تاریخ انتشار۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۹
کد مطلب : 239233

بحرين در آستانه یک درگیری بزرگ/ مواضع نهادهای غربی ناامیدکننده و خجالت‌آور است

اوضاع بحرین روز به روز شرایط بحرانی تری را تجربه می‌کند. درحالی که آل خلیفه همه تلاش خود را برای تبعید شیخ عیسی قاسم از بحرین به کار گرفته است
بحرين در آستانه یک درگیری بزرگ/ مواضع نهادهای غربی ناامیدکننده و خجالت‌آور است
اوضاع بحرین روز به روز شرایط بحرانی تری را تجربه می‌کند. درحالی که آل خلیفه همه تلاش خود را برای تبعید شیخ عیسی قاسم از بحرین به کار گرفته است. مقاومت این عالم بحرینی و تحصن مردم در مقابل خانه ایشان کار را برای آل خلیفه سخت کرده است. این شرایط رژیم منامه را بر آن داشت تا یک دادگاه نمایشی را برای محاکمه رهبر شیعیان بحرین برگزار کند. در این خصوص خبرگزاری رسا با حجت الاسلام حسن علی التریکی، از علمای بحرین و مدیر مرکز فرهنگ و رسانه اسلامی در لندن گفت‌وگو کرده است:
آل‌خلیفه با طرح اتهام مضحک پولشویی به شیخ عیسی قاسم چه هدفی را دنبال می‌کند؟
اين اتهام كاملا مزورانه و مردود است و صرفا مقدمه ای برای عقده گشایی آل خلیفه از این عالم بزرگوار است. آنها به واسطه این اتهامات تلاش دارند تا پوشش قانون لازم را برای پروژه تبعید شیخ عیسی قاسم فراهم کنند. هرکسی مختصر شناختی از رهبر شیعیان بحرین داشته باشد می‌داند که چه این اتهام چه اتهام حمایت از تروریسم ابدا با عملکرد و شخصیت شیخ عیسی قاسم تناسب ندارد.
امکان دارد شیخ عیسی قاسم حاضر به ترک وطن خود شود؟
شیخ عیسی قاسم به هیچ وجه حاضر نیست از کشور خودش خارج شود. ملت مسلمان بحرین هم هرگز این اجازه را به آل‌خلیفه نمی‌دهد. اگر ملت بحرین در گذشته نسبت به بازداشت رهبران سیاسی خود سکوت کردند اما این بار موضوع فرق می‌کند. مردم مسلمان بحرین هرگز اجازه نخواهند داد رژیم منامه حرمت رهبرشان را خدشه دار کند و از خط قرمزشان عبور کند. اقدامات آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم آنجا نگران کننده تر است
که ایشان عامل اصلی امنیت بحرین بوده اند.
ببینید تلاش برای تبعید شیخ عیسی قاسم به منزله فعالیت علیه امنیت این کشور است که منجر به انفجار وضعیت داخلی این کشور می‌شود. بهتر است آل‌خلیفه پیش از وخیم شدن وضعیت در این کشور فکری بیندیشد و گرنه یک درگیری بزرگ در انتظار بحرین است. از طرفی اقدامات اخیر آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم آنجا عجیب تر است که رهبری جنبش بحرین در طول سال‌های اخیر از هیچ تلاشی برای مسالمت آمیز ماندن اعتراضات فروگذاری نکرد. به رغم همه سرکوب‌ها و ظلم‌ها شیخ عیسی قاسم تلاش داشت جوانان خشمگین را آرام نگه دارد و اجازه ندهد شرایط از کنترل خارج شود.
باور بفرمایید اگر رژیم آل خلیفه دست به تبعید شیخ عیسی قاسم بزند اتفاقات بسیار ناگواری در انتظار بحرین خواهد بود. حاکمیت حتی فکرش را هم نمی‌تواند بکند که چه اتفاقاتی ممکن است در انتظارشان باشد. به همین دلیل بار دیگر تاکید می‌کنیم اگر عقلایی در حکومت بحرین وجود دارند از این اقدامات عقب نشینی و برای ایجاد گفت‌وگوی صریح و واقعی تلاش کنند وگرنه شرایط سختی در انتظار حکومت خواهد بود.
شما سناریوی حبس شیخ عیسی قاسم را چه میزان محتمل می‌دانید؟
بعید است رژیم آل‌خلیفه به دنبال حبس شیخ عیسی قاسم باشد. همانگونه که پیش تر گفتم بنده احتمال تبعید رهبر شیعیان بحرین را قوی‌تر میدانم. هدف از پروژه اتهام علیه شیخ عیسی قاسم و سلب تابعیت از او مقدمه چینی برای تبعید ایشان است. آل خلیفه به خوبی می‌داند که زندانی کردن شیخ عیسی قاسم چه تبعاتی را برای او به همراه خواهد داشت.  
اخیرا آل خلیفه شیخ محمد صنقور را هم بازداشت کرده است. ادامه سرکوب علما از سوی آل خلیفه تا چه زمانی ممکن است ادامه پیدا کند؟
بسیار
واضح است که آل خلیفه به صورت سازمان یافته شیعیان را هدف قرار داده و به سرکوب آنها می‌پردازد. این درحالی است که شیعیان شهروندان اصیل بحرین هستند و اکثریت مردم را تشکیل می‌دهند. همچنین با توجه به کنشگری و نقش‌آفرینی برجسته علمای بحرین به ویژه در سال‌های اخیر، آل خلیفه سرکوب علما را در اولویت خود قرار داده است. عملا هم می‌بینیم که آل خلیفه ابتدا اقدام به حبس علما کرد و سپس انحلال جمعیت‌ها و نهادهای دینی و معارض را در دستور کار خود قرار داد. در وهله کنونی هم رژیم منامه به خط قرمز ملت بحرین را هدف قرار داده است. تعدی به شیخ عیسی قاسم و نماینده ایشان شیخ محمد صنقور در همین راستا است.
 جنابعالی ساکن لندن هستید. عکس‌العمل سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر غرب به سرکوب ملت بحرین را چگونه دیدید؟
متاسفانه عملکرد سازمان‌‌های اسلامی و بین المللی حامی حقوق بشر در غرب خجالت آور، ناامید کننده و در پایین ترین سطح ممکن است. ما از این سازمان‌ها توقع داشتیم مواضع قوی تر و مستحکم تری را در قبال سرکوب‌های اخیر در بحرین اتخاذ کنند. مانند همیشه منافع حکومت‌های غربی بر حقوق ملت‌ها ارجحیت‌ دارد.
حمایت غربی‌ها از حقوق بشر بیشتر به یک دروغ بزرگ شبیه است که هیچکس آن را باور نمی‌کند. دیگر حتی سازمان‌های داعیه دار حمایت از حقوق بشر در برخورد با نظام‌های دیکتاتوری فکر منافع خود هستند و محاسبه گرانه با قضیه برخورد می‌کنند. تا زمانی‌ که خاندان‌های دیکتاتوری منطقه منافع حکومت‌های غربی را در خاورمیانه تامین کنند، این حکومت‌ها چشم خود را به روی واقعیت‌ها می‌بندند.
با توجه به تلاش رژیم بحرین برای کنار زدن جمعیت الوفاق و شخصیت مسالمت آمیزی مانند شیخ عیسی قاسم،
ملت بحرین به چه سمتی حرکت می‌کند و آلترناتیو آنها در این برهه چیست؟

هیچ جایگزینی به جای این جمعیت‌های معارض وجود ندارد. حکومت‌های دیکتاتوری به دنبال آن هستند که همه منافذ و کانال‌های افزایش آگاهی در جامعه را مسدود کنند و اجازه ندهند جمعیت‌هایی مانند الوفاق با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند. مبنای حکومت‌های دیکتاتوری در جامعه تک صدایی است و احزاب و جمعیت‌های مختلف اساسا مانعی بر سر راه دیکتاتورها هستند. حکومت آل خلیفه هم به تفرعنی افتاده که می‌پندارند هرکاری بخواهد می‌تواند با ملت بحرین انجام دهد و در مقابل مردم این کشور هیچ واکنشی نباید نشان دهند. تمام این فشارها علیه سازمان‌های دینی و اجتماعی را می‌توان از این زاویه تفسیر کرد که آل خلیفه از هرگونه نشر آگاهی و بصیرت بین مردم هراس دارد. شما می‌دانید که موجودیت جمعیت الوفاق به صورت قانونی تایید شده بود و به همه قوانین رژیم بحرین پایبند بود اما با این وجود باز هم می‌بینیم که حکم انحلال و مصادره اموال آن صادر شد.
آل‌خلیقه تا چه زمانی می‌تواند به رفتار کنونی خود ادامه دهد؟
ببینید، دائما آینده از آن ملت‌هاست. ملت‌هایی که با ایمان به خواسته های خود به دفاع از حقوق مشروع خودشان می‌پردازند و در این راه جانفشانی می‌کنند بدون شک در پایان پیروز خواهند شد. ما امروز پس از گذشت پنج سال از جنبش بحرین ایمان داریم که در نهایت همه این تلاش‌ها مثمرثمر خواهد بود. بنده هیچ شکی ندارم که این بحران در نهایت مطابق خواست مردم به پایان خواهد رسید. در نهایت آل خلیفه هیچ راهی جز آزادکردن همه زندانیان سیاسی و تن دادن به خواست مردم ندارد. این رژیم تا ابد نمی‌تواند به سرکوب‌گری خود ادامه بدهد. ایستادگی مردم در مقابل آن‌ها در نهایت پیروزی انقلاب را به دنبال خواهد
https://taghribnews.com/vdcjthe8tuqet8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی