تاریخ انتشار۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : 192631

واکاوی ابعاد جاهلیت مدرن

تنا- اختصاصی
نشست اخیر اوباما باسران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس درکمپ دیوید آمریکا در نوع خود باج گیری آمریکا از دولت های مرتجع عربی محسوب می شود که با مولفۀ ایران هراسی و تهییج رژیم های مرتجع عربی به تداوم خصومت و درگیری با نظام اسلامی رقم خورده است.
واکاوی ابعاد جاهلیت مدرن

بیانات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در موضوع تبیین جاهلیت مدرن غرب در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى، از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است، لیکن شاه کلید این بیانات را می توان در افشاگری مهم رهبر معظم انقلاب از پدیدۀ شوم جاهلیت مدرن و واکاوی ابعاد و شاخصه های جاهلیت در سبک زندگی مدرن و نیز افشای ماهیت دروغین امریکا در مبارزه با تروریسم مورد اشاره قرار داد.
خبرگزاری تقریب در راستای تبیین این بیانات مهم و راهبردی گفت و گویی را با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ترتیب داده است.
 
به نظر حضرتعالی و با توجه به  هشدار مقام معظم رهبری  نسبت به بازتولید تروریسم در منطقه، نقش آمریکا را به عنوان مهمترین حامی تروریست در تقویت این مسأله چگونه ارزیابی می کنید؟
 
امروز با گذشت قریب  بیش از 10 سال از حمله آمریکا به عراق و افغانستان، به بهانه بسط و گسترش دموکراسی و مبارزه با تروریسم می گذرد. جالب است اگر بدانیم گروههایی که آمریکایی ها داعیه مبارزه با آنها را دارند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم دست پرورده ی خود آمریکا هستند.
برای ریشه یابی پیوند داعش با دولت آمریکا شواهد بسیاری وجود دارد، که هر کدام از آن نشانه ها به تنهایی برای اثبات این مدّعا کافی است، اما  اعتراف آشکار و  رسمی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، در کتاب خاطراتش مبنی بر این که آمریکا در پس پرده تاسیس گروهک داعش است، و نیز افشاگری های ادوارد اسنودن کارمند سابق " سیا " که نشان می دهد امریکایی ها و همپیمانانش با رمز " لانه زنبورها " داعش را تشکیل دادند، خود به تنهایی میتواند به عنوان مویّد این مدعا مورد نظر قرار گیرد.
لذا مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى به صراحت به نقش آمریکا  در شکل گیری گروههای تروریستی ازجمله داعش اشاره کردند،که اختلاف افکنی و  ایجاد تفرقه میان امت اسلامی و حفظ امنیت اسرائیل  از مهترین اهداف سران کاخ سفید در پیگیری جدی این مسأله است.
 
دربیانات اخیر مقام معظم رهبری راه اندازی جنگ های نیابتی هم چون تجاوز عربستان به یمن، از جمله شاخصه های جاهلیت مدرن نامیده شده است، جنابعالی تجاوزات آشکاربرخی دولت های به ظاهر اسلامی  به ملت های منطقه از قبیل یمن، عراق و سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
به نظر می رسد تداوم ایران هراسی و شیعه هراسی برای تحریک کشورهای منطقه و ایجاد جنگ و درگیری از جمله شاخصه های جاهلیت مدرن آمریکا در خاورمیانه مورد توجه دولتمردان امریکا قرار گرفته است که این نوع سیاست سران کاخ سفید باهدف ایجاد جنگ های نیابتی صورت می گیرد.
 در تشرح این مدعا باید اذعان کنم بدون شک تجاوز وحشیانۀ رژیم دیکتاتوری سعودی علیه مردم مظلوم یمن معلول اقدامات آمریکا در راه اندزای جنگهای نیابتی برای دستیابی به اهداف شوم خود در منطقه است، زیرا از یک سو دولت آمریکا رگ خواب سران ارتجاعی عرب را به دست آورده و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مهمترین تهدید ثبات و امنیت منطقه معرفی کرده است، و در سوی دیگر همه ظرفیتهای مالی این کشورها را به سمت خرید تجهیزات نظامی پیشرفته خود در ازای دریافت تضمین های امنیتی لازم از سوی آمریکا سوق داده است، که نشست اخیر اوباما با سران شش کشور شورای خلیج فارس درکمپ دیوید آمریکا در نوع خود باج گیری آمریکا از دولت های مرتجع عربی محسوب می شود که با مولفۀ ایران هراسی و تهییج رژیم های مرتجع عربی به ادمه خصومت و درگیری با نظام اسلامی رقم خورده است، به نحوی که ارمغان این نوع جاهلیت مدرن امریکا با پیشنهاد 200 میلیارد دلاری سران کاخ سفید برای ایجاد چتر امنیتی برای کشورهابی حاشیۀ خلیج فارس همراه شده که درنوع خود بهترین راه را برای سرکیسه کردن دولت های مرتجع عربی فراهم کرده است.
 از این رو باید گفت رژیم سعودی و دیگر رژیم های مرتجع عربی.. با ناامن کردن سوریه، عراق، لبنان و یمن در عمل به شدت امنیت  داخلی خود را شکننده می بیند، زیرا این رژیم وارد بازی خطرناکی شده است، که به راه انداختن جنگ نیابتی از طرف آمریکا و غرب علیه کشورهای  حامی مقاومت، در عمل  ارکان ثبات و امنیت این رژیم را به شدت متزلزل خواهد کرد که زمزمه های آن مدتهاست از مناطق شیعه نشین  عربستان به گوش می رسد.
 
شما چه راهکارهایی برای مقابلۀ فرهنگی با جاهلیت مدرن  و سبک زندگی آمریکایی پیشنهاد می کنید؟
 
بدون شک رهبر معظم انقلاب را باید به عنوان پرچمدار مقابله با آموزه های مادی سبک زندگی غربی در جهان اسلام به شمار آورد، همانگونه که ایشان به خوبی بر لزوم نقد سبک زندگی مدرن به عنوان نماد ظهور جاهلیت مدرن تأکید کردند، ضرورت ارائۀ فکر و ایده برای تحقق سبک  زندگی اسلامی باید برای متولیان فرهنگی کشور به عنوان فرض ثابت و غیر قابل تغییر مورد توجه قرارگیرد تا نظام اسلامی از تهاجم سهمگین غرب به سلامت عبور کند.
 بدیهی است نمی توان نقش محوری آمریکا را در ترویج آموزه های منحط غربی نادیده گرفت، که  این امر در سایۀ سنگین لابی صهیونیسم در هالیوود و صنعت سینما، شرکتهای تجاری،..و در نهایت ترویج روزافزون سبک زندگی مدرن غربی صورت می گیرد، لیکن نقد عالمانه و به دور از شعار زدگی باید برای همۀ متولیان فرهنگی کشور به عنوان نقشۀ راه به ویژه در مسیر مبارزه با استکبار مورد نظر قرار گیرد.
 
به عنوان مثال جنگ نرم قدرتهای استکباری علیه نظام اسلامی ازجمله مهمترین شاخصۀ دیپلماسی عمومی برای آن قدرتها محسوب می شود، اما دستگاه دیپلماسی کشور آنچنان که باید و شاید از برخی از مهمترین ابزار ها و مولّفه های مهم همچون نامۀ مهم مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و یا دهها فرصت کلیدی دیگر برای مقابله با جنگ نرم دشمنان و تقویت دیپلماسی عمومی بهره نگرفته است. دستگاه دیپلماسی کشور می تواند به عنوان تسهیل کننده انتقال اصول و آرمان های وحدت آفرین انقلاب اسلامی به عرصه های بین الملی مورد توجه قرار گیرد، اما به نظر می رسد فاصله عملکرد مسئولان محترم تاتحقق این هدف بسیار باشد.
 
به نظر شما ابزار رسانه ملی و مقولۀ تبلیغات از چه جایگاهی در مقابله با امواج مخرب رسانه های غربی در ترویج جاهلیت مدرن  برخوردار است؟
 
همانگونه که مستحضرید رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر شان « وجود ابزارهای عظیم تبلیغاتی و تبلیغات وسیع» در جوامع غربی را مهمترین نشانه در نقش آفرینی رسانه در بسط و گسترش جاهلیت مدرن معرفی نمودند؛ که این امر در سایۀ نفوذ جریان صهیونیسم در ایجاد موج سهمگین رسانه ای در جهان، صورت گرفته است، به نحوی که متأسفانه افکار عمومی در بسیاری از جوامع بشری به اشتباه دولت آمریکا را به عنوان رأس هرم مبارزه با گروههای تروریستی در خاورمیانه می داند، زیرا آمریکا شبکه ای از بهترین رسانه های جهان را دراختیار دارد و کارکرد رسانه نیز این است که با سلاح تصویر معنی اطلاعات سفارشی و مورد نظر را از بحران دریمن، عراق و سوریه و دیگر کشورها را برای مخاطبین خود مخابره می کند، مهم نیست که واقعیت یا حقیقت چیست، بلکه تصویری که مورد نظر دولتمردان آمریکا است باید تولید و به عنوان مهمترین منبع خبر در دنیا مخابره شود به نحوی که در برخی موارد رسانه های داخلی کشور نیز از کلیشه های تصویری برخی رسانه های بیگانه تأثیر می پذیرند که جای بسی تأسف است.
 
لذا باید این پرسش را مطرح کرد که جایگاه رسانه ای کشور در مقابله با موج رسانه ای غرب در افشای ماهیت دروغین آمریکا در مبارزه با تروریسم چیست؟ یقیناً انفعال رسانه ای در مواجهه با موج رسانه های تصویری غرب موجبات تضعیف جبهۀ مقاومت و  انعکاس  ضعیف واقعیات بحران در عراق و سوریه و یمن ...را فراهم می کند که تبعات این آسیب می تواند بر مولفۀ وحدت اسلامی تأثیر منفی بگذارد، لذا بهره گیری از قاب تصویر در امتداد بیانات مهم رهبر معظم انقلاب  در افشای ماهیت خباثت بار دولت امریکا و انتقال آموزه های وحدت آفرین انقلاب اسلامی برای تنویر افکارعمومی درجهان اسلام امری حیاتی است.

درخاتمه باید به این نکته مهم اشاره کنم که بیانات اخیر مقام معظم رهبری فرصتی کلیدی در  توسعۀ ظرفیت های نظام اسلامی در مواجهه با قدرت های استکباری و در جهت همگرایی هر چه بیشتر با امت اسلامی را فراروی همۀ مسئولان قرار داده است، که امید است حصول این مهم  با راهبرد وحدت و انسجام اتحاد اسلامی  به بهترین نحو مورد اهتمام همۀ مسئولان به ویژه دولتمردان دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcjt8evvuqehmz.fsfu.html
مرجع : تنا _ اختصاصی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی