تاریخ انتشار۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 223104

جنایت های عربستان و متحدانش در حق مردم یمن به روایت آمار و ارقام

عربستان سعودی و برخی متحدانش ششم فروردین 1394 تجاوز نظامی به یمن را به هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن و همچنین افزایش نفوذ درهمسایه جنوبی اش را آغاز کرده و طی این مدت نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه مرتکب جنایت های زیادی در این کشور شده اند.
جنایت های عربستان و متحدانش در حق مردم یمن به روایت آمار و ارقام
  عربستان با این تجاوز که ابتدا نام طوفان قاطعیت بر آن گذاشت ، اعلام کرد قصد دارد عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری را به قدرت بازگرداند و نیروهای انقلابی و مردمی را از شهرهای مختلف بیرون کند و یمن را به طور کامل تسلیم نیروهای وفادار خود کند .به گزارش ایرنا ،حال که بیش از یک سال  از این تجاوز گذشته است ، عربستان و متحدانش نه تنها نتوانسته اند به اهداف اعلام شده خود برسند بلکه آن ها با این حملات بیشتر زیرساخت های یمن را ویران کرده و هزاران نفر از مردم این کشور را به خاک و خون کشیدند و باعث تقویت سازمان تروریستی القاعده در جنوب یمن شدند و کار به جایی رسید که سازمان های بین المللی فعال در خصوص حقوق بشر نیز نتوانستند در خصوص جنایت های عربستان و متحدانش در یمن سکوت کنند .

**آمارهای تکان دهنده از جنایات عربستان در یمن
دیده بان حقوق بشر تاکنون در گزارش های متعددی که منتشر کرده ، تاکید نموده است که عربستان به کرات مناطق مسکونی و زیرساخت های غیرنظامی یمن و از جمله مساجد، مدارس و بازارها، را بمباران کرده و در جریان این حملات هزاران غیرنظامی کشته شده اند.
'امیر زید بن رعد الحسین' کمیسر سازمان ملل نیز تأکید کرد که اطلاعاتی را درباره حملات زمینی و هوایی شدید به مناطق مسکونی یمن و تخریب زیرساخت های غیر نظامی آن مانند بیمارستان ها و مدارس به دست آورده است. وی اذعان کرد که مسؤول بخش اصلی و عمده این ویرانی ها، ائتلاف عربستان است.
گزارشی که 'مرکز قانونی حقوق و توسعه یمن' در خصوص جنایات عربستان طی 300 روز حمله به یمن ؛ خسارت های جانی و مالی و آسیب رساندن به زیرساخت ها و بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی یمن منتشر کرده ، بسیار تکان دهنده است.
در این گزارش تا تاریخ 30 دی 1394به 34 مورد از جنایت های عربستان از آغاز تجاوز به یمن اشاره شده و آمار خسارت های وارد شده به یمن در هرکدام از این جنایت ها به صورت تفصیلی بیان شده که بیانگر فاجعه آمیز بودن جنایت های آل سعود در یمن می باشد.
مرکز حقوق و توسعه یمن این جنایت ها را در چهار بخش اجتماعی، زیرساخت ها، مراکز تولیدی و تلفات انسانی تقسیم بندی کرده است که به شرح زیر می باشد :
1. بخش اجتماعی:
تخریب 615 مسجد، تخریب 325هزار و 137 منزل مسکونی ، آواره کردن 12 میلیون نفر، تخریب 238 درمانگاه ، تخریب 569 مدرسه و مرکز آموزشی، تعطیل شدن سه هزار و 750 مدرسه، تخریب 39 ساختمان دانشگاهی و 16 ساختمان رسانه ای .
2. زیرساخت ها
تخریب 14 فرودگاه، تخریب 10 اسکله، تخریب 512 پل ارتباطی و جاده، تخریب 125 ایستگاه برق رسانی و تولید برق، تخریب 164 مخزن آب و تخریب 167 شبکه ارتباطی .
3. مراکز تولیدی
ویران کردن 125 مرغداری، ویران کردن پنج سیلوی نگهداری غلات، تخریب 42 ورزشگاه و ساختمان ورزشی، تخریب 190 کارگاه صنعتی، تخریب 119 مرکز تفریحی، تخریب 59 اثر باستانی، تخریب 238 پمپ بنزین، منهدم کردن 175 کامیون حمل سوخت، تخریب 409 کامیون حمل غذا، تخریب 353 بازار و مجتمع تجاری، تخریب 546 مخزن نگهدای مواد غذایی و تخریب 970 ساختمان دولتی.
4. تلفات انسانی
تجاوز ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان باعث کشته شدن بیش از هشت هزار نفر و از جمله شامل دو هزار و 236 کودک، یک هزار و 725 زن ، چهار هزار و 290 مرد شده است . شمار زخمی ها نیز به بیش از 16 هزار نفر و از جمله دو هزار و 254 کودک ، یک هزار و 668 زن و 12 هزار و 93 مرد رسیده است و یک میلیون و دویست هزار شهروند یمنی آواره شده اند.
این جنایت ها باعث واکنش کشورهای مختلف وهمچنین نهادهای بین المللی فعال در خصوص حقوق بشر شده و کار به جایی رسید که بسیاری از نهادهای بین المللی خواستار محاکمه سران عربستان به دلیل جنایت جنگی شده و برخی از سازمان های بین المللی نیز خواستار تحریم تسلیحاتی متجاوزان شدند .
گروه موسوم به 'ائتلاف کنترل سلاح ها' متشکل از یکصد نهاد و سازمان کمک رسانی و حقوق بشری در گزارشی که اخیرا  منتشر کرد از یازده کشور جهان به عنوان کشورهایی که در کمک به قتل عام مردم یمن به کشور عربستان سعودی اسلحه صادر می کنند، نام برده است.
در این گزارش آمده است که کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در سال 2015 میلادی بالغ بر 25 میلیارد دلار سلاح های مختلف از جمله موشک، بمب های مختلف و پهپاد در اختیار آل سعود گذاشته اند.
این نهاد ها همچنین به صراحت عملیات نظامی نیروهای ائتلاف به سرکردگی رژیم سعودی علیه یمن را نقض شدید قوانین حقوق بشر و جنایت جنگی و قابل پیگیری از سوی مراجع بین المللی قضایی توصیف کرده اند.

**اتحادیه اروپا و تحریم تسلیحاتی عربستان به دلیل تجاوز به یمن
ادامه جنایت های متجاوزان ضد مردم بی دفاع یمن باعث شد اتحادیه اروپا صدور قطعنامه تحریم فروش سلاح به عربستان را بررسی کند و این اتحادیه ازانگلیس به خاطر تداوم فروش سلاح به عربستان انتقاد کرد .
به نوشته روزنامه گاردین، در قطعنامه پارلمان اروپا ، انگلیس به خاطر دخالت در بمباران یمن و ارسال سلاح برای عربستان محکوم شده است. در این قطعنامه همچنین آمده است که پارلمان اروپا به شدت تجارت سلاح از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار تعلیق سریع روند انتقال سلاح و پشتیبانی نظامی از عربستان و شرکای ریاض در ائتلاف علیه یمن شده است.
در ادامه این قطعنامه آمده است: عربستان بزرگترین مصرف کننده سلاح های انگلیس است و انگلیس بزرگترین تامین کننده سلاح برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.
در متنی که به این قطعنامه پیوست شده خواسته شده تا تحریم تسلیحاتی گسترده از سوی اتحادیه اروپا علیه عربستان اعمال شود.
از سوی دیگر ٬ کمیته توسعه و تحقیق بین الملل در مجلس عوام انگلیس اوایل ماه جاری میلادی ، خواستار تعلیق فوری فروش سلاح این کشور به عربستان و بررسی مستقل بین المللی درباره ائتلاف نظامی عربستان در یمن شده بود.
دولت لندن مجوزهایی برای صادرات سلاح به مبلغ سه میلیارد دلار به عربستان در سال گذشته میلادی صادر کرده و به همکاری با ائتلاف تحت رهبری ریاض در حمله به یمن نیز متهم شده است.

** عملکرد سازمان ملل در قبال جنایت های عربستان در یمن
محافل بین المللی و حقوق بشری جهان در زمینه نقض حقوق بشر در یمن تنها به انتشار قطعنامه های غیر موثر حقوق بشری علیه عربستان اکتفا کرده اند و عملا کاری برای توقف این جنایت ها انجام نداده اند .
حملات هواپیماهای سعودی به اهداف غیرنظامی و غیرنظامیان و زیر ساخت های حیاتی این کشور و همچنین محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن در سایه  سکوت محافل بین المللی ، این کشور را با یک بحران انسانی گسترده و عمیق روبرو کرده است و در این میان این سازمان ها یا به انتقاد از ارتش و مقاومت مردمی در یمن و حمایت از دولت فراری پرداخته اند یا به انتشار قطعنامه های غیر موثر حقوق بشری علیه ریاض که ضمانت اجرایی ندارد٬ اکتفا کرده اند.
هواپیماهای متجاوز سعودی همچنان دیوانه وار به اقصی نقاط یمن حمله می کنند و در این حملات از بمب های خوشه ای که بکارگیری آن ها در سطح بین المللی ممنوع است، استفاده می نمایند.
محاصره دریایی و هوایی یمن به وسیله عربستانی ها و متحدانش ، باعث شده مردم جنگ زده این کشور این روز ها از بسیاری از نیاز ها و امکانات اولیه، از جمله امکانات پزشکی و دارو و درمان، محروم شوند و این جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخته است و در این میان واکنش مجامع بین المللی به این جنایت ها ٬ تنها انتشار برخی اعلامیه ها و بیانیه های بی خاصیت بوده است که ضمانت اجرایی ندارد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به اصطلاح یکی از از فعال ترین نهادها در رابطه با بحران یمن بوده است. این شورا از سال 2011 تا به حال 9 قطعنامه در خصوص یمن صادر کرده است که اهم موضوعات آن انعکاس گزارش های کمیساریای عالی حقوق بشر در یمن و ایجاد مکانیزم های بین المللی برای بررسی وضعیت نقض حقوق بشر در یمن است. همچنین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر آوارگان، ضمن بیان آماری از تلفات یمن ، ائتلاف به رهبری عربستان را مسئول نقض حقوق بشری علیه غیرنظامیان در این کشور خوانده است.
دیده بان حقوق بشر نیز استفاده عربستان از بمب های خوشه ای در مناطق مسکونی صنعا را تایید و آن را «جنایت جنگی» خوانده است.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز وضعیت یمن را با انتخاب و اعزام فرستاده ویژه در امور سازمان ملل پیگیری کرد. بدین جهت مذاکرات صورت گرفته در مسقط (پایتخت عمان) برای حل بحران یمن و ایجاد راه حل سیاسی در چهارم فوریه 2015 با ابتکار عمل فرستاده ویژه برگزار گردید اما از همان ابتدا با کارشکنی های نیروه های مسلح خارجی مواجه شد. عربستان و امارات عقیده داشتند راه حل سیاسی بی فایده است و با حملات بیشتر کنترل صنعا را به دست خواهند گرفت.
به هر حال ، این بیانیه ها و اعلامیه ها ضمانت اجرایی ندارد و تنها مرجعی که تصمیمات آن می تواند موثر باشد شورای امنیت سازمان ملل است. اما این شورا نیز عملا بدون توجه به علت قیام مردم یمن، تحت عنوان «انتقال مسالمت آمیز قدرت» بیشتر در پی زمینه سازی برای بازگشت دولت مستعفی و فراری منصور هادی و مشروعیت بخشی به حملات ائتلاف به رهبری سعودی ها به این کشور بوده اند.
حال یک سال از تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به یمن گذشته است و متاسفانه این روزها هیچ نشانه ای مبنی بر بازگشت آرامش و امنیت به این کشور مشاهده نمی شود و بلکه بر عکس هر روز شمار بیشتری از مردم بیگناه یمن در داخل کشور خود به وسیله متجاوزان خارجی و مزدورانشان ، به خاک و خون کشیده می شوند و در این میان عربستان به وسیله دلارهای نفتی ٬ دهان مدعیان حقوق بشر را بسته است .
https://taghribnews.com/vdcjyte8xuqe8vz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی