکی، رحمان و رحیم نیز از صفات الهی است؛ با این تفاوت که رحمان ‏شامل عالم وجود از زمان خلقت تا انتهای آن می شود، اما رحیم صفت ذاتی خداوند است ‏که شامل رحمت خاص او می شود و فضل بزرگ و بدون پایانی در آن وجود دارد.‏

وی در ادامه این بحث نتیجه گیری کرد که: می توان گفت رحمت رحمانی، صفتی جامع ‏میان عدالت و رحمت رحیمی است. زیرا با عدالت، رحمانیت خداوند درمورد زیانکاران و ‏کسانی که از دعوت خداوند رویگردان شده اند متجلی می شود. لذا رحمت رحمانیت در ‏مورد عدالت دربرابر دشمنان متجلی خواهد شد و رحمت رحیمیت در مورد هدایت مؤمنان به ‏کمال مطلوب که اساس نظام تشریعی خداوند است، تجلی می یابد.‏

آیت الله اراکی همچنین به بررسی معنای "اثر" پرداخت و گفت: اثر به طور کلی به سه ‏قسم تکوینی، صورت ذهنی از شیء و اعتباری تقسیم می شود که منظور از اثر فقهی در ‏این بحث، همان اثر اعتباری است.‏

گفتنی است کنفرانس بین‌المللی توسعه علوم فقهی امروز یکشنبه ۱۷ فروردین با هدف بررسی "نگاه فقه ‏اسلامی به مشترکات انسانی و مصالح آنان" با حضور اندیشمندان و علمای برجسته کشور های اسلامی از جمله ‏جمهوری اسلامی ایران در عمان آغاز به کار کرد‎.‎



https://taghribnews.com/vdcjoieviuqeioz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی