تاریخ انتشار۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 242112

تغییر قریب الوقوع معادلات منطقه ای؟

مشارکت نظامیان آمریکایی و انگلیسی در نبردهای حلب و به منظور حمایت از گروهک های تروریستی از یک طرف و افزایش تعداد سربازان آمریکایی در اطراف موصل از طرف دیگر، دلیلی بر تغییر برخی از معادلات منطقه ای محسوب می شود
تغییر قریب الوقوع معادلات منطقه ای؟
 
بسمه تعالی
 
تغییر قریب الوقوع معادلات منطقه ای؟
 
        در چند هفته های اخیر، به موازات عملیات آزادسازی «حلب»، زمزمه هایی مبنی بر آغاز نبرد نهایی علیه جریان تکفیر، به مطبوعات غربی نیز کشیده شده و با این زاویه نگرش، مجموعه تحرکات و فعالیت های نظامی و سیاسی در دو کشور عراق و سوریه، مورد توجه بیشتر تحلیلگران مسایل منطقه قرار گرفته است.
              
       در این حال، شماری از رسانه های مستقل در تشریح  وضعیت داعش در سوریه و عراق، از  افول قدرت این گروهک، سخن می گویند و موفقیت ارتش های دو کشور در آزادسازی مناطق و شهرهای تحت سیطره داعش را ، مقدمه ای برای نبردهای بزرگتر با  کلیه گروهک های تکفیری و تروریستی  بشمار می آورند.

    برداشت این رسانه  ها از مجموع کنش ها و واکنش های نظامی و سیاسی در منطقه، آن است که: گروهک داعش با مرکزیت «موصل» در عراق و مرکزیت «رقه» در سوریه، هفته هاست که در لاک دفاعی فرو رفته و  قدرت عملیاتی خود را به ویژه بعد از آزادسازی «فلوجه» در عراق و بعد از آزادسازی «تدمر»(پالمیرا) به کلی از دست داده است.

       بنابراین تمامی تلاش های این گروهک به حفظ موقعیتش در «موصل» و سپس در«رقه» منحصر شده و با وجود فرار بسیاری از تروریست های تحت فرمانش به مناطق شمالی آفریقا، می کوشد تا حد ممکن به حیات کم رونق خود در منطقه ادامه دهد.

     و اما در خصوص دیگر گروهک های تروریستی همانند: جبهه النصره، جیش الاسلام ، احرار الشام و ..  که ائتلافی مرکب از 22 گروه از آن ها، در نبردهای اخیر «حلب» شرکت کردند نیز ، تحلیل خوش بینانه تری ارائه نمی شود. زیرا به اعتقاد کارشناسان منطقه،  شکست های مفتضحانه این مجموعه از گروهک ها در نبرد های اخیر حلب، محک خوبی برای اثبات ناتوانی عملیاتی آن ها بشمار می آید.

      به هرترتیب این نوع برداشت از وضعیت مجموع گروهک های تکفیری– تروریستی،  تحلیل های تازه تری را به دنبال داشته و  مبتنی بر یک سلسله گزارش ها و با استناد به برخی از شواهد، تصاویری را  از معادلات جدید حاکم بر مناسبات آینده منطقه ارائه کرده است.

     این تصاویر  فرضی، عمدتاً از تبدیل تدریجی جنگ های نیابتی منطقه، به جنگ های مستقیم حکایت دارد و  مشارکت نظامیان آمریکایی و انگلیسی در نبردهای حلب و به منظور حمایت از گروهک های تروریستی را از یک طرف و افزایش تعداد سربازان آمریکایی در اطراف موصل را از طرف دیگر،  دلیلی برای اثبات این ادعا می داند. بخصوص که در هنگامه انتخاباتی آمریکا ، دمکرات های حاکم نیز در صدد آفرینش یک ماجراجویی بین المللی و بهره برداری ار آن هستند.     
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcjv8e88uqexvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی