تاریخ انتشار۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 170130

مشترکات امت اسلامی عامل توسعه وحدت بین مسلمین است

معاون فرهنگی پژوهشی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اعلام کرد: اگر علما محور تشکلها و سازمانهای نقش آفرین در ساحتهای سیاسی، اجتماعی، تقریبی و وحدتی و امثال اینها قرار بگیرند طبیعتا نقش بسیار استراتژیکی خواهند داشت و یک حلقه وصل بین مردم و امت هستند.
مشترکات امت اسلامی عامل توسعه وحدت بین مسلمین است
حجة الاسلام "صادق گلزاده" معاون فرهنگی پژوهشی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه، در حاشیه کنفرانس "علمای مسلمان در حمایت از مقاومت فلسطین"  در گفتگو با خبرنگار تقریب در مورد راهکارهای افزایش تقریب و وحدت بین مذاهب گفت:موضوع وحدت و تقریب و انسجام، موضوعی الهی و قرآنی است؛ مفهوم کلانی که می تواند وحدت را توسعه بخشد مشترکات امت اسلامی است، ما در وحدت و تقریب و انسجام مشترکات زیادی داریم و می توانیم بر اساس این مشترکات با هم متحد باشیم، از جمله اصل اسلام، قرآن، نماز، حج، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، محبت به اهل بیت، موضوع مهدویت، آینده بشریت، مقاومت در برابر استکبار جهانی و دفاع از فلسطین و بسیاری از سرفصلهای وحدتی دیگر می تواند بین ما را پیوند دهد.

وی در ادامه با طرح این سؤال که چگونه می توان با جهان غیر اسلامی کار کرد و در تعامل و وحدت بین ادیان، همکاری را معنا دار و قابل تحقق دانست گفت: در درون امت اسلامی و با وجود این همه مشترکات هر کس ندای ضد وحدت سر دهد بی وفایی در ساحت امت اسلامی و دین به شمار می رود و حال آنکه  همه ادیان اصول و مبانی مشترک دارند پس در این شرایط مهم این است که ما سرفصلهای وحدت و انسجام را پیدا کنیم و بر محور آن با تحمل و سعه صدر و بردباری در کنار هم باشیم.

حجة الاسلام گلزاده افزود: فلسطین موضوع اصلی و کلیدی جهان اسلام است. کدام مسلمانی است که در مورد فلسطین اتفاق نظر نداشته باشد؟ همچنین مفهوم مقاومت در برابر استکبار جهانی و تکفیر از دیگر مشترکات بین مسلمانان است.

وی با بیان این مطلب خاطر نشان ساخت: تکفیر در حقیقت یک پدیده استعماری استکباری و صهیونیستی است، رفتار جریان تکفیری هم کاملا صهیونیست بودن آن را نشان می دهد؛ ابوبکر بغدادی سرکرده داعش اصل و نسب یهودی و صهیونیستی دارد و در نزد این رژیم دوره دیده و وارد عراق شده است. تروریستهای تکفیری در جنگ غزه حتی حاضر نشدند یک برخورد کوچک با صهیونیستها داشته باشند اما به راحتی سر مسلمانان را از تن جدا می کنند و به نام اسلام و با شعار اسلام بسیاری از جنایتهای نابهنجار این چنینی را مرتکب می شوند.

معاون فرهنگی پژوهشی مجمع تقریب در خصوص نقش علما در مبارزه با جریان تکفیری و پیروزی نهایی فلسطین گفت: علما در اسلام جایگاه بسیار برجسته ای دارند، در تعبیر پیامبر  علما امنای انبیا، امنای اهل بیت، امنای امت و امین مردم هستند. بنابراین اگر علما محور جماعتها، تشکلها و سازمانهای نقش آفرین در ساحتهای سیاسی، اجتماعی، تقریبی و وحدتی و مقاومتی و امثال اینها قرار بگیرند طبیعتا نقش بسیار استراتژیکی خواهند داشت و یک حلقه وصل بین دین و دیندارن و دین و مردم و امت هستند. به اقتضای اعتماد و دلبستگی که مردم به علمای دینشان دارند قطعا علما از برجسته ترین نهادهای اجتماعی برای نقش آفرینی و تأثیرگذاری خواهند بود.

وی خاطر نشان ساخت: در گفتمان علمای دین مقابله با تکفیریها و داعشی ها و دیگر جریانهای افراطی یک نقطه وحدت است. آنچه ما در جمع علمای اسلام در همایش تقریب و همایش کنونی شاهد بودیم شعار وحدت، بوی وحدت و عمل به وحدت بود و امروز دفاع از تمامیت ارضی و دولت مدنی و حاکمیت ملی و مردمی در سوریه و عراق، مقابله با صهیونیسم، استکبار و جریان تکفیری از جلوه های وحدت امت اسلامی به شمار می رود.

حجة الاسلام گلزاده در پایان تأکید کرد: آنچه امروز اهمیت دارد این است که خود امت اسلامی باید وارد عمل شود و از تفرقه بپرهیزد تا در مقام عمل  اجازه دخالت بیجا و ویرانگر به استکبار و صهیونیست داده نشود.
https://taghribnews.com/vdcjtyevyuqeavz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی