تاریخ انتشار۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 238487
منوچهر متکی:

کودتای نظامی در ترکیه زواياي پيدا و پنهان دارد/ سیاست ضد سوری اردوغان از خطاهاي استراتژيک او در 5 سال گذشته است

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب: دوران پس از کودتا براي اردوغان بسيار سخت تر و دشوارتر خواهد بود. ماهيت کودتاي اخير در ترکيه زواياي پيدا و پنهان دارد .
کودتای نظامی در ترکیه زواياي پيدا و پنهان دارد/  سیاست ضد سوری اردوغان از خطاهاي استراتژيک او در 5 سال گذشته است
منوچهر متکي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با اشاره به دو کودتاي 1980 و 1996 در ترکيه افزود : ماهيت کودتاي اخير در ترکيه که در فرآيند  چند ساعته به وقوع پيوست زوايايي پيدا و پنهان دارد .

متکی افزود: برخي نارضايتي ها در بدنه ارتش ، قدرت طلبي آنها و تفکر حاکم بر ارتش ترکيه که بر اساس لائيک بودن  اين کشور شکل گرفته از جمله ريشه هاي اين کودتا است .
اين کارشناس مسائل سياسي افزود: پس از کودتاي 1996 تا کنون در 20 سال اخير ترکيه بر اساس طراحي جديد بر واقعيت هاي موجود در اين کشور اداره شد .
وزيرامورخارجه اسبق کشورمان  افزود : بدون شک آمريکاييها  از اين کودتا اطلاع داشتند و اگر مي خواستند  کودتايي تمام عيار در ترکيه شکل بگيرد از همه ظرفيت هايشان استفاده مي کردند  تا کودتا به سرانجام برسد .

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به بازداشت 3000 نفر در جريان  کودتاي اخير ترکيه گفت : اين مسئله نشان مي دهد که دست کم همين تعداد از کودتا در اين کشور مطلع بودند  .

سفير اسبق کشورمان در ترکيه افزود: کودتا در اين کشور يک شبه نبوده  و بدون شک سازماندهي شده  شکل گرفت و بخش عمده اي از فرماندهان ارتش و برخي کشورها ازجمله آمريکا و فرانسه از آن مطلع بودند. سازمان اطلاعات امنيت ترکيه از قوي ترين سازمانهاي اطلاعاتي در منطقه است و نمي توان تصور کرد که اين سازمان از کودتا بي اطلاع بوده است .
متکي فرانسه را يکي ديگر از مطلعان  کودتا در ترکيه دانست و گفت : بستن  برخي دفاتر فرانسه در ترکيه به بهانه مسائل امنيتي نشانه اين ادعاست .
وزير خارجه اسبق کشورمان  با اشاره به برخي تغييرات گسترده و جابجايي ها در ارتش ترکيه که زير نظر و به دستور رئيس جمهور اين کشور صورت گرفت از جمله انگيزه هاي بخشي از بدنه  ارتش براي انجام کودتا دانست و افزود : يکي از دلايل عدم توفيق ارتش در کودتا اين بود که بدنه بالاي ارتش با آن همراهي نکردند  و انسجام لازم در ارتش ترکيه براي کودتا  وجود نداشت .

متکي با اشاره به توانمديهاي فردي و مديريتي اردوغان و برداشتن  موانع از سر راه و اقداماتش  در ده سال گذشته  گفت: اردوغان بايد بداند که به تنهايي نمي تواند  يک معادله چند وجهي را همزمان با هم حل کند.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب افزود: ترکيه نمي تواند همزمان  عادي سازي روابط با اسرائيل را در پيش بگيرد در پي احقاق حقوق  فلسطينيان باشد و  عليه سوريه وارد عمل شود .

وي تصريح کرد : يکي از خطاهاي استراتژيک ترکيه در 5 سال گذشته سياست هايش عليه سوريه بود .

متکي افزود : ترکيه در 5 سال اخير نشان داده که در برخي مسائل قابل پيش بيني نيست  و اين مسئله به جايگاه  اين کشور و آينده سياسي آن و اردوغان لطمه مي زند و اعتبار آنها را زير سوال مي برد .

سفير اسبق کشورمان در ترکيه تصريح کرد : حضور مردم ترکيه در صحنه نشان داد که در هيچ کشوري که مردم حاضر باشند  کودتا ، دخالت هاي خارجي و انقلاب هاي رنگي جايي نخواهد داشت .
 
https://taghribnews.com/vdcjooe8auqetxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی