>> بنیان جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایده امت واحده اسلامی برپا شده استوحدت ضروری ترین مسئله جوامع اسلامی است | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰:۵۲
کد مطلب : 157229
آیت الله اراکی:

بنیان جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایده امت واحده اسلامی برپا شده است/وحدت ضروری ترین مسئله جوامع اسلامی است

تنا- اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: مسئله وحدت امت اسلامی یک تاکتیک برای جمهوری اسلامی نیست بلکه بنیان جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایده امت واحده اسلامی برپا شده است.
بنیان جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایده امت واحده اسلامی برپا شده است/وحدت ضروری ترین مسئله جوامع اسلامی است
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا)، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در کنفرانس خبری همایش" امامت مسلمین راهبرد ایجاد امت واحده اسلامی" در کرمانشاه، اظهار داشت: بنیان جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایده امت واحده اسلامی شکل گرفته لذا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به ایجاد امت واحده اسلامی به عنوان یکی از اهداف آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه وحدت امت اسلامی ارزوی مصلحان امت اسلامی از ابتدا بوده، اظهار داشت: از اوائل قرن بیستم که آغاز بیداری جوامع اسلامی بود رهبران نهضت بیداری اسلامی همواره شعار وحدت سر می دادند افرادی نظیر سید جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده، کاشف الغطا، امام موسی صدر، شرف الدین و آیت الله صدر همواره وحدت امت اسلامی شعار آنها بوده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در ایران هم حضرت امام خمینی(ره) پرچم وحدت را بر افراشتند و بعد از ایشان مقام معظم رهبری این راه را ادامه دادند بنابراین می بینیم که همواره مصلحان جهان اسلام وحدت را دوای درد امت اسلامی می دانستند.

وی افزود: یکی از علت های اصلی همه مشکلاتی که جهان اسلام با آن دست به گریبان است (نظیر فقر، جنگ، سلطه دشمنان بر کشور های اسلامی نبود امکانات و درگیری ها....)، پراکندگی و تفرقه داخلی امت جهان اسلام است.

آیت الله اراکی تأکید کرد: اگر جوامع اسلامی در عرصه سیاست با هم تفاهم داشته باشند بسیاری از مشکلا جهان اسلام حل می شود و همچنین اگر در عرصه اقتصاد همکاری میان کشور های اسلامی به خوبی وجود داشته باشد جهان اسلام به قدرتمند ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

راه دستیابی به سعادت و راه حل مشکلات جهان اسلام جز از طریق وحدت امکان پذیر نیست
وی با اشاره به اینکه راه دستیابی به سعادت و راه حل مشکلات جهان اسلام جز از طریق وحدت امکان پذیر نیست اظهار داشت: هم عقل و هم تجربه این را می گوید و هم اینکه شرع اسلام ما را به وحدت و انسجام دعوت می کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در قرآن کریم تفرقه مساوی با شرک و خارج از دین شمرده می شود و اتحاد مساوی با اسلام تعریف شده است. بنابراین هم از نظر شرعی و هم از نظر عقلی و هم از نظر تجربه از بدیهیات امروز این است که وحدت ضروری ترین مسئله جوامع اسلامی است بر همین اساس مأموریت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی زمینه سازی برای چنین وحدتی است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: فعالیت های مجمع جهانی تقریب که بیش از دو دهه از تأسیس آن می گذرد تا کنون در سه فاز بوده است. فاز اول تئوری سازی وحدت بوده که در این زمینه کار زیادی انجام شده است که با کمک علما و نخبگان جهان اسلام عمیق ترین پژوهش ها در زمینه تقریب و وحدت انجام شده است.

وی گفت: فاز دوم ترویج گفتمان تقریب در جهان اسلام و اشاعه فرهنگ تقریب در جوامع اسلامی بوده است در این مرحله مجمع جهانی تقریب توانست گفتمان تقریب را به همه کشور های اسلامی و حتی جوامع غیر اسلامی بکشاند.

ایران پایتخت تقریب مذاهب اسلامی
آیت الله اراکی افزود: ایران که به عنوان پایتخت تقریب مذاهب اسلامی مطرح است در چند سال اخیر کنفرانس های متعددی در زمینه تقریب برگزار کرده است در سایر کشور های اسلامی نظیر پاکستان، افغانستان، ترکیه ، لبنان و ... کنفرانس های متعددی در زمینه تقریب برگزار گردید.

وی افزود: در این مرحله زمینه های مساعدی از سوی مجمع جهانی تقریب فراهم شده است اگر فعالیت های مجمع جهانی تقریب نبود با توجه به توطئه هایی که دشمنان علیه جهان اسلام ایجاد کرده اند قطعا اکنون همه جهان اسلام با هم درگیر بودند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب و تلاش های جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی در کنترل اختلافات در برخی کشور های اسلامی و اشاعه گفتمان تقریب درجوامع اسلامی ایفا کرده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: ما اکنون در فاز سوم نهضت تقریب قرار داریم فاز سوم فاز عملیاتی و تقریب میدانی است که در قالب پروژه های عملیاتی به اجرا در می آید.

وی افزود: در فاز سوم طرح های مختلفی تاکنون به اجرا در امده از جمله این طرح ها تشکیل کمیته صلح اسلامی متشکل از ۴۰ نفر از نخبگان جهان اسلام است کار این کمیته نزدیک کردن طرف های در گیر در کشور های اسلامی است ازدیگر فعالیت های مجمع تقریب در این مرحله تشکبل اتحادیه زنان جهان اسلام و تشکیل اتحادیه بازرگانان جهان اسلام است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر در جامعه اسلامی وحدت وجود نداشته باشد هیچ برنامه سازنده ای را نمی توانیم اجرا کنیم.

لازم به ذکر است، همایش امت مسلمین راهبرد ایجاد امت واحده اسلامی روز پنج شنبه 4 اردیبهشت ماه در شهر کرمانشاه برگزار می گردد.
https://taghribnews.com/vdcdx50fnyt0kx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی