تاریخ انتشار۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 27763
پيام امريکا به عربستان:

اسلحه بگيريد از خير تکنولوژى هسته‌اى بگذريد

خرید تسلیحاتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان موضوع مطرح روزنامه‌های جهان است. خریدی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی هدفی جز مواجهه با تسلیحات، قدرت و توان‌های نظامی و هسته‌ای ایران ندارد.
اسلحه بگيريد از خير تکنولوژى هسته‌اى بگذريد
روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی به نقل از روزنامه «کريستين ساينس مانيتور» به این موضوع پرداخته و نوشته است:" به گزارش دفتر آمار دولت امریکا، این کشور طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار اسلحه به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، عمان و کویت فروخته است. در حال حاضر نیز توافق‌نامه‌ای بین عربستان سعودی و ایالات متحده امضا شده که بر اساس آن کنگره به زودی با فروش ۶۰ میلیارد دلاری اسلحه به عربستان سعودی موافقت خواهد کرد. این بسته شامل ۸۴ فروند جنگنده ساخت شرکت بوئینگ، جنگنده‌های اف ۱۵ و ۷۰ فروند جنگنده‌های مختلف دیگر است به علاوه ۷۲ فروند هلی‌کوپتر بلک هوک و ۷۰ فروند هلی‌کوپتر آپاچی. همچنین قرار است ایالات متحده نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار برای مدرن‌سازی نیروی دریایی عربستان تجهیزات بفروشد."

همچنین قرار است در سال آینده میلادی، ایالات متحده سیستم پدافند موشکی به ارزش ۷ میلیارد دلار به امارات متحده عربی بدهد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که تبادل این حجم از اسلحه میان عربستان و ایالات متحده، نگرانی امریکا از افزایش نیروی نظامی ایران را نشان می‌دهد. امریکا همچنین مدعی است که ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای قدم بر می‌دارد و این موضوع بیش از پیش باعث نگرانی امریکا شده است. از این رو با فروش سلاح‌های پیشرفته به عربستان و امارات تلاش دارد تا موازنه نظامی در منطقه خلیج فارس بر قرار کند.

یکی از کارشناسان امور خاورمیانه در مجلس روابط خارجی ایالات متحده در واشنگتن در این باره می‌گوید:" در کنار فروش این حجم از تسلیحات، اوباما تلاش می‌کند تا عربستانی‌ها را قانع کند که از خیر رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای که در دوران جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا توافق‌نامه همکاری آن امضا شده بود، بگذرند."

این در حالی است که عربستانی‌ها نسبت به هسته‌ای شدن ایران در خاورمیانه به شدت حساسند و از این که یک کشور عربی از تکنولوژی هسته‌ای برخوردار نیست، غبطه می‌خورند. اسرائیل به هسته ای شدن هر کدام از کشورهای عربی در هر نقطه از کره زمین به شدت حساسیت دارد.

از سویی شرکت بوئینگ اعلام کرده است، با فروش این جنگنده‌ها به عربستان ۷۵ هزار فرصت شغلی در سراسر ایالات متحده ایجاد خواهد شد.

در ادامه این یادداشت آمده است:" تقویت نیروی نظامی کشورهای خلیج فارس در برابر ایران به رغم عدم آگاهی از چگونگی استفاده از آنها که شاید هیچ گاه هم مورد استفاده قرار نگیرند، تنها هدف از فروش این تسلیحات به کشورهای عربی است."

القدس العربی سپس می‌نویسد:" این فقط امریکا نیست که به فروش اسلحه به کشورهای عربی حریص است. روسیه رقیب دیرینه ایالات متحده در رقابت تسلیحاتی نیز اقدام به فروش سلاح‌های پیشرفته به کشورهای عربی کرده است. البته مقصد فروش این سلاح‌ها با مقصد سلاح‌های امریکایی در منطقه متفاوت است. در سال ۲۰۰۷ روسیه موشک‌های ضد ناو به سوریه فروخت که بلافاصله نگرانی اسرائیل را در پی داشت. اسرائیل از این نگران است که سلاح‌های روسی به دست جنبش حزب الله در لبنان بیفتد."

این در حالی است که روسیه فروش ۸۰۰ میلیون دلاری خود به ایران بر سر تجهیزات اس ۳۰۰ را لغو کرد. با این حال ایران طی یک دهه گذشته حداقل ۵ میلیارد دلار اسلحه از روسیه خریده است.

در انتهای این یادداشت آمده است:" مایکل نایتس، یکی از کارکنان مرکز مطالعات سیاسی خاور نزدیک در واشنگتن در این باره می‌گوید:" نگرانی از ایران هسته‌ای بیش از اندازه بالا گرفته است. شاید این حرکت اغراق‌آمیز باشد اما عربستان سعودی تلاش می‌کند خود را به اندازه‌ای تجهیز کند که در برابر جنگ احتمالی در برابر ایران که شاید هیچ وقت هم در نگیرد، آمادگی داشته باشد."

منبع: دیپلماسی ایرانی
https://taghribnews.com/vdcexf8w.jh8fpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی