تاریخ انتشار۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 242842
آیت الله اراکی در مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور مشهد:

دلیل کمرنگ بودن تدین در اجتماع، تدوین و تبیین نکردن فقه اجتماعی است/ منظور از ولایت، تسلیم شدن به امر فرمانروای اسلامی است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب دلیل کمرنگ بودن تدین را در اجتماع، تدوین و تبیین نکردن فقه اجتماعی دانست و گفت: ابتدا ما باید فقه اجتماعی را تدوین بعد از آن تبیین کنیم تا توقع داشته باشیم فرهنگ اسلامی در جامعه دیده شود.
دلیل کمرنگ بودن تدین در اجتماع، تدوین و تبیین نکردن فقه اجتماعی است/ منظور از ولایت، تسلیم شدن به امر فرمانروای اسلامی است
 به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، آیت‌الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه روز چهارشنبه طی سخنانی در مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور مشهد، با اشاره به اینکه فقه فردی مقدمه شکل‌گیری فقه اجتماعی است، اظهار داشت: در روایات تأکید شده است یکی از بنیان‌های اسلام ولایت است. ولایت کلمه‌ای است که تمام فقه اجتماعی را در خود خلاصه می‌کند.
 
وی افزود: معنی ولایت در بسیاری از موارد صحیح فهمیده نشده است و عده‌ای گمان می‌کنند، مقام ولایت، مقامی قدسی و آسمانی است و هیچ ارتباطی با زندگی مردم ندارد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اساس ولایت این است که زندگی مردم دارای فرمانروا و فرمانبر باشد.
 
آیت الله اراکی با بیان این‌که در روایات، ولایت تفسیر به تسلیم شده است، اظهار داشت: مراد از تسلیم در روایات این است که زندگی ما، فرمانبردارانه باشد.
 
وی به تشکیل جامعه از یک فرمانروا و مجموعه‌ای از فرمانبرداران اشاره کرد و گفت: جامعه شکل نمی‌گیرد مگر آنکه فرمانروا باشد، اگر چنین حالتی پیش آمد تمدن شکل می‌گیرد، زیرا جامعه به هم پیوسته تمدن را شکل می‌دهد، بنابراین اگر می‌خواهیم تمدن‌ساز باشیم باید کاری کنیم فرهنگ فرمانبر بودن نهادینه شود.
 
آیت الله اراکی افزود: امروز فقه اجتماعی هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی ضعیف است، یعنی به فقه اجتماعی عمل نمی‌شود. مردم به شکلی نیستند که در رفتارهای اجتماعی عامل به فقه باشند. مردم کشور ما را می‌توان از نظر تدیّن فردی بسیار متدیّن دانست اما در فضای جامعه کمتر تدینی دیده می‌شود. در خیابان، کارخانه، بازار و اماکن عمومی دیگر، فقه یا تدین در رفتار مردم کمتر وجود ندارد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب دلیل کمرنگ بودن تدین را در اجتماع، تدوین و تبیین نکردن فقه اجتماعی دانست و افزود: ابتدا ما باید فقه اجتماعی را تدوین بعد از آن تبیین کنیم تا توقع داشته باشیم فرهنگ اسلامی در جامعه دیده شود.
 
وی به جلوه‌ گر شدن نظم اجتماعی در غرب اشاره کرد و گفت: غربی‌ها با هر ابزاری که در دست داشتند، همچون جریمه، تشویق، رسانه، تبلیغات و موارد دیگر موفق شدند رفتار و نظم اجتماعی را در جامعه خود حاکم کنند اما ما نتوانستیم فرهنگ اسلامی را به فرهنگ اسلامی اجتماعی تبدیل کنیم، البته این نتوانستن دلایل مختلفی داشته است.
 
  دبیر کل مجمع جهانی تقریب در تبیین دلایل ضعف ایجاد فقه اجتماعی اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی نظام حکومتی ایران به شکلی نبود که دغدغه اسلامی شدن اجتماع را داشته باشد و حاکمیت طاغوت بود. پس از انقلاب نیز در ده سال اول نیروهای انقلابی درگیر تثبیت اصل موجودیت نظام بودند و فرصتی برای نظام‌سازی وجود نداشت.
 
وی افزود: در ده سال دوم از تئوری اسلام دفاع می‌شد. در ده‌سال سوم تا کنون کارهای شروع شده است که بسیار آهسته پیش می‌رود و نیاز به شتاب بیشتری دارد و در بعضی موارد زیاد به آن پرداخت نمی‌شود.
 
 
https://taghribnews.com/vdcjx8e88uqexoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی