تاریخ انتشار۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 159126

کتاب اخلاق تولید پول

کتاب "اخلاق تولید پول" نوشته "یورگ گوئیدو هولسمن" با ترجمه سید امیر میرابوطالبی توسط انتشارات دنیای اقتصاد وارد بازار نشر شد.
کتاب اخلاق تولید پول
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، این كتاب در سه بخش با ۱۷ فصل و یك نتیجه گیری تنظیم شده است. بخش نخست کتاب با عنوان "تولید طبیعی پول" به مباحثی مانند انواع پول، گواهی‌های پولی و پول در روند بازار اشاره دارد. مولف، در نخستین بخش کتاب در مقوله انواع پول، آورده است، برای فهم منشا و ماهیت پول ابتدا باید دانست که انسان‌ها چگونه مبادله می‌کردند. تبادل کالاها و خدمات در این جهان تهاتری، افراد را با مشکلات خاصی روبه رو می‌ساخت به همین سبب افراد به منظور کاهش این مشکلات به سمت تبادلات پول سوق پیدا کردند.

دومین بخش کتاب با عنوان "تورم" به موضوعاتی مانند ملاحظاتی در باب تورم، جعل قانونی، انحصارات قانونی و قوانین پول رایج پرداخته است. نویسنده در دومین بخش کتاب درباره موضوع تورم آورده، تورم افزایش مقدار، اسمی هر واسطه مبادله به بیش از مقداری که در بازار آزاد تولید می‌شود را تورم می‌گویند. نگارنده این تعریف را مربوط به دوران جنگ جهانی دوم دانسته که با تعریف نویسندگان معاصر متفاوت است. بر همین اساس منظور بیشتر نویسندگان از تورم، افزایش مدام سطح قیمت‌ها یا به عبارتی دیگر کاهش مدام قدرت خرید پول است.

"نظم پولی و نظام‌های پولی" عنوان سومین بخش کتاب است که شامل مباحثی چون نظم پولی، نظام‌های دستوری پول زیر سایه دولت‌ها و نظام‌های پولی کاغذی بین‌المللی ۱۹۷۱تا ....؟ است. در سومین بخش کتاب مولف، در بحث نظام‌های دستوری پول، معتقد است منشا گسترش نظام‌های پول کاغذی که در حال حاضر تمام کشور‌ها را در بر گرفته است بانکداری اندوخته ـ کسری در قرن هفدهم در اروپا بوده است.

این كتاب اطلاعات بسیار مفیدی درباره تحولات نظام پولی در دوران مدرن به دست می دهد كه جای آن در كتاب‌های درسی متداول درباره پول و بانكداری خالی است. نظام بانكداری كنونی رایج در دنیا محصول تحولات متعددی است كه بسیاری از آنها منطق اقتصادی روشنی ندارند و بیشتر متاثر از مصلحت‌های سیاسی و تدابیر دولتی هستند.

وقتی سخن از تولید پول می‌شود، شاید دورترین موضوعی كه به ذهن متبادر شود، اخلاق است. بسیاری از نویسندگان و هنرمندان كتاب هایی نوشته اند درباره اینكه منشأ بسیاری از شرارت‌ها و مشکلات بشری، پول است. به همین خاطر است كه عنوان كتاب «اخلاق تولید پول» در ابتدای امر، کمی متناقض به نظر می‌رسد.

اما نویسنده این كتاب، یورگ گوئیدو هولسمن معتقد است كه با انقلابی در سیاست‌های پولی می توان اخلاقی تر بود. كتاب مذكور كه توسط سید امیرحسین میرابوطالبی ترجمه شده بیان می‌دارد كه تولید پول از دو جهت می تواند با مساله عدالت ارتباط یابد. از یك طرف نهادهای مدرن تولید پول، به نظم قانونی متداول بستگی داشته و به تبع آن با یكی از درونی‌ترین بخش های عدالت اجتماعی در ارتباط است. از سوی دیگر نظم قانونی متداول به خودی خود مشكلی اساسی است كه باعث تورم مداوم می‌شود. انحصارات قانونی، قوانین پول رایج، تعلیق قانونی پرداخت اقساط و بدهی‌های و دیگر قوانین اینچنینی سهواً به ابزاری برای بی‌عدالتی اجتماعی تبدیل شده اند. این ابزار موجب ایجاد تورم، بی مسوولیتی و توزیع نامشروع درآمد آن هم اغلب از سمت فقرا به سوی ثروتمندان است.
https://taghribnews.com/vdcb59b80rhbs8p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی