تاریخ انتشار۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : 280606
پژوهشگر لیبیایی:

قدرتهای منطقه خاورمیانه، باید به صورت یکپارچه و متحد عمل کنند

محقق لیبیایی با اشاره به طمع ورزی غربیها برای سیطره بر کشورهای خاورمیانه، بر ضرورت متحد بودن و یکپارچگی این کشورها، برای تحقق حاکمیت مردم تأکید کرد.
قدرتهای منطقه خاورمیانه، باید به صورت یکپارچه و متحد عمل کنند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "محمد حسنی" پژوهشگر و محقق لیبیایی در هم اندیشی جوانان جهان اسلام "اولویت کنونی جهان اسلام راهکارها و چالشها" با اشاره به چالشهای جهان اسلام گفت:منطقه خاورمیانه از قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا تأثیر پذیرفته است؛ ثروت این کشورها از جمله منابع نفتی همواره دغدغه قدرتهای بزرگ و عاملی برای اعمال نفوذ آنها در این کشورها بوده است.

وی ادامه داد:بحث تجارت جهانی و  بازار رقابتی موجود در منطقه، درگیری در معادلات امنیتی از جمله اختلاف قطر با عربستان، بحث امنیت هسته ای در جهان، از جمله مباحث مطرح در منطقه است؛ پرونده ای هسته ای ایران، با همه مخالفینی که دارد کل معادلات منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

حسنی گفت: قدرتهای منطقه خاورمیانه برای تضمین آینده،  باید به صورت یکپارچه و متحد عمل کنند و به مسائل موجود از بُعد مصلحت کشورها نگاه کنند، وگرنه باید تابع کشورهای غربی از جمله آمریکا باشند که می خواهند بر کشورهای خاورمیانه سیطره یابند.

وی  تأکید کرد که برای خروج از چالشهای موجود در کشورهای خاورمیانه و رسیدن به استقلال، به عنوان مثال، نباید مسأله سوریه را یک مسأله داخلی حساب کنیم؛ بلکه سوریه مسأله ای منطقه ای است و ممکن است بعد از سوریه دیگر کشورهای منطقه به آن دچار شوند.

محمد حسنی در ادامه با اشاره به اینکه مسأله کردها یکی از دغدغه های ترکیه است، معادله کردها در عراق و سوریه را از مباحث مهم منطقه بر شمرد و با بیان اینکه یکی از دغدغه های ترکیه استقلال طلبی کردهاست، گفت: اگر ما از منطقه واحد صحبت می کنیم، باید به  مسأله کردها توجه ویژه داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: معادله ای که مبنای فکری ماست، این است که حاکمیت مردم از حاکمیت خدا گرفته می شود و اگر یکپارچگی در منطقه برقرار شود، حاکمیت مردم نیز شکل می گیرد.
  
 
https://taghribnews.com/vdcjyye8muqeomz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی