>> هفته «حقوق بشر آمریکایی» وچند نکته تحلیلی | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 196678

هفته «حقوق بشر آمریکایی» وچند نکته تحلیلی

اعلام هفته ای با نام حقوق بشر آمریکایی تنها یک نیاز ایرانی نیست، بلکه با توجه به جنایات آمریکا در سراسر جهان و همچنین جنایات دو دهه اخیر این کشور در منطقه، یک نیاز جهانی محسوب می شود.
هفته «حقوق بشر آمریکایی» وچند نکته تحلیلی

      مقام معظم رهبری، روز ششم تیرماه، در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران، پیشنهاد اعلام هفته دوم تیرماه به عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» را، پیشنهاد خوبی توصیف کردند. ایشان در این خصوص فرمودند:
  •   «از هفتم تیر تا دوازدهم تیر، شما ببینید چقدر ترور، قتل‌عام و کشتار [انجام شد]؟ [چقدر] زن، کودک، عالِم، سیاستمدار، به‌وسیله‌ی عوامل آمریکا آماج این جنایتها قرار گرفتند؟ اگر طرّاح این حوادث هم سرویس‌های امنیّتی آمریکا و غرب نبودند، حدّاقل کمک‌کننده بودند؛ حدّاقل تشویق‌کننده بودند. این دشمنها را بشناسیم. به تعبیر بعضی دوستان، خوب است این هفتم تا دوازدهم تیر را هفته‌ی «حقوق بشر آمریکایی» اعلام بکنیم. واقعاً حقوق بشر آمریکایی در این چندروز در کشور ما یک چیز واضح و بارزی است»
مقام معظم رهبری، پیش از ایراد این سخنان و همچنین بعد از آن، بر نیاز کشور به شناخت دشمن،  تاکید فرمودند و بدینوسیله  هدف اصلی از  نامگذاری هفته دوم تیرماه به عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» و به عبارت بهتر ضرورت این اقدام  را در مقطع حاضر،  تشریح  کردند:
  • «این را همه بدانند: امروز کشور به شناخت دشمن [نیاز دارد]. دشمن را بشناسیم؛ دشمنان جهانی که خودشان را به‌وسیله‌ی انواع و اقسام اقلام آرایشیِ رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک میکنند و در مقابل چشم قرار میدهند، بشناسیم؛ آمریکا را بشناسیم.»
پیرو اعلام هفته دوم تیرماه به نام هفته «حقوق بشر آمریکایی»، جمعی از شخصیت ها واندیشمندان سیاسی ومذهبی کشور، آن را اقدامی بسیار هوشمندانه وحکیمانه دانستند و پیشنهاداتی را برای برگزاری مراسمی ویژه در این هفته، از جمله  انتشار گزارشی سالانه از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا، ارائه کردند. آن ها همچنین از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خواستند تا موضوع نامگذاری هفته دوم تیرماه را به نام حقوق بشر آمریکایی و چگونگی برگزاری مراسم  مربوط به این روز را در دستورکار خود قرار دهد.                                                    
        در باره ابعاد مختلف نامگذاری هفته دوم تیرماه به نام هفته «حقوق بشر آمریکایی»، نکات تحلیلی متعددی مورد اشاره دست اندرکاران رسانه ها قرار گرفته که نکات زیر،  بخشی از آن ها به شمار می رود:   
  1. 1-با توجه به حجم انبوه دشمنی های آمریکا با ایران که از زمان کودتای 28 مرداد 1332، وارد مرحله عملی و پردامنه ای گردیده و چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (1357) و چه بعد از آن، همچنان  ادامه داشته و در مقایسه با دیگر دشمنی ها، از ابعاد و عمق بیشتری برخوردار بوده است،  اعلام چنین هفته ای ضروری به نظر می رسید؛  به ویژه آن که، از یک سو دولت واشنگتن درحال حاضر هم،  مصرانه به دشمنی هایش با ایران ادامه می دهد و از طرف دیگر، برخی از عناصر خیانتکار را واداشته تا بر این دشمنی ها  سرپوش گذارند.
     2-روز سیزده آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و سالروز تبعید امام(ره) (به خاطر سخنرانی علیه کاپیتولاسیون آمریکایی)،  روزه مبارزه با «استکبار جهانی» نامیده شده است که جنبه ای عام دارد؛ چنانکه تنها یکی از مصادیقش، آمریکاست و همزمان به دیگر قدرت ها  و رژیم های استعماری نیز اشاره دارد. بنابر این لازم بود تا هفته ویژه ای برای پرداختن به جنایات آمریکا و به خصوص، اقدامات ناقض حقوق بشر دولت واشنگتن در نظر گرفته شود.
    3-در مقطع زمانی حاضر،  کارنامه آمریکا در نقض حقوق بشر  به اندازه ای نامطلوب است که شخص رئیس جمهوری این کشور به ناگزیر اعتراف می کند که نژادپرستی در خون آمریکایی هاست و از این لحاظ می کوشد تا از این طریق ازخشم عمومی علیه دولت واشنگتن بکاهد. اوباما درپی تیراندازی مرگبار اخیر در کلیسایی در کارولینای جنوبی تصریح کرد: «میراث برده‌داری و تبعیض هنوز بخشی از دی.‌اِن.اِی ماست که از گذشتگان به ما رسیده است. ما هنوز از این بیماری خلاص نشده‌ایم.»
    4-اعلام  هفته ای با نام حقوق بشر آمریکایی تنها یک نیاز ایرانی نیست، بلکه با توجه به جنایات آمریکا در سراسر جهان و همچنین جنایات دو دهه اخیر این کشور در منطقه،  یک نیاز جهانی محسوب می شود؛  بنابراین می توان حدس زد و همچنان انتظار داشت که برپایی مراسمی به عنوان هفته حقوق بشر  آمریکایی، به ایران محدود و منحصر نگردد و در سال های آینده جنبه منطقه ای و جهانی پیدا کند
https://taghribnews.com/vdcefp8zvjh8opi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی