تاریخ انتشار۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۰
کد مطلب : 176710
عضو شورای عالی مجمع تقریب در گفتگو با تنا:

برای عملی كردن دستاوردهای كنفرانس وحدت نیاز به خلوص نیت است/ دسیسه دشمنان اسلام عامل وضعیت فعلی فلسطین

تنا - اختصاصی
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مسئله فلسطین را یكی از سخت ترین و پیچیده ترین مسائل منطقه و جهان اسلام برشمرد و وضعیت كنونی این كشور را ناشی از دسیسه چینی دشمنان اسلام از دیرباز تاكنون توصیف كرد.
برای عملی كردن دستاوردهای كنفرانس وحدت نیاز به خلوص نیت است/ دسیسه دشمنان اسلام عامل وضعیت فعلی فلسطین
در آستانه برگزاری بیست و هشتمین كنفرانس وحدت اسلامی و در راستای تبیین موضوعات و محورهای كنفرانس امسال كه با عنوان"امت واحده اسلامی؛ چالشها و راهكارها"برگزار می شود، با اندیشمندان و صاحب نظران حوزه تقریب و وحدت اسلامی گفتگوهایی انجام شده است كه در بخش اول این سلسله گفتگوها، ماحصل مصاحبه با مولوی اسحاق مدنی عضو شورای عالی مجمع تقریب و مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت در ذیل آمده است:

وی با بیان این كه امت اسلامی نیاز به یك چارچوب اساسی دارد، خاطرنشان كرد: این چارچوب بر اساس اصول اسلام شكل می گیرد؛ ‌امت اسلام زمانی امت خواهد بود كه از اسلام پیروی كند؛ امروزه متاسفانه مسلمانان به قدری از اسلام دور نگه داشته شده اند كه جهان اسلام نمی تواند به عنوان واقعی خودش یعنی "امت اسلامی" شكل پیدا كند.

مولوی اسحاق مدنی لازمه تشكیل امت واحده اسلامی را فهم اسلام واقعی دانست و بیان داشت: اول باید اسلام را به خوبی بفهیم، بدانیم و بدان عمل كنیم؛ درست است كه مسلمانان فرایض دینی و تكالیف الهی را انجام می دهند اما در اثر نبودن حاكمیت اسلام، و آموزه های اسلام حقیقی، مسلمانان در معرض انحرافاتی قرار گرفته اند؛ امت اسلامی متشكل از مسلمانان است اما امت اسلامی تشكلی درست نیافته است.

وی در ادامه با اشاره به آیات و احادیث بسیار در مورد لزوم همگرایی بین مسلمانان و همزیستی مسالمت آمیز بین آنان، تاكید كرد: آنچه قرآن می گوید "رحما بینهم و اشداء علی الكفار" را كمتر در امت اسلامی شاهدیم این آیه یعنی با همدیگر برادر و منافع همدیگر را پاس بداریم؛ باید به مسئله "اسلام سیاسی"نيز توجه ویژه كرد و اسلامی كه بتواند مسلمانان را گردهم آورد باید محقق شود.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت در ادامه گفت: زمانی ما از این اسلام بهره مند می شویم كه اسلام را در همه زمینه ها داشته باشیم و به فرامین اسلام گوش فرادهیم كه در نهایت امت واحده اسلامی شكل خواهد گرفت و به حیثیت و جایگاهی كه خداوند برای آن در عبارت "خیر امة" تعبیر می كند، دست خواهد یافت؛ باید به وحدت كلمه برسیم تا بتوانیم همگان شاهد حاكمیت اسلام باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مسئله فلسطین، بیان داشت: مسئله فلسطین از آن گونه مسائلی است كه در طول تاریخ بسیار پیچیده و سخت بوده؛ در این كشور از سالیان دور، جنگهایی درگرفته و درگیریهایی وجود داشته، علتش هم این است كه همه اقوام و ادیان ابراهیمی، فلسطین و قدس را برای خود مقدس می دانند و این تقدس باعث شده است كه هركسی بخواهد حق خود را به دست آورد و دیگری را از حق خود محروم كند.

اسحاق مدنی ادامه داد: از زمانی كه فلسطین اسلامی شده و ساكنان آن اسلام را پذیرفته و تا به حال نیز مسلمان هستند، برخی تلاش دارند ساكنان اصلی و شهروندان قدیمی آن و كسانی كه از قرنها قبل در آنجا زندگی می كردند را به در كنند و دسیسه و توطئه ای بین المللی از سوی دشمنان اسلام بر این اساس و در واقع بر ضد كل امت اسلامی شكل گرفته است.

وی افزود: حقوق فلسطینیان در این سرزمین غصب شده و مسلمانان به بدترین وضع زندگی می كنند؛ تنها راه رهایی فلسطین این است كه امت اسلامی یكپارچه نه تنها با زبان بلكه با همه امكانات خود از این سرزمین مقدس حمایت و دفاع كنند؛ تنها دعاكردن و اقدام عملی نكردن، نمی تواند تاثیر بسزایی داشته باشد لذا یكپارچگی امت اسلامی در این زمینه لازم و ضروری است. 

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تاكید كرد: فلسطین تنها حق فلسطینیان نیست. فلسطین حق امت اسلامی است. اولین قبله این امت است. جایی است كه پیامبر از آنجا معراج كرده و همه مسلمانان باید از این حق مسلم خودشان یكپارچه و یك نظر از دل و جان حمایت كنند.

وی همچنین راهكار تحقق عملی دستاوردهای تئوری كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را "خلوص نیت" دانست و گفت: تحقق اهداف و دستاوردهای كنفرانس وحدت اسلامی در میدان عمل، بستگی به نیات ما دارد؛ اگر خلوص نیت وجود داشته باشد وهمه اعم از دست اندركاران،‌مهمانان، سخنرانان و... با عزم و اراده و با اخلاص سخنان یكدیگر را شنیده و بعد از پایان آن فراموش نكنند و آن را بسط و گسترش دهند می توان به عملی شدن اهداف و دستاوردهای تئوری كنفرانس دل بست. 
https://taghribnews.com/vdcjvmevyuqeaaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی