تاریخ انتشار۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 156019
آیت الله اراكی در دیدار با وزیر اوقاف اردن:

كشور عمان در وحدت امت اسلامی نقش مهمی ایفا می كند/تاكید بر گسترش همكاری وحدت گرای ایران و عمان

تنا – اختصاصی
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواستار گسترش همكاری دو كشور ایران و عمان در مسئله وحدت اسلامی شد و كشور عمان وعلمای این كشور را از منادیان وحدت و تقریب در جهان اسلام برشمرد.
كشور عمان در وحدت امت اسلامی نقش مهمی ایفا می كند/تاكید بر گسترش همكاری وحدت گرای ایران و عمان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،‌ آیت الله محسن اراكی در حاشیه برگزاری كنفرانس "تحول در علوم فقهی" در عمان با شیخ "عبدالله بن محمد السالمی"وزیر اوقاف و امور دینی اين كشور دیدار و پیرامون مهمترین مسائل جهان اسلام و تحولات در كشورهای مختلف اسلامی از جمله سوریه، عراق، مصر و... بحث و تبادل نظر كرد.

وی با تاكید بر لزوم گشودن درهای همكاری بین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و وزارت اوقاف عمان، گسترش این همكاری را در تحقق اهداف تقریب گرا در جوامع اسلامی مهم برشمرد.

دبیركل مجمع تقریب با تقدیر از فعالیتهای وحدت گرای شیخ أحمد بن حمد بن سلیمان الخلیلی مفتی عمان، تاكید كرد: علامه خلیلی از رهبران و منادیان تقریب بین مذاهب اسلامی است و نقش موثری در فعالیتهای تقریبی از ابتدای تاسیس مجمع تقریب در ایران داشته است.

وی افزود: سلطنت عمان نقش و تاثیر بسزایی در وحدت امت اسلامی و انسجام آن ایفا كرده و از كشورهایی محسوب می شود كه همیشه از صلح و برادری میان مسلمانان دفاع كرده است؛ این كشور همیشه در حل بحرانهای منطقه ای ناشی از اختلاف انگیزی مذهبیِ دشمنان اسلام، پیشقدم بوده است.

آیت الله اراكی با تاكید بر ضرورت ادامه این روند، اظهار داشت: جهان اسلام به تقریب و همگرایی مسلمانان احتیاج مبرمی دارد چون مسلمانان در بیشتر كشورهای اسلامی با چالشهای مذهبی و طایفه ای دست به گریبان هستند.

وی با بیان این كه مجمع تقریب آمادگی دارد در این راستا با كشور عمان همكاری كامل داشته باشد، تصریح کرد: علما و رهبران اسلامی می توانند بحرانهای ناشی از تعصبات مذهبی را كاهش دهند و ما امیدواریم كه علمای امت اسلامی و برادران ما در سلطنت عمان حضوری فعال در حل بحرانها داشته باشند؛ ما از نظر شرعی مكلف به اصلاح بین فرزندان امت هستیم.

دبیركل مجمع تقریب با اشاره به اقدامات این مجمع در راستای تقریب از جمله تشكیل "كمیته صلح اسلامی"، گفت: این كمیته گلچینی از علما و نخبگان مسلمان از كشورهای مختلف اسلامی را در خود جای داده است و هدف آن ارائه راهكار برای حل چالشهای فراروی منطقه از جمله افراطی گری، فتواهای فتنه انگیز و همچنین اختلافات مذهبی بین پیروان مذاهب اسلامی است.

وی افزود: تاسیس مركز گفتگوی اسلامی از دیگر اقدامات اخیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بوده است كه در این مركز علمای شیعه و سنی گرد هم می آیند و پیرامون حل بحرانها و مسائل مختلف جهان اسلام به ارائه راه حل می پردازند.

شیخ عبدالله بن محمد السالمی نیز در این دیدار با تایید و تقدیر از طرح ها و اقدامات دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بر اجرای این طرح ها توسط علمای امت به دور از چارچوبهای سیاسی تاكید كرد و گفت: سیاستمداران در هر كشوری تنها به منافع ملی خود توجه دارند اما علمای مذاهب اسلامی بر تحقق مشتركات مبتتی بر شریعت اسلامی اتفاق نظر دارند. وی با تقدیر از مواضع دولت و ملت ایران برای حل مسائل مختلف جهان اسلام، گفت: برای این كشور همین مایه افتخار است كه به صورت علنی بر حكومت اسلامی خود تاكید دارد.

وزیر اوقاف عمان در ادامه با اشاره به كنفرانس تحول در علوم فقهی كه در حال حاضر در این كشور در حال برگزاری است، خاطرنشان كرد: در این كنفرانس به موضوعات مشترك انسانی پرداخته می شود؛ انتشار نمادهای فساد از جمله ازدواج همجنسگرایان حتی در جهان اسلام و سایر الگوهای الحادی وارداتی از فرهنگ غرب در حال درنوردیدن كشورهای اسلامی است؛ این نمادها نه تنها از سوی مسلمانان بلكه از سوی بشریت باید مورد هجمه و مقابله قرار گیرد چون اصول مشترك انسانی از جمله اخلاق، عدل، كرامت و...كه مورد اتفاق همه انسانهاست را تهدید می كند.
وی در ادامه با اشاره به گفتگوها و نشستهای مشترك وزارت اوقاف عمان با علمای بزرگ یهودی و مسیحی در این راستا، از آیت الله اراكی خواست در آن شركت كرده تا در تحقق اهداف مورد نظر آن سهیم باشد.

شایان ذكر است در این دیدار علی اكبر سیبویه سفیر ایران در عمان، حجت الاسلام مختاری مدیر مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تعدادی از علمای حوزه علمیه و همچنین اعضای هیئت اعزامی مجمع تقریب به كشور عمان به همراه شیخ كهلان بن نبهان الخروصی معاون مفتی اعظم عمان حضور داشتند.

https://taghribnews.com/vdcjvmevhuqeiyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی