تاریخ انتشار۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 208282

مجمع جهانی تقریب با ربع قرن تجربه

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اکنون تجربه ای به اندازه ربع قرن در پشت سر دارد و آرمان هایی به بزرگی نزدیکی هر چه بیشتر مذاهب اسلامی و تحقق امت واحده اسلامی.
مجمع جهانی تقریب با ربع قرن تجربه
ربع قرن از تولد نهادی گذشت که ماموریت یافته است تا در راه نزدیکی مذاهب اسلامی تلاش کند.
هنکامیکه مرحوم آیت الله بروجردی در مکاتبه با شیخ الازهر در دهه سی شمسی سنگ بنای تقریب مذاهب را گذاشت کسی نمیدانست که شش دهه بعد نهادی بیست و پنج ساله با تجربه ای گرانبها رسما عهده دار ادامه راه آن مرجع بزرگ عالم تشیع و برچمدار وحدت مسلمانان باشد.
پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به خودی خود آغاز دوره ای جدید از وحدت در میان جوامع اسلامی به شمار می رود.
اظهارات و تاکیدات فراوانی از امام خمینی(ره) در دست است که مسیر حرکت مسلمانان را مسیر وحدت معرفی و بر اعاده و احیای امت واحده اسلامی تاکید کرده اند.
با جانشینی آیت الله خامنه ای خلف صالح معمار انقلاب اسلامی، موضوع وحدت و تقریب مذاهب اسلامی شکل اجرایی به خود گرفت و سازمانی تاسیس شد که امر تقریب را سرلوحه کار خود قرار داد و مرحله به مرحله آن را به پیش برد.
این نهاد اکنون تجربه ای به اندازه ربع قرن در پشت سر دارد و آرمان هایی به بزرگی نزدیکی هر چه بیشتر مذاهب اسلامی و تحقق امت واحده اسلامی. ارزیابی عملکرد مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این مختصر نمی گنجد اما نگاهی اجمالی به برگزاری کنفرانس های وحدت و انواع همایش های کوچک و بزرگ بین المللی و تلاشهای پیگیر و بی وقفه برای امر مقدس وحدت در سال های گذشته، می تواند این سوال را جدی مطرح سازد که با دمیدن روزافزون دشمنان اسلام به فتنه های طائفه ای و اختلافات مذهبی، اگر در سالهای اخیر فعالیت های مجمع تقریب مذاهب اسلامی وجود نداشت جامعه بزرگ اسلامی اکنون در چه وضعیتی بود؟
درست است که فضای کار بیشتر و بیشتر  برای تحقق وحدت همچنان موجود است و تلاش روزافزون تفرقه افکنان همچنان ادامه دارد اما مقاومت علمای بزرگ فرق اسلامی در برابر این تلاشها و تفرقه افکنی ها نشان از آن دارد که امر تقریب هنوز هم گفتمان غالب در میان مذاهب اسلامی است.
نفرتی که در آحاد مسلمانان جهان نسبت به اقدامات وحشیانه گروههای تکفیری موج می زند حاکی از برتری حس تقریب نسبت به حس جدایی و دشمنی مذهبی است و خوشبختانه در جهان غیراسلامی نیز تکفیری ها موفق نشده اند خود را پرچمدار اسلام واقعی معرفی کنند و این موضوع بیانگر آن است که برغم وجود اختلافهای اعتقادی بین فرق اسلامی  بر سر باطل بودن برداشت های نفرت انگیز و وحدت سوزانه تکفیری ها بین مذاهب اسلامی وحدت نظر وجود دارد.
مجمع تقریب مذاهب اسلامی می تواند با گسترش فعالیت های وحدت طلبانه خود به آرمان بزرگانی چون آیت الله بروجردی، شیخ شلتوت و امام خمینی جامه عمل بپوشاند.
 
https://taghribnews.com/vdcjooe88uqey8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی