تاریخ انتشار۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : 202846

تأکید بر گسترش همکاریهای ایران و غنا

وزیر امور خارجه از گفتگو با همتای غنایی خود برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ایران در این کشور آفریقایی خبر داد.
تأکید بر گسترش همکاریهای ایران و غنا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، محمدجواد ظریف امروز در نشست خبری مشترک با همتای غنایی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کنونی جنبش غیر متعهدها برای ارتباطات با اعضای این جنبش و نیز ارتباطات با کشورهای آفریقایی اهمیت و ارزش بسیار زیادی قائل است.

وی گفت: ما با آفریقا روابط مبتنی بر احترام متقابل داریم و روابط با غنا به عنوان نخستین کشوری که در سایه رهبری مرحوم" قوام نکرومه" توانست در برابر استعمار، استقلالش را به دست آورد ارزش زیاد احساسی برای مردم ما دارد.

ظریف افزود: غنا کشوری بود که در دوران دفاع مقدس در شورای امنیت در کنار مردم ایران حضور داشت و از حق مبارزه مردم ما با اشغال و تجاوز حمایت کرد و این موضوع سابقه بسیار خوبی ایجاد کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم غنا حضور داشته و زمینه فعالیت گسترده ما در عرصه های بهداشتی ، آموزشی و کشاورزی در این کشور فراهم بوده است.

وی افزود: در سفر وزیر خارجه غنا به کشور ما در اجلاس کمیسیون مشترک که اردیبهشت در تهران برپا شد،  زمینه های مختلف همکاری دوجانبه را بررسی کردیم و امروز نیز بحث های مختلفی در حوزه های متنوع برای همکاری درخصوص تامین انرژی به ویژه انرژی برق داشتیم .

ظریف همکاری در زمینه های مختلف به ویژه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را از دیگر محورهای گفتگو با همتای غنایی اش برشمرد و افزود: متاسفانه جلوه های مختلفی از تروریسم در منطقه ما و قاره آفریقا دیده می شود که مبارزه با آن نیاز به همفکری و همکاری دارد که دراین باره نیز گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد در این سفر نه فقط امکان همکاری بخش های خصوصی و دولتی فراهم شود بلکه زمینه همکاری در عرصه های فرهنگی بهداشتی و دیگر حوزه ها نیز فراهم شود.

وی در بخشی ازسخنان خود با تاکید بر ادامه سیاست اصولی ایران گفت: سیاست اصولی ما داشتن روابط با همه همسایگان بوده، چون معتقدیم منطقه ما اولویت اصلی سیاست خارجی و سیاست توسعه اقتصادی و امنیت برای همه کشورهای منطقه است.


"هانا سروا تته" وزیر خارجه نیز در این نشست خبری مشترک گفت: از گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم.

 وی افزود: من از سفر به ایران به عنوان فرصتی برای گسترش روابط استفاده خواهم کرد و در گفتگو با آقای ظریف درباره گسترش روابط و همکاری بیشتر در آینده توافق کردیم. معتقدم باید در مبارزه با چالش هایی مانند بی سوادی و نیز ارتقاء روابط فرهنگی و بهداشتی و همکاری در مقابله با معضل تروریسم و تعامل سازنده با یکدیگر همکاری ها را گسترش دهیم تا روابط دو جانبه ارتقاء یابد.

خانم "هنا سروا تته" گفت: ما با معضلات مشترکی در آسیا و آفریقا و دیگر مناطق جهان مواجهیم و از همکاری های دوجانبه برای مقابله با آن استقبال می کنیم.

وزیر خارجه غنا همچنین با تبریک توافق هسته ای به مقامات کشورمان افزود: این توافق دستاوردی تاریخی است که با آن دنیا پیشرفت خواهد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور اضافه کرد: من به نتایج و دستاوردهای این کمیسیون خوش بینم و در تهران حضور دارم تا روابط دوجانبه را ارتقاء دهیم.
https://taghribnews.com/vdcjx8e8muqeyoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی