تاریخ انتشار۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۰۰
کد مطلب : 256414

یورش بودائیان افراطی به مراسم اسلامی در میانمار

بودائیان افراطی در میانمار مانع از برگزاری مراسم مذهبی مسلمانان در شهر یانگون در جنوب این کشور شدند.
یورش بودائیان افراطی به مراسم اسلامی در میانمار
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهدان عینی گزارش دادند، بودائیان افراطی روز یکشنبه اندکی پس از شروع مراسم مذهبی مسلمانان در شهر یانگون، به محل برگزاری آن یورش برده و خواهان لغو این مراسم شدند.
 
کیاو نیئین، مدیر سازمان علماء اسلام،گفت: این اقدام حمله به آزادی مذهبی است. راهبان بدون اینکه بگویند ما چه اشتباهی مرتکب شده‌ایم، جلوی این مراسم را گرفتند.
 
بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس در محل این حادثه حضور یافتند اما برای متوقف کردن بودائیان وارد عمل نشدند.
 
در همین حال، تین مائونگ وین، نائب‌رئیس کمیتۀ اجرایی این مراسم، با اشاره به اینکه بودائیان افراطی به دنبال ایجاد اختلاف‌های سیاسی هستند، گفت: ما این مراسم را به مدت هفت سال است که بدون هیچ‌گونه خشونتی برگزار کردیم اما این مسئله امروز رخ داد. علت وقوع این مسائل، منافع سیاسی است.
 
میانمار از سال 2012 که بودائیان افراطی به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین حمله کردند، صحنۀ خشونت‌های گسترده علیه مسلمانان است.
 
بودائیان طی سال‌های اخیر و با هدف محدود کردن فعالیت‌های اسلامی، مساجد را تخریب و از برگزاری مراسم مذهبی مسلمانان جلوگیری کرده‌اند.
 
یورش بودائیان افراطی به مراسم اسلامی در شهر یانگون در شرایطی به وقوع پیوست که نیروهای دولتی میانمار از 18 مهر به منطقه‌ای در امتداد مرز بنگلادش که عمدۀ ساکنان آن از اقلیت روهینگیا هستند، هجوم برده‌اند.
 
ارتش میانمار به بهانۀ حمله به نیروهای مرزبانی این کشور عملیات نظامی در این مناطق مسلمان‌نشین را آغاز کرد.
 
این عملیات ده‌ها کشته برجای گذاشته و حدود 50 هزار مسلمان را نیز به بنگلادش فراری داده است.
 
ساکنان این مناطق و فعالان حقوق بشری می‌گویند نیروهای دولتی در این حمله‌ها به اعدام‌های خودسرانه، تجاوز و آتش زدن منازل روستاییان دست‌زده‌اند اما دولت میانمار وقوع این‌گونه بدرفتاری‌ها را انکار و گزارش‌های مربوط به این بدرفتاری‌ها را اقدامی دروغین از جانب «تروریست‌ها» عنوان کرده است.
 
مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان موردحمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.
 
دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.
 
در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حمله‌های بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته یا آواره شده‌اند.
 
 
https://taghribnews.com/vdcjvme8xuqeixz.fsfu.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی