تاریخ انتشار۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 163826

آغاز به کار دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی امام شافعی(رض) در سنندج

همزمان با ایام مبارک رمضان و با حضور اعضای شورای افتای اهل سنت،پژوهشگران دینی و فعالان فرهنگی و رسانه ای کردستان دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی امام شافعی(رض) در سنندج آغاز به کار کرد.
آغاز به کار دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی امام شافعی(رض) در سنندج
به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، همزمان با ۱۷همین روز از ایام ماه مبارک رمضان و با حضور نماینده ولی فقیه در کردستان، اعضای شورای افتای اهل سنت و جمعی از فعالان رسانه‌ ای و فرهنگی استان، دبیرخانه دائمی کنگره بین ‌المللی امام شافعی(رض) در سنندج آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام سید محمد حسینی شاهرودی در این مراسم با تبریک سالگرد ولادت مقام معظم رهبری اظهار داشت: امام خامنه‌ ای پرچم‌ دار وحدت در جهان اسلام بوده و نقش بزرگی در نزدیک‌ شدن قلوب مسلمانان جهان دارند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان بر تقویت فعالیت ‌ها و برنامه‌ های فرهنگی و دینی در راستای تقویت وحدت و انسجام بین مذاهب اسلامی در استان تأکید کرد.

وی افزود: امام شافعی(رض) یکی از شخصیت ‌های بزرگ جهان اسلام بودند که مهمترین ویژگی ایشان محبت به اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی(ع) بود این مهم در آثار ایشان نمایان است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: حدود ۳۵۰ میلیون نفر در جهان پیرو مذهب امام شافعی(رض) هستند و در ایران نیز پیروان این مذهب در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، هرمزگان، گیلان، فارس و بوشهر زندگی می‌کنند.

حجت‌ الاسلام شاهرودی اظهار داشت: مذهب شافعی به مذهب اهل بیت و تشیع خیلی نزدیک بوده و تعدادی ازعلمای اهل تشیع از جمله شیخ طوسی از فتاوای امام شافعی در آثارشان استفاده کرده‌ اند و بالعکس علمای شافعی نیز از فتاوای علمای اهل تشیع بهره برده‌اند.

وی افزود: باید دیدگاه‌های امام شافعی برای همه مسلمانان تبیین شود و به این مهم توجه داشت که اشتراکات بین دو مذهب تشیع و شافعی آنقدر زیاد است که نباید برخی اختلافات فقهی این اشتراکات را تحت تأثیر قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به توطئه دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و افزود: دشمنان اسلام در بستر اهل سنت اقدام به حمایت از گروه‌ های تکفیری و تندور همچون داعش کرده‌ اند و به وسیله این گروه‌ها بدترین ضربه را به اهل سنت زده‌اند.

حجت‌ الاسلام شاهرودی از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی شافعی‌نیوز در آینده نزدیک و با دربرگیری آثار امام شافعی(رض) و معرفی علما و نخبگان برجسته این مذهب اسلامی خبرداد.

وی خاطر نشان کرد: امید است با برگزاری این کنگره علمی شاهد نزدیکی هرچه بیشتر قلوب مسلمین و وجود ثمرات بسیاری برای کردستان، ایران و حتی جهان اسلام باشیم.

"محمد اشرف ایل بیگی" مسئول امور پژوهشی مرکز بزرگ اسلامی غرب نیز طی سخنانی با اشاره به اشتراکات بین دو مذهب شافعی و تشیع گفت: مذهب شافعی و تشیع در سه چهارم اصول فقهی مشترک هستند.

 ایل‌بیگی اظهار داشت: امام شافعی(رض) از ارکان علمی، فقهی و روایی جهان اسلام بودند و صدها میلیون مسلمان در جهان اسلام پیرو اصول فقهی و مذهب ایشان هستند.

وی افزود: یکی از افتخارات همه کردستانی‌ها در ایران، عراق، ترکیه، سوریه و دیگر نقاط جهان پیروی از اصول فقهی و مذهب این شخصیت والا بوده و باید به این مهم توجه داشت که خدماتی که این شخصیت والا به اسلام ارائه کرده است در یک یا چند کنگره علمی نمی‌توان بیان کرد.

ایل‌ بیگی تصریح کرد: امام شافعی(رض) در طول عمر با برکت خویش از گسست و جدایی و دو قطبی شدن جهان اسلام به دو مدرسه رأی و مدرسه حدیث جلوگیری کرد و بین مکتب عراق و حجاز وحدت ایجاد کرد.

وی افزود: کتاب"الام" ایشان یک کتاب فقهی و روایی است و یکی از جامع‌ترین کتب در نوع خود است.

مسئول امور پژوهشی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خاطر نشان کرد: در مذهب شافعی کتاب، سنت، اجماع و قیاس جزو ارکان بوده و در مذهب تشیع نیز کتاب، سنت، اجماع و عقل جزو ارکان هستند لذا می ‌توان گفت که این دو مذهب در سه چهارم ارکان خود با همدیگر اشتراک دارند.
ماموستا "محمدسعید حسینی" عضو شورای افتای اهل سنت کردستان نیز در این مراسم اظهار داشت: قران قانون زندگی و جامع‌ترین برنامه برای تعالی و عزت مسلمانان است.

وی افزود: این قانون جامع نیاز به تفسیر، تحلیل و تشریح داشته و در این راستا کارشناسان و نخبگان امر برای اینکه قرآن و سنت را به صورت کتاب، باب و فصل درآوردند از سوی خداوند متعال شامل این لطف شده‌اند.

ماموستا حسینی خاطر نشان کرد: امام شافعی(رض) و دیگر مجتهدین مذاهب اسلامی با تلاش ‌های بی‌ شمار در این خصوص خدمات ارزنده‌ای را به مسلمانان ارائه کرده و با بهره‌مندی از نظر مجتهدین زمان خود مذهبی را ارائه کردند که پاسخگوی بسیاری از مسائل فقهی باشد.

وی افزود: باید شخصیت و جایگاه بزرگان دینی را ارج بنهیم و برای آنان ارزش قائل شویم چرا که اقتدا به اصول صالحین امری همیشگی برای همه مسلمانان است.
ماموستا حیدرمصطفوی دیگر عضو شورای افتای اهل سنت کردستان نیز در این مراسم از مجریان این کنگره عظیم تقدیر و تشکر کرد و افزود: خوشبختانه در سایه هدایت‌ها و مدیریت‌های نماینده ولی فقیه در استان کردستان شاهد خدمات ارزنده‌ای به مردم اهل سنت هستیم و همه علما و روحانیون کردستانی قدردان این تلاش‌ها و خدمات هستند.

وی افزود: امید است این کنگره زمینه ‌ساز وحدت و انسجام هرچه بیشتر بین مسلمانان و تقریب بین مذاهب اسلامی شود و اینچنین برنامه‌ هایی در ایام مناسبت‌های مختلف سال تداوم داشته باشد.

ماموستا مصطفوی خاطر نشان کرد: تقریب بین مذاهب اسلامی مهمترین نیاز جهان اسلام برای تعالی است وباید این مهم توسط همه مسلمانان مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این مراسم اظهار داشت: گرامیداشت شخصیت ‌های بزرگ دینی و فرهنگی از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و پس از طرح مسئله در خصوص برگزاری این کنگره در وزارت ارشاد با استقبال مواجه شدیم.

حجت ‌الاسلام رحیم جعفری تصریح کرد: از امروز فعالیت‌های مرتبط با امورعلمی و فراخوان کنگره آغاز شده و امید است این رویداد مهم دینی و فرهنگی در اردیبهشت ماه سال ۹۴ در نندج و همزمان با ولادت امام شافعی(رض) و با حضور شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام برگزار شود.
در ادامه این مراسم از تابلوی ویژه کنگره دائمی امام شافعی(رض) رونمایی شد و علما و روحانیون حاضر در این مراسم و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در طوماری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.
https://taghribnews.com/vdcdxs0f9yt09j6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی