تاریخ انتشار۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : 266107
دیدار علمای اهل سنت هند با دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در اموراقلیتها

یونسی: گسترش پیام تقریب و وحدت در جهان، استراتژی تغییر ناپذیر ایران است

هياتي از مشايخ، علما و انديشمندان أهل سنت هند با حجت السلام "علی یونسی" دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی دیدار کردند.
یونسی: گسترش پیام تقریب و وحدت در جهان، استراتژی تغییر ناپذیر ایران است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ابتدای این دیدار ضمن خیر مقدم به هیأت هندی گفت: مایه افتخار ماست که از علمای جهان اسلام پذیرایی می کنیم و رهنمودهای ایشان را می شنویم؛ راه نجات اسلام پذیرش نظر علما مخصوصا علمای شبه قاره هند است که پیوند تاریخی عمیقی با هم داریم.

"حجت الاسلام یونسی" با تشکر از مجمع تقریب مذاهب به خاطر دعوت از هیأت علمای هند برای سفر به ایران، به برگزاری مراسم روز مبعث در مناطق مختلف ایران از جمله مناطق سنی نشین اشاره کرد و گفت: پیام اصلی رسول اکرم(ص) پیام عشق و رحمت و محبت و عرفان برای همه انسانها و نه فقط مسلمانان است؛ پیام رحمانی و عرفانی و قلبی رسول اکرم(ص) سبب شده است که جهان اسلام بر همه کره زمین گسترش یابد و عاملی است که دلها را به هم نزدیک می کند و کینه ها را از بین می برد و امروز بشر به این پیام بیش از هر زمان دیگری نیازمند است.

حجت الاسلام یونسی ادامه داد:بشر امروز از ترس جنگ و تهدید و ناامنی رنج می برد؛ همه قدرتها و ابرقدرتها به هم چنگ و دندان نشان می دهند و این پیام قرآن و اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) است که مردم را به صلح و آشتی و زندگی مسالمت آمیز دعوت می کند.

وی افزود:سیاست قطعی و استراتژی تغییر ناپذیر جمهوی اسلامی ایران است که پیام صلح و تقریب و وحدت،  در داخل کشور و منطقه و در بین همه مسلمین گسترش پیدا کند و این سیاست به شدت توسط رهبری در کشور اجرا می شود؛ بر همین اساس حجت الاسلام "حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان پیشنهاد جهان عاری از خشونت را در سازمان ملل ارائه داد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

حجت الاسلام یونسی اظهار داشت:امروز دنیا اعم از اسلام و مسیحیت و غیره، از افراطی گری و خشونت و تکفیر احساس ناامنی می کند و بدخواهان و دشمنان اسلام میخواهند،اسلام خشن و خونریز و ضد بشر را به جهان معرفی کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اهل سنت در ایران گفت: خوشبختانه مردم ایران اعم از شیعه و سنی و اقلیتهای دینی از جمله یهودیان و زرتشتیان، در کمال آرامش و امنیت در کنار هم زندگی می کنند؛ هم دولت و هم مردم ایران بر اخلاق هم زیستی مسالمت آمیز تأکید دارند و اجازه نمی دهند، گروههای افراطی در کشورمان اعلام وجود کنند.

وی در ادامه به تعداد مساجد، مدارس و حوزه های علمیه اهل سنت در ایران و نیز نماینده های این مذهب در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همچنین قضات اهل سنت اشاره کرد و گفت: در ایران اداره شهرهای اهل سنت به عهده بزرگان خود این مذهب است و ائمه جماعت اهل سنت همانند شیعه از همه مزایا برخوردارند؛ لذا ما در داخل ایران هیچ نگرانی برای حضور گروههای افراطی همانند داعش نداریم و علمای اهل سنت تماما دشمن آنها هستند.

یونسی در ادمه با اشاره به قابلیت هند در سرایت اسلام و عرفان ایرانی به این کشور، گفت: اسلام در حجاز ظهور کرد، در ایران پا گرفت و در هندوستان منتشر شد؛ تعاون فرهنگی بین ایران و هند یک مؤلفه بسیار مهم برای پیوند دو ملت  است که در اصل از یک پیکر و خواستگاه بوده اند.

وی ابراز امیدواری کرد، پیوند جهان اسلام به وسیله علمای اسلام و عرفای هند محکمتر شود و جلسات و نشستهای آنها با علمای ایرانی در راستای تحقق اهداف اسلامی ادامه یابد.

در ابتدای این نشست، اعضای هیأت هندی از دعوت مجمع تقریب مذاهب برای سفر آنان به ایران و همچنین تلاش این مجمع برای ایجاد وحدت بین مسلمانان جهان در این زمانه پرآشوب و فتنه، قدردانی و برای کمک به ایران در مسیر وحدت و تقریب بین مذاهب اعلام آمادگی کردند؛ آنها ضمن اشاره به اختلافات موجود بین مذاهب؛ بر ضرورت وحدت بر اساس مشترکات تأکید کردند.

هیأت هندی همچنین از نقش مهم فرهنگی ایران در ترویج تصوف و عرفان در هندوستان قدردانی کرده و گفتند: عرفای بزرگ ایرانی که به قصد ترویج اسلام به هند مهاجرت کردند؛ در بین مسلمانان و حتی غیر مسلمانان هندوستان مورد احترام هستند؛ ما فرهنگ و تمدن ایران را ارج می نهیم و از شما دعوت می کنیم برای مشاهده آثار تمدن اسلامی در هندوستان حتما به کشور ما سفر کنید.

در پایان این نشست جلدهای نفیس کتاب حافظ از طرف حجت الاسلام یونسی به اعضای هیأت هندی اهدا شد.

تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcjyme8auqemvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی