تاریخ انتشار۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : 245598

تسلط نیروهای عراقی بر ۵۰ درصد مرکز الشرقاط

فرماندار شهرستان الشرقاط در استان صلاح الدین از کنترل نیروهای عراقی بر ۵۰ درصد مرکز این شهرستان خبر داد.
تسلط نیروهای عراقی بر ۵۰ درصد مرکز الشرقاط
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "علی الدودح" فرماندار شهرستان الشرقاط اعلام کرد که نیروهای مبارز عراقی کنترل ۵۰ درصد از مرکز شهرستان الشرقاط را در دست گرفتند و طی چند ساعت آتی این شهرستان به طور کامل آزاد خواهد شد، به گفته وی تروریست‌های داعش به سمت منطقه الحضر در نینوا و حویجه در کرکوک فرار کردند.

نیروهای عراقی روز سه‌شنبه عملیات آزادسازی شهرستان الشرقاط را آغاز کردند؛ این عملیات گامی در جهت آزادسازی شهر موصل است.

همچنین به گفته منابع امنیتی در استان صلاح الدین ساکنان الشرقاط به زندان مرکزی داعش در این شهرستان حمله کردند و پنج تن از محافظان آن را از پای درآوردند؛ ساکنان الشرقاط بیش از ۴۰ زندانی را آزاد کردند.

منابع محلی در الشرقاط اعلام کردند که پس از پیگیری تماس‌ها میان سرکردگان داعش در این شهرستان مشخص شد که آن‌ها همدیگر را به خیانت و فرار متهم کرده‌اند؛ به گفته این منابع، مسئول نظامی داعش در این شهرستان نیز با همراهانش در حمله توپخانه‌ای کشته شدند.

از سوی دیگر داعش خندقی را در اطراف شهر موصل، مرکز استان نینوا با هدف آمادگی برای جنگ سخت و طولانی با نیروهای عراقی حفر کرد؛ این شهر که تعداد ساکنان آن به حدود دو میلیون نفر می‌رسد در سال ۲۰۱۴ به دست داعش افتاد.

ساکنان این شهر می‌گویند، تروریست‌های داعش برای کارشکنی در پیشروی نیروهای عراقی تمامی محله‌های این شهر را بسته و تونل‌هایی را در آن ایجاد کرده‌اند.

داعش ماه جاری میلادی برای حفر خندقی به طول دو متر در اطراف شهر و گذاشتن انبارهای نفت در نزدیکی آن برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی تلاش می‌کند؛ این گروه تروریستی همچنین گذرگاهی را در ورودی غربی این شهر برای فرار به صحرا یا سوریه ایجاد کرده است.

"حیدر العبادی" نخست وزیر عراق متعهد شده که موصل را قبل از پایان سال جاری میلادی از داعش پس بگیرد؛  با آزادسازی شهر موصل داعش دیگر مقر مهمی در عراق نخواهد داشت و در واقع آزادی موصل به معنای شکست نهایی داعش در عراق است.

با وجود فراهم آمدن آمادگی‌ها و مقدمات آزادسازی این شهر اما اختلافاتی میان گروه‌های سیاسی درباره آینده این شهر وجود دارد.

" جبار یاور" دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ها در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که رهبران امنیتی بغداد و اربیل و واشنگتن در نشستی در اربیل با چگونگی اداره عملیات موصل توافق کردند؛ این رهبران با نیروهای شرکت کننده در این عملیات و مشخص کردن نقش این نیروها موافقت کردند.

یاور تأکید کرد که تمامی نیروهای عراقی از جمله پیشمرگ‌ها و الحشد الشعبی در این عملیات شرکت خواهند کرد اما ورود به شهر تنها به ارتش و پلیس محلی محدود خواهد شد.

وی گفت: جنگنده‌های ائتلاف هزاران اعلامیه را در شهر پخش کرده و از ساکنان خواسته‌اند از مناطق تحت سیطره داعش دور شوند.
 
https://taghribnews.com/vdcaomnua49nym1.k5k4.html
مرجع : ایسنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی