تاریخ انتشار۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۰۵
کد مطلب : 199201
آیت الله اراکی در گفت و گو با تلویزیون تاجیکستان:

ضرورت هم اندیشی علما و اندیشمندان جهان اسلام برای مقابله با افراطی گری

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: امروز ضرورت دارد که علما، اندیشمندان، سیاستمداران و صاحبان نفوذ جهان اسلام گرد هم بیایند و برای مقابله با بیماری خطرناک افراطی گری چاره ای بیاندیشند.
ضرورت هم اندیشی علما و اندیشمندان جهان اسلام برای مقابله با افراطی گری
 به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که جهت شرکت در کنفرانس "اسلام علیه افراطی گرایی مذهبی و تزویر" در تاجیکستان به سر می برد در گفتگو با تلویزیون این کشور اظهار داشت: برگزاری کنفرانس اسلام علیه افراطی گرایی مذهبی و تزویر که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و به همت دولت و سازمان امور دینی این کشور برگزار شد، اقدامی لازم و ضروری بود.
 
وی با بیان اینکه ما در شرایطی به سر می بریم که متأسفانه جریان های افراطی با استفاده از تفرقه جهان اسلام و چندگانگی و پراکندگی دولت های اسلامی سعی در ایجاد تنش در جهان اسلام، متلاشی کردن ملت های اسلامی و ایجاد جنگ داخلی دارند، اظهار داشت: برای اینکه دشمن خارجی جهان اسلام بتواند به سادگی بر جهان اسلام تسلط پیدا کند، اقتدار جهان اسلام را از بین ببرد، ثروت های جهان اسلام را غارت کند و همچنین مسلمین را در عقب ماندگی نگه دارد بهترین روش برای رسیدن به این اهداف، ایجاد تفرقه در جهان اسلام با ایجاد جنگ های داخلی است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: دشمنان برای اینکه این جنگ داخلی و تفرقه را به وجود بیاورند از جریان های افراطی استفاده می کنند جریان هایی که سایر مسلمین را تکفیر می کنند و ریختن خون و اموال مسلمانان را حلال می دانند و با حلال کردن خون مسلمانان نسبت اقدام به ایجاد جنگ در کشور های اسلامی می کنند.
 
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه ما امروز شاهد بحران در عراق، سوریه، یمن و لبنان و برخی اقدامات تروریستی در کشورهای پاکستان، افغانستان و کویت هستیم، اظهار داشت:  این اقدامات ضد بشری که بوسیله گروهک های تکفیری نظیر داعش به وجود می آید باعث اختلاف در جهان اسلام و از بین رفتن اقتدار جهان اسلام می شود که بزرگترین خطری است که امروز ملت های مسلمان و جهان اسلام را تهدید می کند.
 
وی تأکید کرد: امروز ضرورت دارد که اندیشمندان جهان اسلام، سیاستمداران و صاحبان نفوذ جهان اسلام گرد هم بیایند و برای مقابله با این بیماری سخت و خطرناک چاره ای بیاندیشند که دولت تاجیکستان در این راستا اقدام بسیار مناسبی انجام داده است.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آماده ارائه هر گونه خدمتی در این زمینه هستیم.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی مقابله با مشکلات کنونی جهان اسلام بویژه افراطی گری، اظهار داشت: متحد شدن دولت ها و قدرت های اسلامی در راستای مبارزه با افراطی گری و تروریسم اولین و مؤثر ترین گامی است که باید برداشته شود باید سیاست ها و برنامه ها واحد باشد.
 
وی افزود: کار دوم این است که ما از تفرقه و هر اقدامی که موجب پراکندگی جهان اسلام می شود جلوگیری کنیم مذاهب مختلف اسلامی هم توحید و هم نبوت رسول اکرم (ص) و هم قرآن را قبول دارند همه نماز می خوانند و قبله واحد دارند بنابراین اینها باید یکدست و متحد شوند.
 
ایت الله اراکی اظهار داشت: کار سوم این است که یک هماهنگی بین المللی برای فشار بر دولت ها و قدرت هایی که از این جریان ها حمایت می کنند به وجود بیاید، بی شک جریانی مثل داعش و جبهه النصرة و جریان های افراطی گری دیگری که در منطقه ما وجود دارند اینها بدون حمایت ققدرت های بزرگ و برخی قدرت های منطقه ای نمی توانند رشد کنند باید حمایت های سیاسی، مالی و تسلیحاتی از اینها برداشته شود و این نکته نیز مستلزم یک هماهنگی بین المللی است.
 
وی افزود: ما معتقدیم که کشور ها باید یک جبهه واحدی برای مقابله با تروریسم تشکیل دهند زیرا تروریسم همه را تهدید خواهد کرد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: امروز روشن شده که تروریزم و افراطی گری تروریستی مرز نمی شناسد و اگر این فاجعه و غده سرطانی انتشار بیشتری پیدا کند همه را تهدید خواهد کرد و حتی اروپا و آمریکا را نیز تهدید خواهد کرد.
https://taghribnews.com/vdcjyhevvuqeh8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی