تاریخ انتشار۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : 194057

همايش بين المللی اقبال لاهوری برگزار می شود

همايش بين المللی علامه اقبال لاهوری از طلايه داران وحدت و تقريب 24 تا 26 خرداد در تهران و اصفهان برگزار می شود.
همايش بين المللی اقبال لاهوری برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا)، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری در نشست خبری این همایش بین المللی گفت: تا كنون 50 مقاله از كشورهای شبه قاره در حوزه اكو به دبیرخانه همایش رسیده است كه از صبح روز 24 خرداد مقالات بررسی خواهند شد.
 
وی افزود: عصر  24 خرداد آئین افتتاحیه همایش با حضور مقامات فرهنگی و اساتید و اقبال شناسان در حوزه هنری برگزار خواهد شد. در این همایش 10 مهمان خارجی دعوت شده اند كه هر یك از اساتید و اقبال شناسان بارزی هستند. همچنین بعد از بررسی مقالات توسط هیئت علمی همایش 10 مقاله منتخب خواهد شد.
 
قزوه در خصوص تاثیر علامه اقبال لاهوری در جهان گفت: ایشان یكی از شخصیت های بارز در عرصه بیداری اسلامی هستند كه در بیداری اذهان برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نیز نقش به سزایی داشتند.
 
رئیس سازمان فرهنگی اكو:
دغدغه اصلی علامه این بود كه ملت های مسلمان آزاد و متحد باشند


افتخار حسین عارف رئیس سازمان فرهنگی اكو در سخنانی در اين نشست درباره شخصیت علامه اقبال لاهوری گفت: علامه شخصیتی با ابعاد جهانی است و به دایره شبه قاره محدود نمی شود. دغدغه اصلی علامه این بود كه ملت های مسلمان آزاد و متحد باشند و زیر بار ظلم نروند.
 
این شاعر و ادیب پاكستانی توضیح داد: علامه به زبان اردو و فارسی آثار خود را نگاشته است. البته آثاری به زبان انگلیسی هم دارد. اما اغلب اشعارش به زبان فارسی سروده شده است.
 
وی به بزرگانی از ایران كه به شخصیت علامه اقبال لاهوری پرداخته اند اشاره كرده و گفت: شهید مرتضی مطهری، استاد شریعتی و بیش از همه مقام معظم رهبری از مهم ترین چهره هایی هستند كه به شخصیت علامه اقبال لاهوری پرداخته اند. هم چنین اثر آیت الله العظمی خامنه ای درباره علامه اقبال لاهوری بهترین اثر برای شناخت این اندیشمند و فیلسوف و شاعر هست.
 
وی ماموریت مهم علامه اقبال را آزادی بشر به ویژه ملت مسلمان دانست و تاكیدكرد: آرا و نظرات علامه در ایران امروز به وضوح دیده می شود. میراثی كه امروز از دموكراسی معنوی و فرهنگی در ایران جاری است دغدغه علامه اقبال بود.
 
رئيس حوزه هنری:
اقبال جهان اسلام را به تشكیل امت واحده و وحدت فرامی خواند

 
محسن مومنی شریف رئيس حوزه هنری نیز با اشاره به آثار و بركات علامه اقبال لاهوری گفت: علامه اقبال لاهوری از شگفتی های حوزه تفكر و اندیشه اسلامی و زبان و ادبیات فارسی است. این شخصیت والا كه در علوم مختلف متبحر بود؛ حقوق دان، جامعه شناس و زبان شناس بود. او همچنین با تاریخ آشنایی داشت و خود به 9 زبان تكلم می كرد و البته برای بیان اندیشه هایش زبان فارسی را برگزید.
 
رئیس حوزه هنری تصریح كرد: اقبال از بی هویتی شخصیت انسانی و اسلامی مردم رنج می برد و ذلت روحی و نومیدی جوامع اسلامی را به چشم بزگترین خطر می نگریست و لذا با همه توان وسیع خود به ریشه كن كردن این علف هرزه در خون و ذات انسان، به خصوص مسلمان شرقی همت گماشته بود.
 
مومنی تصریح كرد: امروز جهان اسلام بار دیگر مخاطب اقبال است. در روزگار جهالت مدرن و استعمار نو كه به جای لشكر كشی های مستقیم با ایجاد جنگ های نیابتی بین مسلمانان اختلاف ایجاد می كنند و آنان را از پیشرفت و پرداختن به دشمن اصلی غافل می سازند اقبال جهان اسلام را به تشكیل امت واحده و وحدت فرا می خواند.
 
https://taghribnews.com/vdcdko0f5yt0nz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی