تاریخ انتشار۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 260202

آمریکا در سوریه از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرده است

ارتش آمریکا تأیید کرد که در دو حمله به تانکرهای نفت داعش در شرق سوریه از حدود 5 هزار گلولۀ ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است؛ این در حالی است که ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری ایالات‌‌متحده، قبلاً متعهد شده بود در حملاتش از این مهمات بحث‌برانگیز استفاده نکند.
آمریکا در سوریه از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "جاش ژاک" سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، به پایگاه خبری تحلیلی "فارین پالیسی" گفت:5265 گلولۀ ضد زره ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده در نوامبر 2015 (آبان-آذر 1394) در دو حملۀ هوایی علیه تانکرهای نفتی داعش در استان‌های دیرالزور و حسکه در شرق سوریه شلیک شدند.
 
این مقام نظامی آمریکا در توجیه استفاده از این مهمات افزود: آمریکا برای اطمینان از انهدام کاروان کامیون‌های نفتی داعش از گلوله‌های ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده، استفاده کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر "جان مور" سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا، به‌ صراحت استفاده از این مهمات را رد کرده و گفته بود: هواپیماهای ایالات‌متحده و نیروهای ائتلاف در عملیات در عراق و سوریه از مهمات ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده استفاده نکرده و نخواهند کرد.

پنتاگون اعلام کرده بود در حملات ضد داعش لازم نیست از مهمات ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده استفاده شود زیرا داعش تانک‌های ضد زره ندارد.

اورانیوم تضعیف‌شده فلزی با چگالی بسیار بالا (حدود دو برابر سرب) است که از فراورده جانبی غنی‌سازی اورانیوم به دست می‌آید؛ گلوله‌های ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده قادر هستند به بدنۀ تانک‌های سنگین و زره‌پوش‌ها نفوذ کنند، اما به هنگام اصابت به هدف، ذراتی سمی حاوی اورانیوم در محیط اطراف پخش و هوا، خاک و آب را آلوده می‌کنند.

این آلودگی‌ها از آن جهات خطرناک هستند که در صورت وارد شدن به بدن انسان‌ها یا حیوانات می‌تواند نقایص مادرزادی، اختلالات ژنتیکی و سرطان ایجاد کنند.

آمریکا پیش‌تر هم در سال 1991 در جنگ خلیج‌فارس، در دهۀ 1990 در درگیری‌های بالکان و نیز در سال 2003 در حمله به عراق از حدود یک‌میلیون گلولۀ ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده بود.
https://taghribnews.com/vdcjyye88uqem8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی