تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : 174726

برگزاری کمیسیون راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از جریان تکفیر/تکفیری ها نه سنی هستند نه شیعه

کمیسیون راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر عصر روز یکشنبه در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام برگزار شد.
برگزاری کمیسیون راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از جریان تکفیر/تکفیری ها نه سنی هستند نه شیعه
به گزارش خبرنگار تقریب ، "مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی" امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان طی سخنانی در این کمیسیون گفت: برون رفت بسیار مهم است و باید از این چالش ها جدا شویم و اگر این چالش ها را شناسایی و مطرح کنیم، قطعا موفق خواهیم بود.

وی افزود: اگر به پیگیری درست برسیم و واقعیت صحیح را دریابیم با بیانیه هایی که صادر می شود در پایان کنگره، می توان راهکار برون رفت صحیح را عرضه کرد.

مولوی عبدالحمید گفت: برون رفت از وضعیت کنونی بسیار مهم است و باید از این چالش ها جدا شویم و اگر این چالش ها را شناسایی و مطرح کنیم، قطعا موفق خواهیم بود.

جایی برای تندروی و ترور و تکفیر در اسلام نیست
مولانا صلاح الدین از علمای بنگلادش نیز طی سخنانی در این کمیسیون گفت: جایی برای تندروی و ترور و تکفیر در اسلام نیست و خداوند برای ما یک شریعت و احکام کاملی مقدر کرده تا سلامت دنیا و آخرت را داشته باشیم.

وی افزود: پیامبر خداوند همه قانون دین را با این سخن شریف خود و عملکرد درست خود، به ما اعلام کرده است و پیامبر(ص) راه سلامت را برای ما در همه امور روشن کرد و راه درست را شناساند.

مولانا صلاح الدین بیان کرد: پیامبر(ص) ستمگری، تکفیر، خیانت و زیان رسانی را حرام فرمود تا هر فرد در سلامت زندگی کند.

وی گفت: پیامبر(ص) در خصوص مفسدان نیز تاکید کرده و فرموده که از مفسدان نباشید که این مسئله مشکلات بسیاری به بار می آورد.

این عالم بنگلادشی بیان کرد: به هیچ عنوان اسلام نسبت به تندروی تاکید ندارد و بلکه همواره تاکید داشته که مسلمانان با رافت اسلامی مسائل را دنبال کنند.

وی گفت: باید از تندروی و تکفیر پرهیز کنیم و این کارها حرام است و باید برای مردم مفید باشیم و بنده خاص خداوند باشیم

تکفیری ها نه سنی هستند نه شیعه
"عبدالصمد ساداتی " عضو شورای مدارس علوم دینی اهل سنت نیز گفت: متاسفانه امروز گروه هایی به نام اسلام پیدا شده اند در جهت افراط و تکفیر حرکت می کنند، ما از آنها دور هستیم و آنها نه سنی هستند و نه شیعه.

وی افزود: اگر قرآن و سنت نبی مکرم اسلام را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم بر همه مشکلات غلبه کرده و به نتیجه مطلوب برسیم.

عضو شورای علوم دینی اهل سنت گفت: متاسفانه امروز گروه هایی که به نام اسلام پیدا شده اند که در جهت افراط و تکفیر حرکت می کنند، ما از آنها دور هستیم و آنها نه سنی هستند و نه شیعه.

ساداتی گفت: علمای بزرگ دین باید با هم گفتگو داشته باشند تا مشخص شود که این افراد هیچ ارتباطی با ما ندارند.

وی گفت: امروز درد بسیار بزرگی است که ما نمی توانیم این مشکلات را حل کنیم، آیا کشورهای خارجی که آمده اند می توانند مشکلات را حل کنند؟ این گروه ها فقط بر مشکلات ما می افزایند و هیچ اعتمادی به آنها نیست.

مسلمانان در مقام عمل اتحادخود را به دنیا نشان دهند
"شاهین حسن لی" از علمای کشور آذربایجان نیز طی سخنانی در این کمیسیون گفت: تکفیری گری مربوط به هیچ دینی نیست و برخی می خواهند جنگ مذهبی به راه انداخته و باید مسلمانان در مقام عمل با هم متحد بوده و بر علیه تکفیری گری قیام کنند.

وی افزود: امروزه باید مسلمانان با اتحاد به فکر راه حل رفع مشکلات باشند و بیشتر از مباحث نظری باید به دنبال راه های عملی باشیم.

حسن لی گفت: یکی از راه ها توجه به اندیشه های مسلمانان است که باید در این راستا تلاش جدی داشته باشند و عقاید دینی خود را مورد مطالعه قرار دهند و ارزش های حقیقی و الهی را برای جهانبینی خود برگزینند.

این عالم کشور آذربایجان گفت: تکفیری گری نسخه تحریف شده دین است و برای تصحیح آن باید نوع نگاه به دین تغییر داده شود و در نگاه خودمان به دین اسلام باید به اخلاق و معارف اخلاقی که در دین مبین اسلام مورد تاکید است توجه جدی داشته باشیم.

شاهین حسن لی اذعان داشت: یکی دیگر از عامل هایی که موضوع تکفیر را می تواند ریشه کن کند، وحدت مسلمانان است؛ مسلمانانی که منصوب به مذاهب شیعه و سنی هستند اگر با همدیگر علیه تکفیری گری اقدام کنند این تکفیرگران خواهند بود که می فهمند که از دین خارج شده اند.

نباید در دین افراط وجود داشته باشد
"احمد شاه احمد زی" یکی از علمای کشور افغانستان نیز گفت: ما نباید در دین خود افراط و تفریط داشته باشیم و یک سری در تلاش هستند تا مردم را از دین جدا سازند و باید نسبت به این اقدامات هوشیار باشیم.

وی افزود: امت اسلامی یک امت واحده است و همواره بر وحدت اسلامی تاکید دارد و از این رو باید کوشید تا این وحدت و اتحاد گسترش یابد.

احمد زی گفت: ما نباید در دین خود افراط و تفریط داشته باشیم و یک سری در تلاش هستند تا مردم را از دین جدا سازند و باید هوشیار باشیم.

این عالم کشور افغانستان گفت: جریانی با جهالت های گسترده می کوشند تا مردم را از اسلام دور سازند.


احمد زی تصریح کرد: باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم که این تکفیر و تندروی در میان مسلمانان رواج یابد.
https://taghribnews.com/vdcewe8zpjh8ffi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی