تاریخ انتشار۲۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 179350
استاد دانشگاه لبنان در گفت و گو با تقریب:

ما در نشر اندیشه وحدت در مدارس دینی کوتاهی کرده ایم

طلال عتریسی، استاد دانشگاه لبنان تصریح کرد: ما هنوز صیغه مناسبی که هم متضمن مذهب ما باشد و هم فضا را برای قبول دیگر اندیشه ها باز کند، نداریم.
ما در نشر اندیشه وحدت در مدارس دینی کوتاهی کرده ایم
دکتر طلال عتریسی کارشناس مطالعات جهان اسلام و استاد دانشگاه لبنان در گفت و گو با خبرنگار تقریب(تنا) ، در ارتباط با ایجاد گروه های تکفیری تصریح کرد: افرادی که به این گروه ها می پیوندند ، کسانی هستند که درمدارس دینی با رویکرد تکفیر پرورش یافته اند و سالها تحت این آموزش قرار داشتند که هرکس غیر از آنها فکر می کند، کافر است .

وی در ادامه افزود: اما عامل دیگری که در ایجاد این گروه ها نقش بسیار پررنگ و پر اهمیت تری دارد، عامل سیاسی است. یعنی عواملی وجود دارد که به آنها امکان جا به جایی، سفر به مناطق مختلف داده و پول و سلاح در اختیار آنها قرار می دهد تا در سوریه و عراق بجنگند یا به لبنان یا یمن سفر کنند. 

وی با بیان این که آنها از طرف عوامل سیاسی مأموریت دارند گفت : نیت آنها سرنگونی حکومت سوریه ، تضعیف ایران در منطقه و وارد شدن به جنگ با حزب الله است و برای جذب افراد و جوانان از مسائل اعتقادی و فکری تکفیر استفاده می کنند. 

عتریسی ادامه داد: درست است که بسیاری از علمای مسلمان همواره بر مسئله وحدت تأکید دارند اما این افراد سالها با اندیشه تکفیر پرورش یافته اند و از سوی دیگر تبلیغات رسانه ای وسیعی برای اشاعه اندیشه تکفیر انجام می گیرد که بسیار قدرتمند تر از موضع گیری علمای وحدت است. هر روز در رسانه ها اینگونه تبلیغ می شود که شیعیان اهل سنت را می کشند و اهل سنت در جهان مظلوم واقع شده اند، حکومت سوریه مردم را می کشد، حکومت عراق حقوق اهل سنت را زیر پا می گذارد. همه این تبلیغات، جوانان مسلمان را تحت تأیر قرار می دهد. 

استاد دانشگاه لبنان با اشاره به این حدیث از امام علی (ع) که می فرماید: مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت نظیر توأند، تصریح کرد: این حدیث باید اساس تدریس در مدارس و مراکز دینی ما باشد. 

وی با بیان این که ما در نشر اندیشه وحدت در مدارس دینی و یا حتی غیردینی کوتاهی کرده ایم، تصریح کرد: ما هنوز صیغه مناسبی که هم متضمن مذهب ما باشد و هم فضا را برای قبول دیگر اندیشه ها باز کند، نداریم و برای دفاع از مذهب خود منقلب شده و دیگران را کافر می پنداریم و یا با آنها با حقارت رفتار می کنیم. 

وی درپایان تأکیدکرد: هدف از وحدت آن نیست که مردم در یک مذهب واحد ذوب شوند بلکه در وحدت اسلامی شیعیان شیعه باقی می مانند و اهل سنت در مذهب خود. ما فقط یاد می گیریم چگونه در عین حال که مذهب خود را حفظ می کنیم، اختلاف ها را نیز بفهمیم و به دیگران احترام بگذاریم .
https://taghribnews.com/vdccpoqsx2bqm18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی