تاریخ انتشار۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 196523

مشکل تشکیل دولت فلسطینی از دیدگاه های مختلف

حماس تشکیل یک حکومت توافقی و ملی را تایید می‌کند، اما این حکومت باید از طریق گفت‌وگو برای توافق بر تمامی نکات مربوط به دولت انجام شود و بحران‌هایی را که از دولت فعلی ناشی شده، حل کند.
مشکل تشکیل دولت فلسطینی از دیدگاه های مختلف
   در پی انحلال دولت توافق ملی فلسطین به نخست وزیری« رامی الحمد الله»،  تلاش های تازه ای برای تشکیل دولتی جدید  آغاز شده است. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز  چهارشنبه 27 خرداد، این دولت را که تنها یک سال از عمر آن می گذشت، منحل اعلام کرد و پیشنهاداتی را برای تشکیل کابینه ای با ترکیبی متفاوت با گذشته، ارائه نمود.
با اینحال یکی از  اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رد اینکه دولت توافق ملی فلسطین استعفا کرده یا منحل شده، گفته است : دولت « رامی الحمد الله»  تا زمان حصول توافق بر سر تشکیل «دولت وحدت ملی جدید»، به قوت خود باقی خواهد بود.
 در خصوص علل پیدایش این بحران و ضرورت تشکیل دولت جدید ( یا اعمال برخی از تغییرات در دولت فعلی)، نظرات مختلفی ارائه شده است چنانکه «تیسیر خالد»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، این بحران را ناشی از توقف فعالیت های دولت توافق ملی در غزه توسط جنبش حماس از یک طرف و گسترش دامنه اختلافاتی که مانع از عمل دولت به وظایف خود شده از طرف دیگر دانسته است؛ اما مقامات حماس بروز این بحران را، ناشی از اقدامات تکروانه (تصمیمات خودسرانه) سازمان آزادیبخش فلسطین وکوشش های محمودعباس برای ورود به مرحله ای تازه از سازش با رژیم صهیونیستی می دانند.
الف دیدگاه های مقامات حماس در خصوص تشکیل دولت جدید فلسطینی:
  • 1-«سامی ابوزهری» سخنگوی حماس: محمود عباس می کوشد براساس اولویتهای سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف)، چنین دولت جدیدی را تشکیل بدهد. هیچ گروه یا جناح فلسطینی حق ندارد دیدگاههای خودش را بر گروههای دیگر تحمیل کند و چنین اقداماتی ناقض توافق وحدت ملی فلسطینی است.
    2-«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی حماس: دولت وحدت ملی که محمود عباس درصدد تشکیل آن بدون حضور حماس و جهاد است، دولتی جعلی خواهد بود.
    3-بیانیه جنبش مقاومت اسلامی "حماس" :  دولت جدید باید مسئول اجرای مسئولیت های دولت وفاق ملی باشد و برنامه سیاسی نداشته باشد و این همان چیزی است که در توافق آشتی هم بر آن تاکید شده بود.... در سایه اخبار منتشر شده درباره مامور شدن «عزام احمد» از سوی کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" برای رایزنی به منظور تشکیل دولت جدید به جای دولت وفاق ملی ( که قرار است استعفا دهد)، ما در جنبش حماس تاکید می کنیم که: کمیته اجرایی ساف مسئول تشکیل دولت نیست، بلکه باید کادر رهبری موقت ساف برای بررسی تمامی مسائل آشتی ملی تشکیل جلسه دهد.»
 
ب- دیدگاه های مقامات ساف و تشکیلات خودگردان فلسطین درخصوص تشکیل دولت جدید فلسطینی:
  • 1-محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: هیچ مانعی در زمینه تشکیل دولت جدید فلسطین با حضور و مشارکت همگان وجود ندارد، به شرط اینکه برنامه های سیاسی آن برنامه های ما باشد و هر یک از اعضا و وزیران این دولت به این برنامه ها پایبند باشند.
    2-گفته دیگر محمود عباس به نقل از وزیر خارجه فرانسه: در دولت وحدت ملی فلسطین تنها زنان و مردانی که اسرائیل را به رسمیت می شناسند، از خشونت پرهیز می کنند و با اصول کمیته چهارجانبه برای خاورمیانه (سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه) موافقند جای خواهند داشت. بر این اساس حماس در این دولت جایی نخواهد داشت».
     3-مهلت دو روزه عباس به حماس برای موافقت با دولت مبتنی بر برنامه سازش
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه هفتم تیر تاکید کرد: اگر جنبش مقاومت اسلامی حماس تا روز سه شنبه هفته جاری ( نهم تیر) با پیوستن به دولت جدید فلسطین موافقت نکند، در آن صورت کابینه کنونی «رامی حمدالله» را ترمیم خواهد کرد.

ج- دیدگاه های تحلیگران  درخصوص تشکیل دولت جدید فلسطینی:

 اغلب تحلیگران بر این عقیده اند که بحران کنونی تنها از حرکت های تکروانه و خودسرانه ساف و یا تشکیلات خودگردان فلسطینی سرچشمه نمی گیرد بلکه  ناشی از این امر است که: محمود عباس درصدد تشکیل یک دولت جدید سازشکار با رژیم اشغالگر قدس است، حال آنکه جنبش مقاومت اسلامی "حماس" با آن مخالفت می کند. در اینحال «احمد المجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» اعلام کرده است که  تمامی گروه‌  های فلسطینی از جمله حماس (به جز جبهه مردمی) موافقت خود برای مشارکت در دولت توافق ملی جدید فلسطین را اعلام کرده اند."سامی ابوزهری" سخنگوی حماس هم در گفتگویی خبری گفته است :« عزام احمد( نامزد جدیدنخست وزیری)  با دکتر موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تماس گرفته و او نیز موضع حماس در قبال تشکیل دولت جدید فلسطین را به عزام احمد ابلاغ کرده است.»
با این حال جنبش حماس بازهم  تاکید می کند که : این جنبش، طرفدار تشکیل دولت توافقی است اما این موضوع باید با گفت‌وگو بین گروه‌های فلسطینی تحقق پیدا کند. حماس تشکیل یک حکومت توافقی و ملی را تایید می‌کند، اما این حکومت باید از طریق گفت‌وگو برای توافق بر تمامی نکات مربوط به دولت انجام شود و بحران‌هایی را که از دولت فعلی ناشی شده، حل کند. همچنین «حماس» اعلام کرده است که این جنبش هر دولت جدیدی را که به اصول کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه پایبند باشد، به رسمیت نخواهد شناخت زیرا از جمله شروطی کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه که حماس آن را قبول ندارد به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و تمامی توافق‌های بااین رژیم است.

  د- دیدگاه های«عبدالباری عطوان» تحلیلگر فلسطینی درخصوص تشکیل دولت جدید فلسطینی:

     «عبدالباری عطوان» تحلیلگر فلسطینی سرشناس جهان عرب، تصمیم «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای انحلال دولت توافق ملی با نخست‌وزیری«رامی الحمدالله» را، منعکس کننده سردرگمی های داخلی در فلسطین دانست. وی گفت: این «دولت توافقی» که اکنون استعفا داده، هیچ ارتباطی با «توافق ملی» نداشت و رفتار نخست‌وزیر و وزرای آن، با نوارغزه مانند رفتار میانجی‌هایی بود که اکنون علیه غزه سخن می‌رانند تا از رنج ساکنان آن و سختی‌های مالی حماس سوءاستفاده کنند و از این رهگذر به دنبال آتش‌بس با نوار غزه باشند.
با اینحال این تحلیگر سرشناس فلسطینی، انتشار برخی از خبرها مبنی بر پیشنهاد مقامات رژیم صهیونیستی به حماس برای آتش‌بس موقت را در بروز شکافهای بیشتر بین حماس و محمود عباس مؤثر دانست؛  چنانکه در یادداشت فیسبوکی خود نوشت: عباس از حماس عصبانی است، زیرا حماس وی را نادیده گرفته و به توافقات اولیه با اسرائیل برای رسیدن به یک طرح آتش‌بس 10 ساله رسیده است. به موجب این طرح گزینه مقاومت به صورت کلی برچیده می‌شود و هر گروه فلسطینی که بخواهد به این اقدامات روی بیاورد، سرکوب می‌شود. اسرائیل هم در مقابل محاصره غزه را بر‌می‌دارد، این منطقه بازسازی می‌شود و یک گذرگاه آبی که نوار غزه را با جهان خارج چه بسا از طریق قبرس یا استانبول ارتباط می‌دهد، احداث می‌شود تا تکیه غزه بر گذرگاه رفح که دائما بسته است ، کمتر شود.
 اما «عبدالباری عطوان» در یادداشت خود به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» هشدار داد و این جنبش  را از افتادن در دام توافقی مانند توافق «اسلو» با عنوان «آتش بس موقت» بر حذر داشت. زیرا بنا به عقیده او هر توافق جدید،  صفت «مقاومت» را از حماس جدا خواهد کرد و گروه‌های دیگر را نیز از ادامه مقاومت دور خواهد کرد و بدین لحاظ می توان گفت که اسلوی دیگری در راه خواهد بود.
 
https://taghribnews.com/vdcdx90fsyt0nk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی