تاریخ انتشار۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : 260905
​با حضور علمای و روحانیون مناطق کردنشین ایران:

همایش نقش وحدت امت اسلامی در امنیت پایدار منطقه ای در سنندج برگزار شد

همایش نقش وحدت امت اسلامی در امنیت پایدار منطقه ای با حضور علما و روحانیون برجسته مناطق کردنشین ایران و وزیر اطلاعات در سنندج برگزار شد.
همایش نقش وحدت امت اسلامی در امنیت پایدار منطقه ای در سنندج برگزار شد
به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در این همایش اظهار کرد: اگر بخواهیم منطقه‌ای عاری از خشونت داشته باشیم باید دست در دست یکدیگر داشته باشیم.
وی گفت: دین نیامده است که میان مردم کینه و اختلاف ایجاد کند، دین برای وحدت و همدلی آمده است و این در آموزه‌ های دینی مورد تاکید قرار گرفته است.
وزیر اطلاعات اظهار کرد: اسلام آمده است تا انسان ‌ها باهم مهربان باشند، با هم با اخلاق حسنه رفتار کنند، اسلام دین صلح و دوستی است و خداوند می ‌خواهد بندگان باهم دوست باشند و این مهم در آموزه‌ های دینی و قرآنی مورد تاکید قرار گرفته است.
علوی ادامه داد: مسلمان باید با عمل خود برای مسلمان دیگر آرامش و امنیت بیاورد و اسلام آمده این مهم را در جامعه نهادینه کند.
وی با بیان اینکه در دین اسلام هرگونه تعدی به دیگران رد و با آن مخالفت شده است، عنوان کرد: گرفتاری و دشمن برای مسلمانان در دنیا کم نیست بنابراین نیازی به دشمنی میان مسلمانان با یکدیگر وجود ندارد چراکه ما یک غده سرطانی به نام اسرائیل غاصب در منطقه داریم دیگر نیازی به دشمنی با خودمان نداریم.
علوی گفت: انقلاب اسلامی ایران و حرکت امام راحل باعث جلب توجه دوباره جهانیان به بحث فلسطین شد و آنها نیز مبارزه خود را دوباره آغاز کردند.
وی بیان کرد: دشمن می داند اگر مسلمانان با هم وحدت داشته باشند از پس آنها بر نمی ‌آید و به همین دلیل می خواهد میان آنها تفرقه ایجاد کند.

علوی گفت: اسرائیل هر روز به سمت زوال و نابودی پیش می رود، مسلمانان وقتی که وحدت دارند اسرائیل احساس ترس و نابودی می ‌کند ولی وقتی که تفرقه باشد آنها نیز قدرتمند می ‌شوند و به همین دلیل لازم است که ما وحدت و همدلی داشته باشیم.
وزیر اطلاعات با اشاره به فعالیت گروه ‌های تکفیری عنوان کرد: نمی ‌توانیم به سلیقه خود عده ‌ای را کافر بدانیم و جان او را بگیریم کشتن یک مسلمان مانند کشتن همه انسان ‌ها است.
وی افزود: وقتی که امنیت باشد کارها پیشرفت می ‌کند و کارها در بخش ‌های مختلف پیش می ‌رود ولی ناامنی ویرانی به دنبال دارد.
علوی ادامه داد: وقتی که امنیت پایدار باشد همه کارها به جلو می‌ رود، اصحاب فرهنگ و هنر با خیال راحت کار می ‌کنند، اصحاب رسانه کار خود را می ‌کنند و در نهایت جامعه توسعه می ‌یابد.
وی با بیان اینکه امنیت اقتصاد را راه می ‌اندازد و راه افتادن اقتصاد موجب توسعه در بخش های مختلف می ‌شود افزود: هرچه در جامعه آرامش بیشتر باشد رشد معنوی نیز افزایش می ‌یابد.
وزیر اطلاعات با اشاره به دشمنی ‌های صورت گرفته با علمای شیعه و سنی از سوی تکفیری ‌ها در کشور عراق، گفت: شمار علمای اهل سنت که از سوی داعش در عراق به شهادت رسیده‌ اند بسیار بیشتر از علمای شیعه است.
وی ادامه داد: به برکت جمهوری اسلامی در ایران پیوند و الفت میان اهل سنت و اهل تشیع وجود دارد و نتیجه همدلی و برادری در کشور ما این است که ضریب و شاخص امنیت در کشور ما افزایش یافته است.
علوی گفت: امروز در دنیا امنیت کاهش پیدا کرده است، از کشورهای ترکیه؛ عراق؛ پاکستان صداهای انفجار هر روز به گوش می‌ رسد و این ناامنی حتی به اروپا و آمریکا نیز کشیده شده است ولی به حول و قوه الهی امروز ایران اسلامی ضریب امنیت خیلی خوبی دارد. دشمن تمام تلاش خود را برای ایجاد ناامنی در کشور به کار گرفته است اما موفق نشد.
علوی تصریح کرد: دشمن از هر حربه ‌ای ازجمله جلیقه انفجاری ؛ ساخت بمب و بمب ‌گذاری خودرو استفاده کرد ولی همه اینها خنثی شد همه این اقدامات برای خنثی کردن توطئه ‌های دشمنان نتیجه لطف خداوند است و ما همه وسیله هستیم.
وزیر اطلاعات گفت: رصد کردن اولویت کار اطلاعاتی است، رصدی که هیچ تروریستی نمی ‌تواند از آن عبور کند.
وی بیان کرد: همکاری میان دستگاه‌ های مختلف ازجمله نیروی انتظامی، سپاه و حتی مسوولان سیاسی و علما و روحانیون برای ایجاد امنیت در کشور وجود دارد.
علوی در پایان گفت: اسلام می ‌گوید هدایت افراد فریب‌ خورده از برخورد با آنها اولویت دارد، تاکنون افراد زیادی را شناسایی و در صحبت با آنها متوجه شدند راه اشتباهی را در پیش گرفته ‌اند و اصلاح شدند.
 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این همایش گفت: وحدت و تالیف بین قلوب مسلمانان بزرگترین نعمتی است که دشمنان ملت ایران را سرگردان کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی اظهار کرد: خداوند متعال در آیات متعدد قرآنی مسلمانان را به وحدت و تالیف قلوب دعوت کردن است و همواره پیامبر اکرم نیز امت اسلامی را به وحدت سفارش کرده اند.
وی افزود: تالیف قلوب مسلمانان و اتحاد بین آنان نعمت بزرگی است که باید همواره قدردان این نعمت باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: اگر مسلمانان به مبحث وحدت توجه کامل می نمودند الان جهان اسلام با این مشکلات مواجه نمی بود.
حجت الاسلام شاهرودی افزود: متاسفانه به طور کامل به دستورات خدا و پیامبر عمل نکرده ایم و همین امر موجب شده است که دشمنان با توطئه افکنی خود جای دوست و دشمن را برای مسلمانان عوض کنند.
وی خاطرنشان کرد: دشمنان هم اکنون به یک جبهه واحد در برابر امت اسلامی تبدیل شده اند و امنیت و منافع مسلمانان را مورد هجمه قرار داده اند لذا تنها راهکار مقابله با هجمه گسترده و سازمان یافته دشمنان در وحدت و تالیف قلوب مسلمانان نهفته است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار داشت: باید تا آنجا که می توانیم اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها را کاهش دهیم و در برابر دشمنان به یک ید واحده تبدیل شویم.
حجت الاسلام شاهرودی افزود: ملت ایران نمونه عینی ید واحده هستند و همین امر موجب سرگردانی دشمنان در برابر آن ها شده است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به مواضع وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این آقا یا خودش را به حماقت زده است و یا واقعا اینطوری هستش چون در مواضع خود اعلام کرده است که چون القاعده و داعش به ایران حمله نکرده اند حتما ایران حامی ان هاست.
حجت الاسلام شاهرودی افزود: این آقا هنوز درک نکرده است که ید واحده مردم ایران اجازه عرض اندام به این گروه های تروریستی نداده است.
وی خاطرنشان کرد: این اقتدار و عزت ملت ایران عنایت خداوند متعال و ثمره وحدت بین مردم ایران است و امیدواریم روز به روز بر این انسجام و اتحاد افزوده شود.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش گفت: مسئولان ارشد کشور باید برای رفع دغدغه بیکاری و معیشت مردم کردستان چاره ای اساسی بیاندیشند.
ماموستا لایق رستمی اظهار کرد: امنیت و آرامش در جامعه زیر ساخت توسعه و آبادانی است و همواره باید از این مهم دفاع کنیم و قدردان این نعمت الهی باشیم.
وی افزود: مردم کردستان همواره مدافعان خوبی برای دفاع از حریم امنیت ایران اسلامی بوده اند و شهدای بسیاری را تقدیم کرده اند.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نقش علما و روحانیون در این مسیر بی بدیل بوده و هم اکنون نیز علمای کردستان با روشنگری های خویش از پایه های اصلی امنیت در منطقه هستند.
ماموستا رستمی افزود: باید به این مهم توجه کرد که دشمنان به دنبال نابودی اسلام و مسلمانان هستند چرا که سکوت آنان در مجامع بین المللی در خصوص کشتار و بمباران های شیمیایی مردم کردستان هیچ گاه از ذهن ما بیرون نمی رود.
وی در ادامه سخنان خود از بیکاری و مشکلات معیشتی به عنوان دغدغه های اصلی مردم کردستان نام برد و افزود: باید مسئولان ارشد کشور برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت ایران نیز در این همایش گفت: اگر به فکر خوراک علمی و فرهنگی برای جوانان نباشیم و بحران معنا را در بین آنان جدی نگریم باید در آینده منتظر آسیب های متعددی باشیم.
حجت الاسلام سیدمهدی علی زاده موسوی اظهار کرد: اگر دنبال امنیت پایدار در جامعه هستیم باید به دقت به کشورهای منطقه نگاه کنیم.
وی افزود: ما باید به دنبال یک راهکار عملی برای رسیدن به امنیت پایدار باشیم و در این مسیر مباحثه و مناظره علمی بین علمای جهان اسلام می تواند بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کند.
حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: اگر دور هم جمع شویم و بر مشترکات تاکید کنیم عملا به جایی نخواهیم رسید چرا که وقتی تکفیر وارد جامعه ای شود دیگر شیعه و سنی برای ان تفاوتی نمی کند.
این پژوهشگر علوم دینی اظهار داشت: بین جامعه اسلامی و جامعه مسلمانان تفاوت هایی وجود دارد و باید بپذیریم که انسان ها با همدیگر اختلاف هایی دارند و از دل همین اختلاف ها تفاهم و ارتقا بیرون می آید.
وی تقویت مناظره ها و مباحثه ها بین علمای اسلامی را عاملی مهم در راستای خنثی کردن جریان های تکفیری و روشنگری گسترده برای تاثیرگذاری بر افکار جوانان مسلمان یاد کرد و از علما و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع خواست که با ارتقای علمی خویش در این مسیر تلاش نمایند.

امام جمعه پاوه نیز نسبت به پایین بودن شاخص های امنیت اجتماعی در مناطق کردنشین ایران هشدار داد و گفت: انتظار می رود مسئولان ارشد نظام برای ارتقای این مهم تلاش بیشتری نمایند.
ماموستا قادر قادری اظهار کرد: خوشحال می شدیم که آقای وزیر به احترام علما و روحانیون جمع ما را ترک نمی کردند اما انگار مشکلات کاری به ایشان اجازه نداد که در جمع ما بمانند.
وی افزود: معمولا دولت از علمای اهل سنت تنها در ماه ربیع الاول برای حضور در برنامه ها دعوت می کند و ما فکر کردیم که امروز یک مورد مهمی پیش آمده است که همه علما و روحانیون اهل سنت کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی را دعوت کرده بودند که متاسفانه آقای وزیر حتی برای گوش کردن به دغدغه ها و صحبت های ما هم در سالن نماندند.
امام جمعه پاوه اظهار داشت: ما مسلمانان تا زمانی که وحدت داشتیم توانستیم رشادت های بسیاری انجام دهیم و حتی اسلام را به دیوار چین هم رساندیم.
ماموستا قادری افزود: متاسفانه هم اکنون آمریکا و صهیونیسم جهانی در کنار خانه های ما خیمه زده اند و با تمام توان برای صدمه زدن به ما تلاش می کنند.
عضو شورای سیاست گذاری اهل سنت کشور تصریح کرد: کردهای اهل سنت ایران اعم از ساکنان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه برای صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی بیش از 10هزار شهید تقدیم کرده اند.
ماموستا قادری افزود: باید به این مهم توجه کرد که هم اکنون انقطاع نسلی بین ما و نسل چهارم انقلاب به وجود آمده است و دیگر نمی توان با شیوه های سال 57با این نسل صحبت کرد.
این روحانی برجسته اهل سنت کشور از انقطاع بین نسلی به عنوان مشکل اساسی در منطقه یاد کرد و گفت: کاش آقای وزیر به جای بیان مشکل توقعات را از جامعه روحانیت بیان می کردند چرا که علما و روحانیون همواره منادی وحدت و امنیت بوده اند.
ماموستا قادری از خطر نفوذ جریان های تکفیری در بین نسل جوان به عنوان تهدیدی جدی یاد کرد و گفت: با نابودی فیزیکی داعشیان بدون شک تفکر داعش تا نیم قرن آینده هم وجود خواهد داشت.
وی افزود: بنای هر جامعه ای در سایه امنیت است و ما معتقدیم که امنیت یک نعمت بزرگ الهی است و همه باید در حفظ و ارتقای آن کوشا باشند.
ماموستا قادری اعلام کرد: شاید از لحاظ فیزیکی در مناطق کردنشین شاهد امنیت بالایی باشیم اما امنیت اجتماعی در این منطقه ضعیف است و تا جوانان کرد با مشکلات اشتغال زایی و معیشتی روبرو باشند امنیت اجتماعی نخواهیم داشت.
وی افزود: هم اکنون دشمنان ما در نروژ و فنلاند با استفاده از رسانه ها برای مردم مناطق کردنشین کلاس درس گذاشته و از مشکلات معیشتی و بیکاری به عنوان ابزاری برای اغفال افکار عمومی مردم بهره می گیرند.وی خاطرنشان کرد: باید مسئولان ارشد کشور نسبت به رفع دغدغه های معیشتی مردم در مناطق کردنشین و اشتغال جوانان چاره  اندیشی کنند چرا که امنیت اجتماعی منطقه با این مهم میسر می شود.


 
https://taghribnews.com/vdcjyye8iuqemhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی