تاریخ انتشار۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : 217813

گزارش عفو بین الملل از اوضاع حقوق بشر در عربستان

سازمان عفو بین الملل در گزارشی از اوضاع حقوق بشر در عربستان، اعلام کرد: 2015 سال سرکوب خونین در عربستان بود.
گزارش عفو بین الملل از اوضاع حقوق بشر در عربستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سازمان عفو بین الملل در اولین سالروز اجرای حکم شلاق علیه رائف بدوی وبلاگ نویس عربستانی به دلیل استفاده از حق آزادی بیان، وضعیت حقوق بشر در این کشور را سرکوب خونین توصیف کرد.
 
گزارش سازمان عفو بین الملل از وخامت روزافزون وضعیت حقوق بشر در عربستان حکایت دارد تا آنجا که رژیم سعودی در یک روز 47 نفر ازجمله آیت الله نمر باقرالنمر رهبر شیعیان عربستان را اعدام و موجی از شوک در جهان ایجاد کرد.
 
سازمان مذکور خاطرنشان کرده که عربستان همچنان فعالیت انجمن های مستقل حقوق بشر را در این کشور ممنوع می داند و از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز جلوگیری می کند.
 
در گزارش سازمان عفو بین الملل تاکید شده که مقامات سعودی از دادگاه ویژه جنایی مبارزه با تروریسم علیه هر نوع فعالیت سیاسی از جمله صدور حکم اعدام علیه فعالان سیاسی مسالمت آمیز، بهره می گیرند.
 
گزارش مزبور از علی النمر داوود مرهون و عبدالله الزاهر سخن به میان آورده که هنگام بازداشت کمتر از 18 سال داشتند و پس از پشت سر گذاشتن محاکمه های جائرانه مبتنی بر اعترافات اخذ شده زیر شکنجه محکوم به اعدام شدند.
 
سازمان عفو بین الملل اعلام کرده که موج اعدام افراد درسال گذشته میلادی از سال 1995 به این سو به بالاترین سطح در عربستان رسیده و بیش از نیمی از احکام اعدام صادره مبتنی بر جرایمی است که مجازات آنها اعدام نیست.
 
در گزارش سازمان عفو بین الملل در مورد ائتلاف نظامی علیه یمن نیز آمده،عربستان از مارس 2015 تاکنون هزاران بار یمن را آماج حملات هوایی خود قرارداده و صدها نفر از شهروندان بی دفاع و غیرنظامی این کشور را قتل عام و تاسیسات زیربنایی و بهداشتی و مدارس و کارخانه ها و تاسیسات انرژی و پل های یمن را ویران کرده است.
 
سازمان عفو بین الملل در ادامه از کشورهای هم پیمان عربستان خواسته تا از رابطه خوب خود با ریاض برای تحت فشار گذاشتن دولت سعودی استفاده کنند تا بدین ترتیب سران آل سعود پرونده خود در زمینه حقوق بشر را بهبود بخشند و به قوانین بین الملل در یمن گردن نهند.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcjvae8tuqevoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی